2006 blev L.A Times journalisten Michael Hiltzik avstängd för att ha publicerat poster och kommentarer  under annat namn. Hur passar etik in på bloggar och andra sociala medier? Är det egentligen ok för offentliga personligheter/organisationer att spökskriva bloggar eller konstruera fantomidentiteter inom sociala medier? Sociala medier är ju transparenta mediekanaler där identitet och personlig dialog står i centrum för tvåvägskommunikation. Kanye Wests blogg fortsatte att publicera inlägg efter det att han blivit anhållen, Barack Obamas Twittrar skrivs av någon annan och vad tror ni själv om signaturen här under:

Precis som hårdkokta journalistiska artiklar från respekterade tidningar ofta associeras med fakta och tyngd (även om det naturligtvis inte behöver vara så), förknippas sociala medier med ärlighet, transparens och närhet. Detta är mjukare värden som representerar en kompisrelation snarare än distans. Frågan är då; Har offentliga personer eller organisationer rätt att vilseleda människor inom sociala medier på nätet?

Jag säger så här: Tid är en bristvara och det är klart att kändisar, politiker och företagsledare inte har tid att sitta och blogga personligen stup i kvarten. Sociala medier är fortfarande marknadsföringskanaler även om tyngdpunkten ligger på kommunikation och dialog snarare än reklam. Och helt ärligt, vem bryr sig om det är Britney som skriver eller inte. En blogg ska ge uttryck för personliga känslor, värderingar och åsikter, men inget av det spelar någon som helst roll om man som artist ändå inte skriver sina egna låttexter eller gör sin egen musik. Många av dagens artister och skådespelare är varumärken och då är det är bara naturligt att det är varumärket som står för kommunikationen.

Det viktigaste enligt min mening är inte att det är huvudpersonen som är avsändaren, utan att organisationen är transparent nog att vara ärlig om vem som står bakom bloggen eller vad det nu kan vara. Så här i kölvattnet av Obamas presidentkampanj har ordet E-governance blivit ett internationellt buzzword och fördelarna med sociala medier har lyfts fram allt mer:

Simple
Moral
Accountable
Responsive
Transparent

När det kommer till företag, kändisar och andra stora offentligheter vill jag alltså lyfta fram den transparenta aspekten som den allra viktigaste hörnstenen hos sociala medier. Ingen förväntar sig att Barack Obama ska sitta och microblogga, bara organisationen är ärliga om vem som sitter bakom spakarna. Varumärken är en ideologi och inte en människa, det är ett sätt att leva snarare än en persons sätt att tänka. Därför gör det inget om helheten får representera delen inom sociala media, var transparenta och berätta det bara.

Till sist vill jag slå ett slag för Britney Spears och hennes entourage som visar var skåpet ska stå. Leave Britney alone!

Ursäkta röran.