Förutsägbart oförutsägbar – och om den psykologiska ekonomin

I ett möte igår kom vi att prata om en vän och kollega som ”förutsägbart oförutsägbar”. Där en del kan uppleva sådant beteende som besvärande (därför, inga namn;) är det för min del en njutning. I synnerhet om det kombineras med öppenhet, ärlighet och pang på rödbetan, som det brukar heta. Jag skulle önska att fler var oförutsägbara, till den nivå att man räknade med det. Att det gick att förutse att man inte hade en aning om vad som skulle komma härnäst, annat än att det skulle vara tankeväckande, banbrytande eller i alla fall udda och otänkt. Men givetvis är det inte helt sant att det kommer från ingenstans. Givetvis finns det en mekanism bakom det agerande som kan synas slumpartat och oförutsägbart.

Jag minns samtalet från igår när jag läser ”Det spelar ingen roll om du är japan eller svensk, ditt beteende är lika förutsägbart” av Johan ÖstlundBrandmannens blogg. Är du intresserad av ämnet sedan tidigare känner du igen dig, men är en underbart välskriven sammanfattning, med tydlig linje och bra exempel. Du måste läsa den. Jag lovar.

Miljoner år av darwinistisk evolution har programmerat vara hjärnor att arbeta så effektivt och resurssparande som möjligt. Och det bästa sättet att göra det är att handla via instinkter. Vi kallar dessa handlingsinstinkter för ”mentala tumregler”; Kahnemann och Tversky kallar dem ”heuritics”. Finessen med tumreglerna är att de förenklar kognitivt processtunga uppgifter, som t.ex. att köra bil, korsa en trafikerad väg och navigera genom ICA Maxi’s hyllmetrar. Vi behöver helt enkelt inte tänka aktivt. Utan dessa tumregler skulle många vardagssysslor sannolikt göra oss paralyserade.

Sedan följer en lista på de fem viktigaste tumreglerna. Gör nu inte misstaget att tro att det här bara handlar om varumärken och dess byggande. Det är lika relevant för allt som har med mänsklig interaktion att göra. Var helst det finns ett beteende, fundera på hur tumreglerna passar in.

Texten avslutas med ett löfte om en pamflett i ämnet, om sisådär 10 veckor. Julafton kommer tidigt i år.

Du kan se och höra Johan prata här, i ett lite äldre klipp filmat av Mattias Östmar )en annan kul snubbe att prata mänskligt beteende med)

2 thoughts on “Förutsägbart oförutsägbar – och om den psykologiska ekonomin”

  1. Det var en mycket vacker – och tänkvärd – hyllningstext, Jocke. Jag bugar, bockar och tackar för Johans räkning. (Han är på semester i skrivande stund, och har valt att vara så mycket AFK som möjligt.)Och precis som du skriver: Johans sammanfattning kan precis lika väl användas i de flesta andra sammanhang i vilka människor möts och interagerar (t.ex. vid politiska val och inom mediebranschen), som i marknadsföring och reklam.

    /”Brandmannen” ;)

    Reply
  2. Jag läser en bok just nu som heter “När du gör som jag vill” av Henrik Fexeus, grymt bra bok! Handlar jätte mycket om varumärkesuppbyggnad och olika säljmetoder, även mycket tips till designers som vill sälja sin produkt. Rekommenderas!

    Reply

Leave a Reply to glenn sjöströmCancel reply