I helgen har jag jobbat med nästa fas inför migreringen till Google Ad Manager. På hd.se, en av sajterna i Mindpark-sfären, kör vi nu Googles annonslösning i skarp drift på tio positioner. Vi slog över switchen natten mellan söndag och måndag för att inte sabba veckostatistiken, och so far har det varit en underbar övergång. Otroligt smidigt och bra, mycket tack vare killar som Noah Williamsson och Martin Lekvall på hd.se, men också tack vare Google som onekligen vet hur sådana här saker bör göras.

Så nu ska vi spara pengar… Google Ad Manager är gratis (om vi inte sätter värde på den ytterligare insyn som Google skaffar sig;) istället för de galopperande summor som vi betalar till de kommersiella leverantörerna. Dessutom är hanteringen av systemet mycket enklare, och jag räknar kallt med att de sajter som idag sitter med flera lagera av traffic-tjänster har mycket att vinna på den här modellen. I princip kan säljare och producent, egentligen utan mätbar tidsåtgång, själva hantera sina respektive delar av systemet.

Men vi kan också tjäna mer, genom väldigt enkel hantering av eventuellt överskott i vårt inventory. Min målsättning är att det inte ska finnas några tomma platser, helt enkelt för att det inte “kostar” något att alltid köra en annons.

För varje position på sajterna kan ordningen vara:

1. exklusiva annonser (ingen rotation)
2. standard (annonser i rotation)

Sedan blir det intressant. Här har vi möjlighet att låta olika sorters fillers slåss om utrymmet:
A. Egna fillers (Remnant)
B. Network fillers, tex från Tradedoubler (Network remnant)
C. AdSense
Vi sätter uppskattade värde på A & B och beroende på inventory slåss de. Dessutom, om Google bedömer att intäkten kommer att bli högre än vårt uppskattade remnant-värde så bryter AdSense in istället.

3. Egenannonser och andra pluggar (House)

Förutom att vi får extra intäkter så får vi förhoppningsvis en sajt som “haltar” mindre när hål uppstår, eller som tjötar ihjäl besökarna med evighetspluggar som aldrig uppdateras. Dessutom med ett system som sannolikt inte ens kommer att märka av vår trafik utan troget tuffa på, även under de extrema trafiktopparna. Det ska bli spännande att följa upp efterhand som vi bygger på med data.

Instruktioner, hjälpfiler, filmer och annat som hjälper en igång är av högsta kvalitet, och dessutom har personalen varit väldigt snabb att återkomma när det varit frågor. Fem plus för supporten.

Än så länge kan jag bara hitta två riktigt stora brister. Den ena är att det inte finns något api så att man kan koppla ihop med andra bokningssystem, fakturering eller ens få ut rapporter utan att gå till admanager-sajten. Överblicken över bokat utrymme är också väldigt dålig i nuläget. Det finns sätt att titta in i sitt inventory, men det är inte enkelt nog. Förbättringar är lovade. Sedan kan man såklart ha invändningar mot att lägga ännu fler ägg i googles korg. Det går jag inte på här och nu, utan konstaterar bara att än så länge upplever vi att de levererar tillbaka mer än tillräckligt mycket för att det ska vara värt ”priset”.

Jag har inte helt övergett openX heller (nya betan är BRA), precis som jag skrev i halvårsrapporten ingår det i de upplägg vi tittar på. Ett opensoruce-system tilltalar förstås oss ännu mer, men i nuläget faller vi för Googles smidiga lösning.

Till sist, har du någonsin jobbat med att debugga annonsvisningar så lär du älska den här: hd.se/?google_debug