Vinnande webbtjänster – the google-way

Vi håller som bäst på och skissarnya rubbet. Det är fantastiskt spännande och ibland när vi sitter och klurar så reser sig nackhåren. Känslan av ”shit, det där är bra” sprider sig. Men i bakhuvudet mal hela tiden tankarna på hur många som har misslyckats på det här området. Även om vi inte ser rubbet som en blocket-dödare så vill vi ju såklart att vår tjänst ska hitta sin plats på marknaden. Då är inte steget långt till att fundera över vad det finns för goda exempel på när marknadsledare blivit undanknuffade från tronen.

Craigslist rubbade tidningarnas dominans på privatmarknaden, monster gjorde samma sak med platsannonserna. Men håller man sig på nätet så är inget exempel bättre än Google för att belysa webbens unika förutsättningar. När de rullade ut sin sökmotor fanns redan en överlägsen dominant på marknaden. Men på mindre än ett år hade Altavista i princip raderats ut och google hade istället blivit ett verb – ”att googla” blev synonymt med att söka på nätet. Man nådde den här positionen trots (inledningsvis) marginella investeringar och framför allt helt utan någon traditionell marknadsföring.

Istället byggde google en tjänst som på alla väsentliga punkter var bättre än de som fanns, och sedan fick man folk att prata om den. Nördarna hittade den först, de tipsade varandra och de tipsade sina föräldrar. De som testade en gång insåg omedelbart att det här var bättre, de kom tillbaka och de tipsade vidare. Ringar på vattnet, och ett smart tonläge gjorde att tjänsten fick stor spridning snabbt. Tio år senare är Google ett av världens högst värderade varumärke och ett av de lönsammaste företagen på nätet.

Utan att låta mig inspireras av alla de färdiga listor (ffa ignorerar jag googles egen lista, men vissa punkter går liksom inte att komma undan;) som finns skrev jag ihop en egen summering, som ur mitt perspektiv belyser vad google gjort rätt. Har jag missat något hoppas jag att ni kompletterar mig.

  • 100% fokus på nytta för användaren. Titta på startsidan – den ser i princip likadan ut idag som den gjorde första dagen. Trots att google idag är så mycket mer har man fortfarande fullt fokus på kärnan i sin verksamhet. Användare som kommer dit för att söka. Jämför gärna med Yahoo (tack Anton).
  • Först tjänsten, sedan pengarna. Det dröjde flera år innan de första annonserna dök upp på google.com. Och då var det ett helt separat team som hanterade affärsutvecklingen.
  • Don’t be evil. Googles sätt att beskriva sin filosofi tilltalade användarna. Att tex inte ha annonser på ettan (än idag är det annonsfritt) ger intryck av att man vill mer än att bara tjäna pengar på användaren. En chimär, så klart. Men det funkar.
  • Hög innovationstakt. Man hade inte kunna bygga organisk trafik om man inte fortsatt vara bättre än konkurrenterna. Man investerade i människor, teknik och utveckling istället för i marknadsföring.
  • Ignorera problem och hinder, fokusera på behov och lösningar. Det låter enkelt, men är svårt. I synnerhet om man har ett bagage. Här är vår största utmaning. Vi måste släppa sargen.
  • Släpp tidigt, uppdatera ofta. Vi vet inte bättre än våra användare. Så snabbt som möjligt måste de in i processen, vi måste lyssna och vi måste våga släppa innan det är ”klart”. För en webbtjänst blir aldrig färdig. Perpetual beta.
  • När du väl sätter igång affären – innovera där också. Googles auktionsförfarande för AdWords har visat sig vara ett avsevärt mer avancerat maskineri än man först trodde. Kopiera inte nödvändigtvis, var alltid lite bättre.
  • Bygg ditt arbetsgivarmärke, och föd myten. Inse att du är ingenting utan rätt människor. Att samla rätt team, ge dem rätt förutsättningar och sedan låta dem ge järnet är nog den viktigaste faktorn. Google har en unik personalpolitik, och deras 70/20/10-princip när det gäller hur anställda förväntas fördela sin tid är ursprunget till flera produkter som idag är självklara.

Givetvis inte heltäckande, men några huvudsakliga drag som jag menar att vi ska lägga som grund för vårt nya bygge. Har du egna tankar, let me know!

google-analyst-day

Ur presentationen från Google Analyst Day 2006 – en naiv och enkel bild. Men den säger det mesta.

5 thoughts on “Vinnande webbtjänster – the google-way”

  1. Själv gillar jag att Google inte snackar så jävla mycket innan lansering av produkt och låter produkterna tala för sig själva. Självklart tar de fram personas och gör användarresearch INNAN de designar sin lösning. Så minimerar man riskerna för att floppa…

    Reply
  2. Själv gillar jag att Google inte snackar så jävla mycket innan lansering av produkt och låter produkterna tala för sig själva. Självklart tar de fram personas och gör användarresearch INNAN de designar sin lösning. Så minimerar man riskerna för att floppa…

    Reply

Leave a Reply