Vi är många som med spänning följer hur IKEA hanterar krisen med anledning av Uppdrag gransknings reportage. Man kan kalla det en storm i ett vattenglas, men det är onekligen en stor snackis, och därmed något som kvalificerar som informationskris. Det bevisas om inte annat av IKEAs eget agerande. Till exempel satt man snabbt upp en chattfunktion.

IKEA chattar

Adressen till sidan slutar på ikea_svarar.html och det är väl vad man förväntar sig av en chatt. När jag testade den i morse var det obemannat, men jag uppmanades skriva min fråga i ett formulär och fick löfte om svar. Jag gjorde det (min fråga var relevant, enkelt besvarad och inte raljant eller elak), och väntande. Kl 13:51 kom svaret i min mailbox, och så här ser det ut:

IKEA chattar inte...

Jag blir inte så sugen på att återkomma med fler frågor. Blir du?

Erfarenhet #2 från IKEA-krisen befäster den gamla sanningen: Lova inte något du inte tänker hålla.

(erfarenhet #1 är ”Be honest and do good shit”)