Google Ad Manager (så ska ett annonssystem fungera)

I helgen har jag jobbat med nästa fas inför migreringen till Google Ad Manager. På hd.se, en av sajterna i Mindpark-sfären, kör vi nu Googles annonslösning i skarp drift på tio positioner. Vi slog över switchen natten mellan söndag och måndag för att inte sabba veckostatistiken, och so far har det varit en underbar övergång. Otroligt smidigt och bra, mycket tack vare killar som Noah Williamsson och Martin Lekvall på hd.se, men också tack vare Google som onekligen vet hur sådana här saker bör göras.

Så nu ska vi spara pengar… Google Ad Manager är gratis (om vi inte sätter värde på den ytterligare insyn som Google skaffar sig;) istället för de galopperande summor som vi betalar till de kommersiella leverantörerna. Dessutom är hanteringen av systemet mycket enklare, och jag räknar kallt med att de sajter som idag sitter med flera lagera av traffic-tjänster har mycket att vinna på den här modellen. I princip kan säljare och producent, egentligen utan mätbar tidsåtgång, själva hantera sina respektive delar av systemet.

Men vi kan också tjäna mer, genom väldigt enkel hantering av eventuellt överskott i vårt inventory. Min målsättning är att det inte ska finnas några tomma platser, helt enkelt för att det inte “kostar” något att alltid köra en annons.

För varje position på sajterna kan ordningen vara:

1. exklusiva annonser (ingen rotation)
2. standard (annonser i rotation)

Sedan blir det intressant. Här har vi möjlighet att låta olika sorters fillers slåss om utrymmet:
A. Egna fillers (Remnant)
B. Network fillers, tex från Tradedoubler (Network remnant)
C. AdSense
Vi sätter uppskattade värde på A & B och beroende på inventory slåss de. Dessutom, om Google bedömer att intäkten kommer att bli högre än vårt uppskattade remnant-värde så bryter AdSense in istället.

3. Egenannonser och andra pluggar (House)

Förutom att vi får extra intäkter så får vi förhoppningsvis en sajt som “haltar” mindre när hål uppstår, eller som tjötar ihjäl besökarna med evighetspluggar som aldrig uppdateras. Dessutom med ett system som sannolikt inte ens kommer att märka av vår trafik utan troget tuffa på, även under de extrema trafiktopparna. Det ska bli spännande att följa upp efterhand som vi bygger på med data.

Instruktioner, hjälpfiler, filmer och annat som hjälper en igång är av högsta kvalitet, och dessutom har personalen varit väldigt snabb att återkomma när det varit frågor. Fem plus för supporten.

Än så länge kan jag bara hitta två riktigt stora brister. Den ena är att det inte finns något api så att man kan koppla ihop med andra bokningssystem, fakturering eller ens få ut rapporter utan att gå till admanager-sajten. Överblicken över bokat utrymme är också väldigt dålig i nuläget. Det finns sätt att titta in i sitt inventory, men det är inte enkelt nog. Förbättringar är lovade. Sedan kan man såklart ha invändningar mot att lägga ännu fler ägg i googles korg. Det går jag inte på här och nu, utan konstaterar bara att än så länge upplever vi att de levererar tillbaka mer än tillräckligt mycket för att det ska vara värt ”priset”.

Jag har inte helt övergett openX heller (nya betan är BRA), precis som jag skrev i halvårsrapporten ingår det i de upplägg vi tittar på. Ett opensoruce-system tilltalar förstås oss ännu mer, men i nuläget faller vi för Googles smidiga lösning.

Till sist, har du någonsin jobbat med att debugga annonsvisningar så lär du älska den här: hd.se/?google_debug

11 thoughts on “Google Ad Manager (så ska ett annonssystem fungera)”

  1. Schysst, vad jag kan komma på så borde HD bli en av de första traditionella nättidningarna i Sverige att lägga in ett annonssystem där man låter nätverk som adsense, där i praktiken vem som helst kan stoppa in en annons för hur liten budget som helst, fylla upp icke premium placeringarna.

    Såhär har ju typiska “vanliga” medelstora webbsidor utan stor säljkår kört sina siter under längre tid. Vi märker av att intäkterna hela tiden ökar via framförallt våra auktionsbaserade system, likt adsense, där den som vill köpa reklam slipper ringa till en säljare först. Framförallt ser vi att tradtionella byråer börjar köpa stora mängder reklam via dessa nätverk.

    Vore sjukt kul om nån som har hand om sälj på en av Mindparksfärens siter kunde skriva lite kring hur man ser på direktsälj med informationsövertag och kontroll/monopolisering av distribution av reklam kontra automatiserat mer transparent sälj där man låter nätverk registrera konverteringsgrader osv för olika brancher och där priset alla betalar blir ganska synligt … och med 100% fyllrate som följd

    Reply
  2. Schysst, vad jag kan komma på så borde HD bli en av de första traditionella nättidningarna i Sverige att lägga in ett annonssystem där man låter nätverk som adsense, där i praktiken vem som helst kan stoppa in en annons för hur liten budget som helst, fylla upp icke premium placeringarna.

    Såhär har ju typiska “vanliga” medelstora webbsidor utan stor säljkår kört sina siter under längre tid. Vi märker av att intäkterna hela tiden ökar via framförallt våra auktionsbaserade system, likt adsense, där den som vill köpa reklam slipper ringa till en säljare först. Framförallt ser vi att tradtionella byråer börjar köpa stora mängder reklam via dessa nätverk.

    Vore sjukt kul om nån som har hand om sälj på en av Mindparksfärens siter kunde skriva lite kring hur man ser på direktsälj med informationsövertag och kontroll/monopolisering av distribution av reklam kontra automatiserat mer transparent sälj där man låter nätverk registrera konverteringsgrader osv för olika brancher och där priset alla betalar blir ganska synligt … och med 100% fyllrate som följd

    Reply
  3. Har själv kört Google Admanager en dryg vecka, skarpt, och tycker den fungerar bra. Kunde möjligen vara lite smidigare att jobba med, men jämfört med OpenX, som jag tycker är klumpig värre (om än bra i grund och botten), är det en dröm. Spännande att se en sajt som hd.se gå över till den!

    “Gratis” är dock möjligtvis en tillfällig situation. Jag blir inte ett dugg förvånad om Google börjar ta betalt för användandet för stora sajter. Å andra sidan så skulle jag nog gissa på att “stora” i det här fallet är ett eller ett par nummer över hd.se…

    Reply
  4. Har själv kört Google Admanager en dryg vecka, skarpt, och tycker den fungerar bra. Kunde möjligen vara lite smidigare att jobba med, men jämfört med OpenX, som jag tycker är klumpig värre (om än bra i grund och botten), är det en dröm. Spännande att se en sajt som hd.se gå över till den!

    “Gratis” är dock möjligtvis en tillfällig situation. Jag blir inte ett dugg förvånad om Google börjar ta betalt för användandet för stora sajter. Å andra sidan så skulle jag nog gissa på att “stora” i det här fallet är ett eller ett par nummer över hd.se…

    Reply
  5. Mycket intressant Jocke!

    Finns det någon videotanke i produkten eller är den främst anpassad för display?
    Jag tänker på reporting, frequency cappning, time spent, full screen/small window etc.

    /Sorosh
    Videoplaza

    Reply
  6. Mycket intressant Jocke!

    Finns det någon videotanke i produkten eller är den främst anpassad för display?
    Jag tänker på reporting, frequency cappning, time spent, full screen/small window etc.

    /Sorosh
    Videoplaza

    Reply

Leave a Reply