annons

Andelen som besökt rubrikannonssajter har fördubblats sedan 2005

Sedan 2005 har andelen internetanvändare som besökt en sajt med rubrikannonser (t ex Craigslist)  mer än fördubblats. Enligt senaste undersökningen från Pew Internet & American Life Project, har hälften av internetanvändarna i USA (49 procent) besökt en rubrikannonssajt. Det ska jämföras med 22 procent 2005. En genomsnittlig dag är det 9 procent som besöker en sådan … Read more

Google Ad Manager (så ska ett annonssystem fungera)

I helgen har jag jobbat med nästa fas inför migreringen till Google Ad Manager. På hd.se, en av sajterna i Mindpark-sfären, kör vi nu Googles annonslösning i skarp drift på tio positioner. Vi slog över switchen natten mellan söndag och måndag för att inte sabba veckostatistiken, och so far har det varit en underbar övergång. … Read more

Sandra puffar… 20080612

* Veckans “måste-läsning” är Anders Mildners inlägg i debatten kring nästa veckas riksdagsomröstning i FRA-lagen. Klokt, initierat, långt och välskrivet. Jag kan inte annat än hålla med och jag tycker att det är oroväckande att journalisterna inte har snappat upp den stora debatt som pågår på nätet. Vi har en lång väg att gå, än. … Read more

Kontextuell reklam på nischade nätverk: Ett digitalt Klondike för annonsörer

Stora sociala nätverk a la MySpace och Facebook, har problem med att kapitalisera på sina användare. Trots spådomar om att tjänsterna skulle innebära ett slags digitalt Klondike för annonsörer har alltså inokmsterna mer eller mindre uteblivit. Detta trots ökade trafiksiffror för tjänsterna: MySpace har haft en årlig och genomsnittlig trafiktillväxt med 513% sedan 2005. Under … Read more