På alldeles utmärkta Really Realtime Conference satt jag och filosoferade lite

realtime is not about ”now” it’s about ”know” (to be in the know) #realconf

via Twitter / Joakim Jardenberg: realtime is not about ”now ….

Min tanke här handlade om hur många envist försöker göra skillnad mellan Googles gamla viktade sökresultat och Twitters blixtsnabba kronologiska. Skillnad mellan relevant och aktuellt. Jag gör det också, för det är förvisso en relevant (!) poäng. Men det går lite djupare än så.

Som jag ser det har NU är ett ganska litet egenvärde i sig själv. Istället handlar allting om att ha koll, och att du behöver använda olika verktyg, med olika tidsperspektiv för att få den kollen.Växelverkan mellan Google och Twitter är närmast total.

Genom att dessutom retweeta, kommentera och länka så hjälper du till att – i nuet – bygga upp den kollektiva kollen. Och boosta dig själv genom att visa att du är ”in the know”. Eller?

(BTW, supersmarta Rob Schwartz (Chief Creative Officer of TBWA\CHIAT\DAY) som var en av mina ”elever” på #himc i New York gillade tweeten och gav den en plats på Tweets of Wisdom. Kul.)