Webb-tv är också TV – typ…

Martin Jönsson på SvD gör en bra sammanställning av läget på den svenska tv-fronten. Han konstaterar bland annat, om jag tolkar honom rätt, att fragmentiseringen har gjort det lättare att starta kanaler – men att det också är oändligt mycket svårare att få något större genomslag.

Men de allra flesta har underskattat svårigheterna att få tittarna att ändra sina vanor, att locka annonsörer och kostnaderna för att ta fram och marknadsföra ett attraktivt tv-innehåll.

Så sant. Traditionellt producerad tv (så kallad ång-tv) blir inte billigare eller bättre för att den blivit digital. De som lyckats väl är de som siktar in sig på relativt extremt smala nischer. Ganska uppenbart, men det som förvånar mig är tonen i det avslutande:

De som klarar sig är de stora koncernerna, som kan fördela kostnaderna på många olika kanaler. SVT, Bonnier, Viasat och SBS har tillsammans nära 80 procent av tittartiden. Övriga får slåss om småsmulor. Eller göra som Aftonbladet och satsa allt på webb-tv.

Jag menar att man ska akta sig för att se webb-tv som något speciellt annorlunda. Formatet skiljer, tittar-situationen likaså, det är framåtlutat istället för tillbakalutat etc. Men det är så vi ser det idag. I min iPhone är det ingen större skillnad på något en podcast från svt eller en samling klipp från youtube. Inte i min Apple TV heller. Distributionskanalerna flyter ihop och det är innehållet som räknas.

Det finns redan idag fantastiskt mycket välproducerad ”tv” där ute på nätet, och pionjärer som Amanda Congdon med Rocketboom håller nog inte med om att webb-tv är något andrahands-alternativ. Eller mina favoriter, som piskar de flesta andra humor-serier: Tiki Bar TV. Vem vill inte blanda drinkar som Dr Tiki, vem vill inte hänga i baren med ljuvliga Lala.

Back on track, ingen säger nog emot att internet-baserad tv fått upp farten rejält. Vad jag vill betona är att i en snabbt konvergerande medievärld är det inte ett ”nerköp” att satsa på webb-tv. Det kan göras precis hur bra, eller hur dåligt som helst – precis som vanlig tv. Skillnaden ligger för närvarande i distributionen, och jag vet vilken häst jag satsar på framöver…


Andra bloggar om: , , , , , ,

4 thoughts on “Webb-tv är också TV – typ…”

  1. Det är skönt att det finns andra alternativ till gårdagens traditionella TV.

    Nuförtiden så tankar man hem det man vill se, när man vill se det och dessutom exklusive irriterande reklamavbrott.

    Skulle det mot förmodan vara något vettigt man missat på TV så kan man i stort sett alltid ränka med att det är någon som rippat det och är villig att dela med sig av det, på nätet!

    Vad skulle vi ta oss till utan internet?

    Reply
  2. Det är skönt att det finns andra alternativ till gårdagens traditionella TV. Nuförtiden så tankar man hem det man vill se, när man vill se det och dessutom exklusive irriterande reklamavbrott.Skulle det mot förmodan vara något vettigt man missat på TV så kan man i stort sett alltid ränka med att det är någon som rippat det och är villig att dela med sig av det, på nätet!Vad skulle vi ta oss till utan internet?

    Reply
  3. Först: Tack för en grym blogg!

    Idag är det nog ett klart nerköp att satsa på webb-tv då det inte finns så stora intäkter där. Det finns ingen gemensam mätstandard och inte heller några stora tittarvolymer på stängda sajter. De stora volymerna återfinns oftast på fria sajter som YouTube och där är det ännu svårare att kapitalisera på innehållet.

    Jag ser en enorm potential i webb-tv, både för konsumenter och för annonsörer. Möjligheterna till interaktivitet i kombination med tittarnas fokus på den lilla videorutan gör mediet till en kraftfull budskapsspridare och konkurrent till banners. Dessa möjligheter tas inte till vara alls idag.

    Alltså, satsa på webb-tv och satsa ännu mer på annonsering i webb-tv!

    /Sorosh Tavakoli

    Reply
  4. Först: Tack för en grym blogg!Idag är det nog ett klart nerköp att satsa på webb-tv då det inte finns så stora intäkter där. Det finns ingen gemensam mätstandard och inte heller några stora tittarvolymer på stängda sajter. De stora volymerna återfinns oftast på fria sajter som YouTube och där är det ännu svårare att kapitalisera på innehållet.Jag ser en enorm potential i webb-tv, både för konsumenter och för annonsörer. Möjligheterna till interaktivitet i kombination med tittarnas fokus på den lilla videorutan gör mediet till en kraftfull budskapsspridare och konkurrent till banners. Dessa möjligheter tas inte till vara alls idag.Alltså, satsa på webb-tv och satsa ännu mer på annonsering i webb-tv!/Sorosh Tavakoli

    Reply

Leave a Reply