Dags för dagliga avrapporteringar – så låt transparens-kampen börja. Problemet är att jag nog bara har en motståndare kvar. Under dagens möte med Björn Jeffery fick jag nästan intryck att han gett upp på någon slags teknisk knockout. Eller kan man göra självmål i boxning? Problemet är att han som konsult inte själv kan råda över hur genomskinlig hans verksamhet ska vara. Det är ju kunderna som lägger ribban. För min del är det annorlunda, jag är ju i regel beställare och eftersom kunden alltid har rätt..

Många har undrat över poängen med transparens. Hittills kan jag bara konstatera att de små trevarna jag gjort varit oumbärliga. Har fått in mängder med bra kommentarer och input – och som det lilla företag vi är känns det enormt viktigt att få intryck utifrån. Vi får se var det landar.

Mötet med Björn var för övrigt givade, som alltid (och Lilla Kafferosteriet är en underbar mötesplats). Good Old jobbar ju med flera av de tidningar som nu ingår i ”min” sfär och vi kände båda ett behov av att försöka få kläm på vad det innebär för oss. Det kändes bra att få komma en bit på vägen och lyssna av varandra. Alltid klurigt när förutsättningarna ändras efterhand, men jag tror att med en bra dialog oss två mellan ska det inte bli några friktioner. Vi vill ju båda utveckla mediebranschen. Bra så.

rubbet-stats2Igår kickade vi igång hd.se/rubbet och har bara mycket preliminära och tidiga resultat. Men det ser bra ut. Vi har inte ens kört två hela dagar än, men redan nu har det kommit ett större tillskott annonser direkt från rubbet än via flödet från tidningen. Ca 200 annonser per dag inlagda direkt via nätet känns riktigt bra. Dessutom är underavdelningen den enskilda största räknat i sidvisningar under de här två dagarna. Marknadsföringen är massiv just nu, men som Sören Karlsson och jag konstaterade på morgonens uppföljning – håller vi bara i på sajten så ska vi säkert kunna hålla trafiken uppe. Det som är avgörande för framgång är såklart om folk får sålt det som de lägger upp. Det är den kritiska punkten. Så in och shoppa ;)
Lite annat som vi pratade om:

  • Vikten av att relativt snabbt få igång rubbet på de andra Mindpark-sajterna
  • En tidsplan för den kommersiella utvecklingen som tar sikte på ”efter årsskiftet”
  • Fler och ännu mer kontextuella kopplingar mellan innehåll på sajten och annonserna i rubbet
  • Integration av display/företagsannonser och att sy ihop allt i en ”supersök”
  • Uppföljning och stats – hur viktigt som helst, i synnerhet för vår framtida utveckling av tjänsten.

Idag rullade vi ut Twinglyhd.se. Det har gått kanonbra och responsen har varit god. Imorgon ska funktionen ut på sydsvenskan.se, och det ser ut som om nwt.se kommer att sätta igång snart också. Kanske till och med före Skånemedia och Gota Media. Kul. Jag skrev om det här i morse, lite mer om varför och hur. Mycket av dagen har gått åt till Twingly-verksamhet.

Dagens lunch åt jag med Cristián Riveros från Academedia nere i Malmö. Vi åt Malmös starkaste thai (Korrapong?) precis bredvid deras lokaler på Drottninggatan 4 i Malmö. Kan varmt rekommenderas. När Cristián återfått talförmågan efter att chockats av den starka chilin berättade han om deras utbildningar. Jag har ju plockat vår projektledare från deras kurs ”kreativ marknadsföring” och det finns utrymme för mer samarbete. Han undrade också vad jag tyckte saknades på utbildningsfronten och jag efterlyste i ganska vaga termer att vi behöver folk som begriper alla aspekter av de nya sociala nätverken. Inte bara hur vi ska tjäna pengar på dem, utan lika mycket vilken roll i ett bredare perspektiv som de gamla mediehusen kan anta vs nätverk som tex Facebook.

Till sist; idag började Erik blogga på allvar här. Tanken är att han varje dag runt kl 10.00 ska lägga ut ett inlägg med omvärldsfokus. I bland redigerar han ner en samling headlines från andra bloggar, men oftast blir det något originellt och eget. Som idag. Kolla in dagligen, det är hög kvalitet på Eriks prylar.

alexa-tshirt

Tack alexa.com för en rolig t-shirt