Dagen började med frukost som Michael Fogelqvist och Animero bjussade på, nere på Marina. Ett bra gäng samlades för att lyssna på tema web, där Sören Karlsson från hd.se och Anna Omstedt Lindgren från Tasteline/SvD Nya medier höll låda.

lapp på luckanSören pratade mycket om trafikökningen som är helt fantastisk, med toppar över 150.000/veckan. Positiva rapporter från Twingly fick plats på agendan, rubbet också, liksom den stora satsningen framöver på webbtv. Men det handlade såklart också mycket om annonseringen. Varför webben är så bra (räckvidd i rätt målgrupp, möjligheter till roliga format, och enastående uppföljningsmöjligheter) samt att det gäller att passa på så längde det fortfarande är billigt. Sören släppte också, tillsammans med supersäljaren Mats Gabrielsson, den glada nyheten att nu är det ”lapp på luckan”. hd.se är slutsålt och helt fullpackad de närmaste två veckorna. Det är första gången sedan starten för över 12 år sedan.

Anna gav oss the Tasteline story, och det var en inspirerande dragning. Förutom bakgrunden, som Anna berättar med stor portion humor, så fick vi veta att det numera är en välmående sajt som bygger på att man skickligt kapitaliserar på sin väldigt specifika målgrupp. Det är ingen tvekan om att nisch-sajter som ändå lyckas få hyfsad trafik är en bra affär. Vi fick ockå höra om hur man inom hela Schibsted-sfären jobbar väldigt öppet och inte ”boxar” in användarna på den egna sajten – man länkar friskt. Ungefär här var jag nära att trilla av stolen. Men hon menade att man länkar mellan sina egna sajter. Ok. Det stämmer ju. Ffa använder man aftonbladet.se som en bra trafikmaskin – därmot ger den framskjutna placeringen på svd.se knappt 10% i nettotillskott. Google ger 30%.

Två tankar som jag hade med mig från morgonens fina uppstart:

  • Varför är aftonbladet.se så otroligt svaga på att utnyttja nätets möjligheter. Man har ingen digg, ingen twingly, ingen facebook-koppling. Ingenting. I deras toolbox kan man välja ”tipsa en vän” ”skriv ut” och ”ändra textstorlek”. Varför är det så fattigt med verktyg?
  • Hur ska vi bli bättre på att (med sunda medel) utnyttja det faktum att vi får in minst en tredjedel av vår trafik via bakdörren istället för via vår fina förstasida. Martin Jönsson skrev om det i bloggen för någon dag sedan. Läs och klura. Har du bra idéer så vet du var min mailbox bor.

Dagens low var att Sydsvenskan hade lite problem med Twingly (men kul med besöksrekordet). Jag ville så gärna att de skulle komma igång med full kraft, men det är som det är med teknik. Sista budet var att det verkar funkis nu, så från imorgon får ni börja blogga rejält runt Sydis artiklar. Lova det?

Dagens lägesrapporter från arbetsgrupperna är att kartgänget går framåt med stormsteg. Det kommer att bli många läckra lösningar för kartors användande över hela sajterna. Nyheter, nytta och nöje – allt ska kartifieras. Det blir kanon.
Gänget som jobbar med integration av rubbet på övriga sajter har på goda grunder rekommenderat en centraliserad lösning istället för att jobba med distribuerade databaser. Telefonmöte på fredag. Principiellt gillar jag distribution och delegering, men i det relativt komplexa backend vi pratar om här är jag realist och inser det kloka i att samla ihop. Vi borde kunna komma framåt snabbt.

I övrigt har dagen gått åt till att arbeta framåt med övriga fyrtio projekt, förbereda lite för Daniel som ska börja på måndag när jag är i stlm samt städa min mailbox på de 180 mail som jag lagt undan i högen att ”kika på asap”. Det gick sådär. Akuta mail är en sak, långsiktiga tankar är en annan. Men det är ok. Så länge vi rör oss framåt i det här tempot är jag nöjd.

Imorgon ska jag sitta hela morgonen och ringa ikapp min långa lista med samtal som jag lagt on hold. Tänk på att om du vill prata med mig så ska du helst maila. Och om du ringer och jag inte svarar, vilket är väldigt sannolikt, så lämna ett meddelande. Eller, jag säger det igen, maila….

mindpark+twingly+hd.se dominerade knuff.se

Mindpark + twingly + hd.se dominerade knuff.se under drygt ett dygn. Mums!