Meryem Can från Appelberg är en härligt driven skribent. Hon kan koka ner långa mail och vindlande samtal till en stenhård kärna. Jag gillar att läsa mina egna ord via hennes penna. Som när hon intervjuade mig om Sociala möjligheter för Appelbergs kundtidning. Några utdrag

”– Kunderna har alltid pratat med varandra, den stora skillnaden är inte att fler kunder kan lyssna till varandra, utan att du som företagare nu äntligen kan höra vad de säger. Samtidigt ökar pressen. Med sociala medier blir det allt mer uppenbart att företaget måste vara bra – på riktigt.”

… och

”– Det räcker inte att läsa en tidningsartikel eller gå på en konferens och tro att polletten ska trilla ner. Företagaren som individ måste själv vara en aktiv del av de sociala medierna för att kunna fatta grundade och affärsmässiga beslut.”

Till sist, och även om det är livsfarligt med checklistor, känner jag mig ganska nöjd med de här fem punkterna som en konkret sammanfattning.

Ditt företags närvaro i sociala medier ska bygga på att ni är:

  • Intresserade och lyhörda.
  • Beredda på, och villiga att, delta i dialog och diskussion.
  • Modiga och starka nog att säga förlåt när ni gjort fel.
  • Intressanta – om ni vill att någon ska bry sig.
  • En ”good guy”, annars vill ingen bjuda in er till partyt.

Det spelades in en film också. Men jag som normalt sett brukar sätta allt på första tagningen (tack för all träning @bjornfalkevik;) hade stora problem den här gången. Insåg efter ett tag att det berodde på att frågorna var negativa: alltså ”vad ska man inte göra?”, ”nämn någon som tabbat sig?” och ”vad är det värsta man kan göra i sociala medier?”. Inget fel på de frågorna, men jag är så inställd på att prata framåt istället. Vad som är rätt, snarare än vad som är fel. Fick mig att fundera lite. Jag skulle vilja se outtakes från den där intervjun ;)

Artikeln finns även i Applebergs iPad-magasin. Där kan du också läsa listan över fem sociala nätverk som dominerar just nu.

  1. Facebook, så klart. Varannan vuxen svensk är användare.
  2. Twitter som har en otroligt intressant krets av användare. Där finns i stort sett alla journalister, pr-konsulter, politiker och nördar.
  3. Youtube, videotjänsten som dominerar totalt. Vissa segment av ungdomar tittar redan idag mer på Youtube än på alla tv-kanaler tillsammans.
  4. Google+ är en bubblare. Det är inte dominant idag, men Google verkar berett att lägga all sin kraft bakom det. Däremot finns det inget att hämta där för företag, utan nedlagd tid får ses som en investering för framtiden.
  5. De nischade och mindre tjänsterna. En del av dem är direkt nyttiga för företaget, exempelvis bildtjänsten Flickr, platstjänsten Foursquare eller LinkedIn för slipsarna. Andra handlar mer om omvärldsbevakning, som Flashback eller presstjänst, som MyNewsdesk. Hitta det som är viktigt för dig.
Ursäkta röran.