Om jag för ett ögonblick ska göra något som jag hatar, generalisera, så skulle jag vilja säga att det här är den enda strategi du behöver för sociala medier:

”We strive to incorporate online and social media channels into all [our] everyday operations”

Och den får gott och väl plats i en tweet. En strategi som ska vara värd något får inte gå att negera, då blir det bara urvattnat. Men den får inte heller vara så detaljerad och specifik att den inte går att leva och utvecklas med. Raden ovan utrycker

  1. en tydlig markering att sociala och digitala kanaler inte bara handlar om ”medier”, ”marknadsföring”, ”krishantering” eller andra vanliga fallgropar. Det handlar om något som ska ha sin plats i alla företagets verksamhetsområden. Det kan handla om produktutveckling, HR, varumärkesbyggande, interna processer etc. Alla ”everyday operations” ska ta ett tankevarv och se om de kan dra nytta.
  2. en tydlig markering i ordet ”strive”. Man ska sträva efter. Det finns ingen hård reglering här, men det är ett starkt och tydligt ord som anger att man kan ana nytta för alla verksamheter, och vill skapa en skyldighet hos var och en att utforska de möjligheterna.

Jag twittrade också så här nyss, och det är minst lika viktigt:

”Fastna inte i oändligt strategijuckande. Babysteps och enkla segrar, satsa där du ser framgång och var inte rädd för att göra fel.”

Djävulen finns alltid i detaljerna och du kan aldrig täcka in allt i varken strategi eller policy. Det kommer att sluta med att du blir helt blockerad, och att processmonstret är det enda som får föda.

Men det betyder inte att man ska vara dum i huvudet för det, som min gamle löjtnant på Lv4 brukade uttrycka sig. Diskussionen och samtalen är viktiga, ett visst mått av processande är aldrig fel. För att citera en annan militär smartskalle: ”Plans are nothing, planning is everything”.

Som ledstång för diskussionen rekommenderar jag varmt det fantastiska dokument som IHM har släppt med CC0-licens (Peter Baeza, I kiss you). Läs mer i bloggposten ”Får man facebooka på jobbet” (här är fräscha länkar till dokumentet som word eller PDF). Det är grymt bra arbetsmaterial. Och när du och kollegerna lagt en eftermiddag på att jobba igenom det så eldar ni upp ert policydokument under ceremoniella former och sätter spaden i marken istället ;)

Bildcred: creative commons licensed (BY-NC-ND) flickr photo by simple pleasure

Ursäkta röran.