För någon vecka sedan kom det ett par negativa postningar från Hjalmar (”Don’t talk, do!”) och från Mikael Palmstedt (”Mindpark, Swedish superklein counterpart to the e-lab?”). Förutom att Mikael Pawlo, MD på Mr Green tryckte tillbaka (”Talk is Really Cheap These Days – If You Are a Man”), och att jag själv lämnade ett par svar i kommentarerna så hände inte så mycket. Jag tänkte ge min syn på det, men glömde av. Tills Nicklas Mattssson påminde mig när vi sågs på KTH (bilden)…

Jag ska återuppta de regelbundna rapporterna så att alla kan se mer av vad vi arbetar med (för det är inte bara snack;), men just nu tänkte jag fokusera på själva värdet av att prata. För jag menar att det varken är enkelt eller värdelöst. I synnerhet inte för ett utvecklingsföretag. Och det handlar framför allt inte om att slå på sin egen trumma, utan att testa idéer, få intryck, bygga nätverk och delta i samtalet.

Sedan vi startade i sep/okt -07 har jag varit aktiv. Förutom att jag rest runt ett par varv hos alla företagen i gruppen och träffat både marknad och redaktion, ledning och de som gör jobbet, så har jag varit som en handelsresande i extern kommunikation. Jag har uppdrag i flera styrelser, jag deltar i mängder av arbetsgrupper och styrgrupper och jag försöker på alla sätt fånga diskussionen där den finns.

Ett axplock av större aktiviteter från de senaste två veckorna:

  • Träffat gymnasieelever på John Bauer i Ängelholm och Procivitas i Helsingborg. Vi har pratat om “the vanishing newspaper”, bland annat.
  • Kört ett case för ett gäng kloka studenter på HHS på temat ”Classifieds: the losing battle”. Gett förusättningar, lyssnat på presentationer och levererat feedback.
  • Varit på konferensturné med Daniel och Sandra och bland annat sänt live från Citygate Forum.
  • Hållit en presentation om ”transparens i utvecklingsarbete” på Medietekniks branschdag.
  • Deltagit i en paneldiskussion om ”webbens framtid” på Internetworlds Webbdagar.
  • Varit med under sista dagen av en mycket ambitiös utbildningsvecka som SvD arrangerat för de som är nyfikna på nya medier. Hoppas någon från SvD vill berätta mer om det upplägget, det kan bilda skola för övriga mediesverige. Även där var mitt tema transparens, men mer med riktning mot redaktionell transparens.

Nästa vecka är jag med i en paneldebatt hos Publicistklubben på måndag kväll och på Disruptive Media på onsdag (en konferens som jag varmt kan rekommendera, för övrigt). På torsdag kommer Malmö-gänget från Sund Kommunikation upp till oss på Parken för att lyssna och prata nya medier. Och så där håller det på.

Jag klagar inte en sekund, för jag har världens roligaste jobb. Men jag tycker heller inte att det är någon njutning att fyra dagar den gångna veckan lämnat hemmet runt fem-tiden på morgonen för att bege mig till flyget och Stockholm. Det är ett pris jag betalar, för min tolkning av ”Talk is cheap” är den samma som går att läsa i Cluetrain Manifesto

People talk to each other. In open, straightforward conversations. Inside and outside organizations. The inside and outside conversations are connecting. We have no choice but to participate in them.

Eller som det också står i samma kapitel: Silence is fatal! Notera också att ”talk” i lite olika former förekommer i inte mindre än 13 av de 95 teserna. Så jag tror jag fortsätter snacka. Och lyssna. Konversation är en bra sak.