Rubbt är framme i version 3 och vi känner att själva tekniken börjar komma bra på plats. Framför allt börjar tjänsten komma i kapp intentionerna och sin egen själ. Det finns alltid en bugglista, det finns alltid en featurelista – såklart (och de ska snart publiceras). Men tack vare Peters idoga arbete är det klart att göra en paus från de listorna och börja få igång motorn.

En miljonpublik är inget måste för en bra annonstjänst. Det räcker att du har en relevant publik. Rätt publik är motorn som gör att du får effekt när du sätter in en annons. Nu sträcker vi ut en hand och erbjuder dig en första widget som gör att du kan använda Rubbt precis var du vill. På sikt ska du kunna använda tjänsten hur du vill, det finns mycket kvar i pipen. Genom att bryta upp Rubbt i widgets vill vi se till att tjänsten når ut till din personliga blogg, till din förenings hemsida, ditt företags sajt. På samma sätt ska vårt vidöppna och kompletta api låta utvecklare bygga snygga mashups ovanpå Rubbt.

På rubbt-bloggen har Peter skrivit en ENKEL instruktion hur du ska göra för att stoppa in en widget där det passar dig bäst. Anpassa den med taggar som gör att den listar precis det som du är intresserad av. Kopiera, klistra in och återkom med kommentarer. Peter är nästan lika snabb som Bloggy-Jonas att göra ändringar ;). Jag är ju lite BMW-nörd så är mitt exempel blir att visa de fem senaste annonserna som matchar taggarna BMW och svart. Se den här, mitt i texten.


Riktigt coolt blir det om du lägger in annonser
i vårt formulär med unika taggar så är det enkelt för dig att plocka ut just de annonser som är relevanta för dig. Din bostadsrättsförening (brfNyponet), din studentkorridor (campusHelsingborg), du och dina modelljärnvägskompisar (modellRallaren) eller ditt sociala nätverk (jaikuBubblan) kan på det viset skapa sig en alldeles egen lite annonstjänst. Testa, du kommer att bli imponerad.

Det har hänt många andra snygga saker också. Snabbare respons, bättre sökning, förbättrad tagghantering, logiskt upplagt annonsformulär, mer standardiserad taxonomi och presentation etc… Och min favorit: du får se en grundläggande statistik på hur många som har exponerats för din annons. Det kommer vi att bygga ut mycket mer. Det är ju faktiskt också ett sätt att leverera värde till den som satt in en annons – i väntan på att allt du annonserar ger mer konkret resultat.

Tack till de som hjälpt till, framför allt Johan och Johan på Montania som pysslat med kodning på serversidan samt Niklas Jakobsen, Tomas Wennström och Pelle Wessman som bistått till med tester och kommentarer.