Vi hann knappt ur startblocken innan vi fick en gästbloggare. Anton Johansson, till vardags på Twingly och bloggare på SuperAnton skickade mig här texten med inspirerad av gårdagens debatt. Fler länkar i frågan följer under Antons text.
– – –
Rolf van den Brink har skapat lite debatt kring den här bloggen och dess skribenter de senaste dagarna. Jag kan börja med att tillägga att jag varken tillhör teamet av skribenter eller Rolfs fanclub, och den här bloggposten är ingen fortsättning på debatten.
Det intressanta är hur och varför människor väljer att jobba gratis, hur människor sammanförs och hur det hela blir så himla bra på internet. Allt verkar så enkelt!
Och det är det också. Internet har gjort världen mindre! Då menar jag inte heller bara mindre som i att jag och japaner helt plötsligt har en kortare kontaktyta, utan att även jag, Joakim Jardenberg och Gustav Holmström har det. Internet bygger på sociala relationer, kommunikation och engagemang. Se klippet från 1999 (!) med Rickard Gatarski där han försöker övertyga om att bredband inte handlar om ännu en telefon, utan om något som förenklar och gör världen bättre.
Förenkling är förövrigt ett klart underskattat ord. ”Simplicity is beautiful” handlar inte bara om design, det handlar om vår strävan efter att bli bättre. På internet är detta extra tydligt.
Sökmotorer gör det enklare att hitta information
Sociala nätverk gör det enklare att hålla kontakten med vänner
RSS-läsare gör det enklare att hitta och dela nyheter
Bloggar gör det enklare att dela med sig och diskutera erfarenheterI princip alla tjänster har samma mål: att förenkla någonting. Ibland är det inte lika tydligt, ibland är det övertydligt, men det handlar alltid om att förenkla. Detta är inte unikt för internet. Men det har aldrig varit så viktigt att förstå som nu.
Ser man det ur den synvinkeln är det inte konstigt att 27 duktiga personer väljer att ställa upp på Joakim Jardenbergs förslag om att hjälpas åt att skapa en gemensam, och redan populär, blogg för utbyte av erfarenheter och diskussion. De gör det enklare att följa mediedebatten, de gör det enklare att diskutera densamma och gör Sveriges mediebransch lite, lite mindre.
Jag tror Mindparks bloggteam både kommer förenkla mediebranschen, mediedebatten och fortsätta göra världen bättre. Precis som alla andra populära internettjänster.
– – –
Men själva debatten då? Den innehåller egentligen intressanta frågor, även om den startade på en konstig fot. Som jag tolkar det handlar det verkligen om Tillsammans 2.0, men inte i Rolfs negativa tolkning. Antons inlägg ovan är ett exempel, men fler har tyckt till. Jag samlar lite länkar:
- Det börjar på Dagens Media med ett inlägg från Rolf van den Brink: ”Tillsammans 2.0 – eller hur kapitalet kapar Almedalsbloggen”.
- Jag kommenterar: ”Gammalt möter nytt”.
- Rolf följer upp med frågor: ”Joakim Jardenberg – vem betalar uppehället för dina bloggare?”.
- Micco, The Brand-man: ”Till Rolf van den Brink, krönikör på Dagens Media”.
- Fredrik Strömberg går i taket: ”Läktaren är din spelplan, Rolf”. Intressant diskussion på twitter med anledning av den posten också.
- Niclas Strandh tycker det är ”Spännande att vara en lite del av nya Mindpark”. (klokren formulering)
- Doktor Spinn kommenterar i ett smurftips och i ett annat smurftips.
- dabitch vill inte falla för länkbetet ;)
- Opportunity Cloud: ”Varför bloggar folk gratis för Mindpark?”
- Opassande-Emma skriver: ”Ju mer vi är tillsammans”.
- Till sist, lite sedvanligt gnäll från Rolf på hans egen blogg.
Cited: “I’m a great believer in keeping things simple. I’m convinced simple designs work best. I’m sure simple ideas are easiest to implement, and I’ve proven that simple explanations communicate well.” Brian Kerridge, EDN European special febr. 1995 sid. 4
”Utbytesteori”, Citat, George C. Homans: “Individens sociala handlande betingas av de belöningar som handlandet ger upphov till. Därför vill individen relatera sig till de individer från vilka han förväntar sig störst utbyte.”