Noterar nu på morgonen att Daytonas undersökning verkar vara släppt, men jag hittar inget på deras sajt? Det skulle möjligtvis kunna vara förklaringen till att Dagens Media inte har med en enda länk i sin artikel. Eller så beror det bara på gammal vana…

Uppdatering: Rasmus mailar mig länken till undersökningen. Tack!

Hur som helst, den braskande rubriken förkunnar – igen – att betalningsviljan är hög: ”Nio av tio betalar för iPad-innehåll”. Undersökningen är bra, behandlingen av den lär bli tveksam. Det här har jag sagt i en kommentar till den.

För det första måste det noteras att iPad inte är släppt i Sverige än. Det skruvar urvalsramen betänkligt att det bara är nördar, early adopters och de med speciellt intresse för paddan som skaffat den. Att man dessutom kunde gissa, eller tycka, i sina svar utan att faktiskt ha en padda måste också tas med i beräkningen. (Uppgiften att hälften uppger att konsumtionen av tryckta dagstidningar minskat eller upphört som ett resultat av en padda i huset måste nog också tas med en nypa salt. Så snabbt går det inte, inte ens om man försöker;)

Sedan, ”ta del av nyheter” kan lika gärna betyda att man hänger på Facebook. Minns tex Michael Jacksons död – alla fick reda på det via sociala medier och den enda nyhetssajt som fick plats på trafikens tio-i-topp lista var CNN, på just en tiondeplats. Minns inte exakt hur frågorna formulerades, men det är iaf värt att ta i beaktande.

Så, om att göra skillnad och skapa möjligheter:

Jag tror att iPhone egentligen gjort större skillnad för just nyhetskonsumtionen än vad iPad kommer att göra.

Om man man däremot pratar mediekonsumtion i ett bredare perspektiv kommer givetvis paddan göra stor skillnad. Den är tex en alldeles underbar läsare för att konsumera vanligtvis torra informationsmängder som Twitter, Facebooks wall och RSS (Flipboard och Reeder är bara två av många två applikationer som visar på det). På samma sätt är den fantastisk för att se video, inte bara via iTunes utan också via webben eller specialapplikationer som AirVideo. Jag misstänker att tv-bolagen är de som kliar sig mest i huvudet – jämför hur snabba de var med att fixa play-appar för iPhone. De vet helt enkelt inte än om de vill konkurrera med sig själv i hemmet på det viset som iPad kan leda till. Men det kommer de behöva göra.

När det gäller tryckta nyhetsmedier så är det givetvis så att man gärna vill in i paddan, och man vill gärna tjäna pengar på det. Tyvärr tror jag inte det kommer att flyga. Det är en sak vad vi tror idag, och vad många early adopters använder sina paddor till. Men för min egen del är iPad rutin nu, nyhetens behag har sjunkit undan och för mig står det tydligt: dagstidning i iPad är lika med deras webbsajt. De behöver skruva till sajterna för att fungera bättre, vilket skulle kunna göras med små medel, men det är det som är vägen framåt. Redan idag har jag tydligt övergett de amerikanska mediehusens appar för att istället svänga förbi sajterna när det passar mig.

Dagstidningarna har i många år drivit ett läsplatteprojekt inom TU:s ram, och det har inte lett till någonting. När iPad kom släppte man äntligen greppet om den tekniken, men man släppte inte drömmen. Drömmen om att kunna stänga det dyra tryckeriet, men i allt annat väsentligt kunna köra på som tidigare. De stora projekt som till exempel DN driver idag syftar inte till annat än att försöka bevara den existerande affärsmodellen och bygger på att folk gladeligen skulle byta papper mot iPad utan att något mer egentligen förändras. Där tror jag de har helfel.

Om man plockar bort tidningarnas tidigare maktposition i form av den smala och dyra distributionen återstår ett antal saker, och det är där möjligheterna finns:

  1. man är duktigt på att skapa innehåll och därmed snackisarna
  2. därigenom bygger man en relation med publik och ser till att bli relevant
  3. den relativt trogna publikens ögon är man sedan duktig på att sälja till annonsmarknaden

De tre sakerna är *minst* lika viktiga i iPad som de var i pappret – och däri finns möjligheterna för framtidens mediehus. 

Det var allt jag hade att säga för nu ;) Men du kan läsa vad andra också tycker, i ännu ett klassiskt bra Daytona-grepp!