iZettle och butiken på fickan

När jag berättar om mitt liv som kringresande IT-nomad med kontoret på fickan brukar alltid någon invända. Lätt för mig att säga, typ, som bara säljer mig själv och skickar faktura när det är klart. Men för den som säljer produkter har betalningen med bank/betal/kreditkort varit en navelsträng som är svår att klippa. Inte nu längre.

iZettle är en helt ny lösning för att ta kortbetalningar direkt i mobilen. Jag är grymt imponerad av vad Jacob de Geer och Magnus Nilsson åstadkommit och det skulle inte förvåna mig om det här blir the next big thing att komma från Sverige. Som ett Spotify för betalningar, något som alla använder och som totalt revolutionerar en gammal bransch.

Här är en (tyvärr lite suddig) film som visar hur det går till. Jag har svårt att dölja min entusiasm ;)

Alla verkar lika entusiastiska och läs tex fin genomgång av funktionerna från Micke Kazarnovicz, bra reflektioner och recension från Johan Hedberg eller en tankar om det kontantlösa samhällets nya möjligheter från Anton Johansson. Lite vägbulor har det varit, men jag är helt säker på att det här gänget kommer ro det här i mål på ett enastående sätt. Och så snygg kortläsaren är…

Kolla också in deras egen promotionfilm, den är lite skarpare – men också fluffigare – än min ;)

Jag älskar produkter som omedelbart sätter sig. Det här är en sådan. Ta hem själv och kolla, den finns i svenska appstore redan. Signa också upp för en gratis kortläsare, men den är inget måste för att du ska kunna använda appen.

Om jag får lov att önska så hoppas jag att kraftigt ökade volymer på det här området, och hård press på kortbolagen, ska leda till att vi får ner kostnaderna för transaktionerna. Det vilar en revolution i tanken på ekonomiska transaktioner med en kostnad som närmar sig noll…

BTW, jag har tidigare skrivit om Square, som är den amerikanska och lite tidigare motsvarigheten av det här. Det är en stor succe på en marknad som har lite andra förutsättningar än den europeiska, och de stora skillnaderna gör att jag tror det är helt rätt att köra ett eget race i EU-land. Min förhoppning är att iZettle liksom Square ska hitta sätt att angripa kassasystems-problematiken också. Snårigt regelverk här hemma gör det svårt, men om iZettle lyckas med det så kommer alla småföretagare att älska dem. Låt oss uppmuntra en sådan utveckling, ok?

Uppdatering: Oj, det kom en ström av snabba frågor direkt. OK, här är snabba svar.

  • I filmen säger jag ”alla kortföretag godkänner PIN-kod”. Det ska så klart vara ”alla kortföretag godkänner signatur”. Statiska PIN-koder är på väg ut, de är inte speciellt säkra. I synnerhet känner både konsumenter och kortföretag osäkerhet inför att knappa in koden i någon annans telefon… Det finns onekligen en viss logik i det resonemanget.
  • Ja, det finns krav på legitimation. Om beloppet är över 200 SEK så talar appen om för dig att du måste ta leg och knappa in uppgifterna också. Än så länge måste det ske manuellt, men jag hoppas kameran kan lösa det där i nästa version;)
  • Det funkar för både företag och privatpersoner. Det är lite olika vägar in när du sätter upp kontot, men det är i princip lika snabbt och smidigt vilket som. Privatpersoner måste ha ett Facebook-konto.
  • Nej. Det finns ingen version för Android och nej, jag känner inte till något motsvarande system för någon annan plattform än iOS. Get an iPhone;)

Fyller på med mer efterhand.

21 thoughts on “iZettle och butiken på fickan”

  1. Jag är rätt sugen på att hitta på något litet projekt där det är relevant att ta emot kortbetalning bara för att få använda en, och stödja företaget!

    Reply
  2. Det är PIN som gäller, namnunderskrift är “ute” sedan en tid tillbaka, mot vad du nämner. Om du tittar på iZettle Allmänna villkor 16.1 och 23.1 så ser du att säljaren står all risk i affären, detta för att man inte använder PIN.

    Reply
      • Använda kort med chip i kombination med pin är det konsumenterna förväntar sig som överallt i handeln idag. Klart som korvspad att iZettle skulle kört med PIN om de bara fick grönt ljus. Men det finns starka krafter bakom konventionella betalterminaler som inte vill ha för klockren konkurrens. Och då får iZettle leva med hämskon att tvinga autentisering på samma sätt som om kunden hade “glömt koden”.

        Reply
  3. Jag fick en livedemo när @jwolfers
     bjöd mig på lunch i fredags och var grymt imponerad över enkelheten och smidigheten. Det var dessutom extra tufft att signera med fingret direkt på skärmen.
    Det enda jag har emot det finns på den här sidan:

    https://www.izettle.com/se/hjalp/finns-det-nagot-jag-inte-far-salja-med-izettle/

    Det är å andra sidan något jag, åtminstone initialt, har ett stort problem med. En betaltjänst ska naturligtvis följa gällande lagstiftning, tex inbillar jag mig att det finns regler mot pengatvätt och annat.

    Men en betaltjänst ska inte lägga moraliska värderingar i vad det handlas med. Varför förbjuder iZettle försäljning av pornografi? Eller något så udda och ospecificerat som “Time sharing”?

    Varför får jag inte betala en anonymiseringstjänst med iZettle? 

    Sista regeln lyder: “eller i övrigt tveksamma från ett risk-, reklamations- eller renomméperspektiv.”

    Det är ju en rejäl gummiparagraf – vad är “tveksamt” ur “renommeéperspektiv”? För vem?

    Jag förstår inte detta. Är det Appstore-regler eller egenpåhitt?

    Reply
  4. Idag betalar vår organisation dyra pengar för trådlösa kortläsare. Ibland överstiger transaktionskostnaden själva intäkten. I december ska jag till Marocko och sälja böcker, vet inte ens om vår maskin funkar där. Det här e bara sååååå coolt.

    Reply
  5. Någon som vet du det funkar med pengarna. Funderar på att skaffa en sån här till mitt företag men jag skriver inte in något kontonr eller något. Hur får jag in pengarna på mitt företagskonto. Och dras deras kostnad direkt eller kommer en faktra?

    Reply
    • Pengarna dras direkt från kortet, och hamnar på ditt “iZettle-konto”. Därifrån kan du sedan logga in på iZettles hemsida och överföra pengarna till valfritt bankkonto!

      Reply
        • Bra fråga, det vet jag faktiskt inte. Det är förstås bäst bokföringsmässigt om företagarna kunde få en sådan faktura, och jag skulle nästan vänta mig att iZettle har en lösning på det.

          Reply
          • Ja det får man hoppas. Får kolla upp sen om det är något man kan dra av eller om det blir någon moms på det eller något. går det inte att ringa dom på något sätt ser bara mails.

Leave a Reply to Birgitta Hellmark LindgrenCancel reply