Barack Obama

Mindpark #027: Varumärket Obama

Framåt småtimmarna den 3 Nov 2008 stod det klart att Barack Hussein Obama skulle bli USA:s 44:e President. Internet Key To Obama Victories, Barack Obamas Internet Campaign Magic Revealed: The Machinery of Hope och How Obamas Internet Campaign Changed Politics är några av rubrikerna från 08 som beskriver hur hjärtat i kampanjen låg hos nätet … Read more

Etik och sociala medier

2006 blev L.A Times journalisten Michael Hiltzik avstängd för att ha publicerat poster och kommentarer  under annat namn. Hur passar etik in på bloggar och andra sociala medier? Är det egentligen ok för offentliga personligheter/organisationer att spökskriva bloggar eller konstruera fantomidentiteter inom sociala medier? Sociala medier är ju transparenta mediekanaler där identitet och personlig dialog står … Read more

Obama har gett sociala medier en högre röst

President 2.0-Den digitala folkrörelsen. Så hette en postning som jag publicerade häromdagen. Den handlad om hur det senaste presidentvalet och valvakan mer än någonsin har utgjorts av kommunikation i sociala medier. Fortsatt beskriver den inom vilka sociala kanaler som Obama och McCain befunnit sig i och även lite kort om de svenska politikerna och deras … Read more

President 2.0 – Den digitala folkrörelsen.

I natt är det valvaka och en ny president ska koras i USA. Det som framförallt skiljer detta valet från tidigare presidentval marknadsföringsmässigt, är de sociala mediernas roll. De senaste årets presidentkampanjer och nattens valvaka utspelar sig inte bara bakom en TV-skärm utan även på den digitala mediescen som utgörs av sociala medier. Folkrörelsen har … Read more

Web 2.0 – En demokratisering av tanken

Barack Obama har vunnit över Hillary Clinton och de är alltså klart att han blir demokraternas kandidat i det amerikanska presidentvalet hösten 2008. Enligt Martin Jönsson på SVD är en stor bidragande faktor till vinsten Obamastallets kunskap kring digitala kanaler och deras marknadsföringskampanj inom sociala medier. Obamas kampanj har synts både på bloggar och YouTube … Read more