radiohead.png89% av 2400 respondenter menar att gratis är godast på Internet. Web 2.0 definieras mer och mer av kostnadsfritt innehåll där företagens intäkter istället ska komma från annonsörer. Det mest uppmärksammade fallet idag är Rupert Murdocks sattsning att göra innehållet på wsj.com tillängligt utan att man behöver betala en krona. Andra exempel är gruppen Radiohead vars nya skiva kostar precis hur mycket eller hur lite du själv vill och en restaurang i Wien som låter gästerna själv bestämma hur mycket de vill betala för maten. Gratis är godast verkar det som! Ett gratisbaserat innehåll betyder ökad trafik med mer annonsörer på hemsidan. Ska man tro Microsoft kommer all annonsering att bli digital. Så här ser prognosen ut enligt eMarketer.

reklam.png

Sprickan i bubblan om webbannonseringen är de resterande 11 procenten av de 2400 respondenterna som menar att de hellre betalar och slipper reklam på saiterna. Det är ingen stor eller betydande siffra i sammanhanget men den finns där och vem vet, i framtiden kanske inte gratis är godast? För att komma ett steg närmare att besvara den frågan läs Joakim Jardenbergs inlägg från igår om plustjänsterna på Aftonbladet.