Får jag be om hjälp med en tagline (söndagspyssel)

Disclaimer: den här bloggposten är sannolikt av litet värde för någon utom mig själv. Det ska inte hända för ofta ;)

Om du läste mina kommentarer i förmiddags så noterade du kanske länken om ”Låt en tagline ersätta din titel”. Och där är jag alltså nu. Jag behöver en oneliner och ett par utvikningar som direkt sätter fingret på vad jag ÄR och vad jag GÖR. Det är givetvis inte ert problem, eller er uppgift att hjälpa mig med det – men det kostar ju inget att fråga efter goda råd ;)

Det gynnar mig nog inte att vara fluffig och prata om ”Jack of all trades, master of some. Anything in the crossroad of traditional and new/social media” eller ”Skåning med ett ben i humanismen, ett ben i tekniken och ett ben i affären”. Det behöver kokas ner i något som går att ta på. Något mer professionellt och tydligt. Frågan är vad – när min verksamhet i princip varje vecka ser ut så här. Det blir inte tydligare av de rekommendationer jag fått på LinkedIn eller Blogipedias uppfattning om mig. Vad ÄR jag liksom ;)

När jag satte upp Mindpark gjorde vi ett gediget arbete, tillsammans med Manifesto i Malmö. Det resulterade i en vision, en beskrivning av uppdraget och verksamheten och en tydlig idé om vad vi skulle göra. Något sådant arbete har jag aldrig gjort för min egen del och tänker inte göra på den nivån heller. Men även om texterna ovan innehåller en hel del buzzwords så var de nyttiga för att hålla oss ”outside the box, inside the park”. Jag tror att den här tankeövningen kan leda till något liknande för min egen del. Den kan säkert hjälpa mig att sålla lite bland uppdragen också, se till att jag fokuserar bättre, och inte jobbar lika mycket som idag.

Så jag riskerar det värsta genom att bjuda in till kommentarer. Kommentera anonymt om du vill, så klart. Eller maila om du vill hålla det utanför offentligheten. Tycker du som Kal och Roger att jag är en surgubbe så skriv det ;) Jag är egentligen bara ute efter inspiration och en tempmätare på hur jag betraktas. Ett sätt att göra mitt blinda fält lite mindre, och leda in på nya tankebanor.

16 thoughts on “Får jag be om hjälp med en tagline (söndagspyssel)”

  1. FWIW, när jag tänker på dig är det framför allt två ord som poppar upp i associationsbanorna:

    * nomad
    * katalysator

    // Manne

    Reply
  2. Erfaren. Ärlig åsiktsmaskin. Trevlig. Generös. På språng. Syns & hörs. Auktoritet. Kanonbra diskussionspartner. Trummis.

    Men framförallt: svårdefinierad & skåning.

    Reply
  3. Först en fråga: Har du klart för dig vilka uppdrag du vill göra och vilka du vill undvika? Du vill ju att din tagline skall appelera hos dem som du vill skall köpa dig.

    Reply
  4. Ja, men det är ju egentligen nästa steg. Först vill jag veta hur ni ser på mig. Sedan väljer jag det gottigaste, och det som passar bäst mot min egen målbild, och trycker på det ;)

    Reply
  5. Inget jätte konktret tips, men i mitt liv har denna blogg (och med det en del av dig ivarje fall) en tydlig roll – detta är min nya tidning. (efter The Economist dock)

    Reply
  6. Upptäckte söndagspysslet lite väl sent! Trial #1:
    Jardenberg – fångar lösningar om du har utmaningen – snabbt!

    [Kanhända aningen inspirerad av #mel2010, text-TV, par-twittering, SVT, mm.]

    Reply
    • Haha, det blev inte ens en tummetott. Jag har insett att jag inte har en titel eller tagline som funkar för allt jag gör. Jag är jag, liksom. Och jag går with the flow.

      Reply

Leave a Reply to Anton JohanssonCancel reply