Jag tror att Adlibris fortfarande är Sveriges största boklåda på nätet. De borde rimligtvis ha en ganska stor fanbase och de borde rimligtvis göra en del affärer en fredag, inte minst för att julen närmar sig.

Men när så sajten är stendöd i åtta timmar – de första sju timmarna fick vi bara en vit skärm – är det plågsamt tyst på den nya svenska klagomuren. En twitter-sökning på AdLibris ger en intressant insyn i hur mycket folk verkar bry sig. I princip inget alls, alltså. (Det är inte direkt något drag på deras facebooksida heller)

De flesta som svarar på min frågeställning där ute i kanalerna konstaterar helt kallt; ”när inte adlibris svarade så gick jag till [någon annan sajt som säljer böcker]”. Ingen sentimentalitet. Ingen känsla. Ingen lojalitet. Inte ens någon ilska. Det borde vara en rejäl varningsflagga för gänget på Adlibris.

Folk går fullständigt i taket när SJ spårar ur så de inte kan komma hem. Eller när H&M fular med lönerna i Bangladesh. För att inte tala om när Instagram hickar till och har problem i ett par minuter. Men när sveriges största boklåda går ner, så är det enda intresset av något slags meta-karaktär.

Nu hoppas jag att problemen löser sig, och att man sedan sätter sig ner på måndag och funderar på hur man ska tolka vårt totala ointresse.

Ursäkta röran.