Det här inlägget handlar egentligen INTE om TeliaSonera men det börjar där. Det handlar snarare om ett område där vi mediaföretag är sorgligt usla. Läs vidare och ge mig gärna bra förslag i kommentarer på sajter som faktiskt hanterar detect and redirect på ett bra sätt.

Nu är det fullt hallabalo runt Telias SurfOpen igen. Här kan man läsa mer om historien, och Fredrik Nygren på Networkers.se gör en annan koppling på temat idag. Min take är att det är principiellt felaktigt att distributörer petar på innehållet, oavsett vad. Jämför det Telia gör med att tex comhem skulle lägga dn.se på kanal 37, lite piggt omformaterad – för att passa bättre i rutan. Eller att jag kickar igång en produkt som trycker dn.se på papper, lätt transcodad – eftersom webbar inte gör sig så bra på papper.

Det enda rätta är att säga blankt nej (ännu blankare nej än i det här manifestet) till transcoding på ”distributörs-nivå”. Det är tre aktörer i leken: producent, distributör och mottagare. Vi som producenter gör vårt, och mottagaren gör sitt. Distributören flyttar orörda databitar mellan de två. Punt slut!

Men det bygger så klart på att vi som producenter ser till att leverera en tjänst som funkar i alla enheter och under alla förhållanden. Där är vi svaga. Det är inte ok att skylla på att alla om ett par år surfar med iPhone-liknande enheter och att mobila internet och vanliga internet då är samma sak. Vi måste lösa det idag. Och det har många gjort, med hyfsade mobila tjänster som tex m.hd.se och m.jaiku.com. En del har även gjort snygga iphone-sajter, som tex iphone.facebook.com och iphone.playboy.com. Bra så. Men…

Vi missar fullständigt målet när vi inte lägger alla länkar till samma url och sedan låter automatiken hantera vilken presentation man ska visa upp. Mycket kan man lösa redan på css-nivå genom att använda samma innehåll och olika stilmallar för screen och handheld. Resten kan vi lösa genom snygga redirects och omformateringar av innehållet genom att checka av mot WURFL. Det är alltså en open source-databas med mängder av data som hjälper dig att hantera i stort sett vilken mobiltelefon som helst. Det är sjukt bra, extremt lättanvänt och kostar inte ett öre.

Jag kollar posten i mobilen hundra gånger om dagen. Om någon mailar en aftonbladet-artikel till mig från webben så ser den ut så här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2370183.ab och det är på den mobilfientliga sidan jag landar när jag klickar. Men samma artikel finns ju här i mobil version: http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article2370183.ab. Ser ni skillnaden i urlen, och ser ni skillnaden på sidorna.

På samma sätt är det i moderna och pigga tjänster som tex jaiku. Jaiku skickar en del mail till mig med länkar till postningar som jag kommenterat. Men om jag klickar på länken i mobilens mailklient så landar jag inte på den mobila jaiku-sidan. Eller, om jag läser jaiku i mobilen och den visar mig en bambuser-länk. Då ser inte Bambuser till att jag landar på den mobila sidan, utan istället kör jag fast på den vanliga sajten. Kass!

Nu startar jag klockan så ser vi hur lång tid det tar innan Jaiku, Bambuser eller Aftonbladet gör en automatisk redirect till mobil-sajten så jag kan börja klicka på länkarna direkt i min mobil. För det kan väl inte vara så svårt?