- Jakob Eklund säger va fan – the collection
- Askmolnet och flygtrafiken dag 6 – DN.se följer utvecklingen – DN.se
- Att dela med sig
- furbo.org · An apology…
- Facebook, Nielsen Try To Put A Value On ‘Earned’ Media
- Smarta tips för bättre idéer
- Surfin’ Safari – Blog Archive » More Web Inspector Updates
- Daring Fireball: Why 960 x 640
- Facebook | The Facebook Blog
- SEOmoz | Link Profiling with Open Site Explorer
- How Apple Lost the Next iPhone – Leak – Gizmodo
- Using XAuth to simplify the social web
- Statusbanditen
- Controversial content and free expression on the web: a refresher
- Bubbla för sociala medier? | Skiften
- Unni Drougge » MELLAN HIMMEL OCH HELVETE
- Steve Jobs’ 11 Snappiest Email Replies (PHOTOS)
- This Is Apple’s Next iPhone – Iphone 4 – Gizmodo
– Tisdag. Nu kör vi. Börja med den här så är resten av dagen räkmacka!
– En av de bättre källorna för att få koll. Och på tal om att staten inte vill gå in med pengar (säkert rätt), är det nu vi omdefinierar ”Air support” för evigt?
– Snygg presentation om upphovsrätt och Creative Commons av Mathias Klang. Skulle vilja se honom dra den, den behöver en berättarröst. Men puffvärdig ändå, tveklöst.
– Många som är arga på Gizmondo för Iphone historien. Läs mer längre ner. Och om du ska redigera din hostfil, peka till http://66.135.33.106 istället.
Jag? Kluven. Jag förstår nog att lockelsen blev alldeles för svår. De drar hårt på det, men jag tycker ändå att de gör det ganska fair. Och när det gäller Gray Powell så tror jag inte ens han märker av någon annan shitstorm än den som redan drabbat honom på Infinite Loop.
Jag fortsätter fascinerat följa historien.
– Nu börjar det komma ut lite uppgifter från samarbetet mellan Nielsen och Facebook. Visar inte precis på några överraskningar, men frågan är hur man ska hantera den här sortens uppgifter som de två parterna så uppenbart har massor att vinna på… Jag menar inte att någon av dem ljuger, bara att det blir en fråga om vad de väljer att fokusera på. Och som bekant, som man ropar i skogen…
– S Å M A K A L Ö S T B R A !
– Nyttig för alla, inte bara för utvecklare. Den nya ”Timeline Panel” är grymt snygg. Jag har den via Chrome Dev, och det kan varmt rekommenderas. Extremt avslöjande. Tipstack till www.456bereastreet.com/
– Som på beställning pratar Gruber just idag om upplösningar på våra mobila enheter, vältajmat efter mina funderingar om skärmen på Desire. Ska bli spännande att se hur den nya skärmen på iPhone kommer att kännas. Ännu bättre läsgrunka.
– Facebook börjar rulla ut ”Fan” och rulla in ”Like”. Man är uppenbarligen inte rädd för begreppsförvirring, eller så hoppas man på en omedveten effekt när miljoner användare associerar sig med företag utan att riktigt tänka på vad de gör.
Men FB brukar ha koll, så det blir nog hur bra som helst.
– Vore kul att höra vad svenska SEO-lirarna säger om det här.
– ”He sounded tired and broken. But at least, he’s alive.” Ouch. Mer om själva telefonen i annan kommentar längre ner.
– Det börjar dyka upp poster om lite tillämpningar, och det ser precis så enkelt som man kunde hoppas.
– Jag är ingen spel- och dobbelmänniska men det här var smart. Och det säger jag inte för att jag inte vill riskera att Pawlo och gänget bakom Mr Green vägrar mig drinkar nästa gång vi ses i Diplomats bar. Det säger jag helt enkelt för att det ÄR smart. Heja!
– På tal om ONI, borde inte Sverige få en egen rubrik och inte bara ett par ”hedersomnämnade” i löptexten om eruropa http://opennet.net/research/regions/europe ?
– Jag måste vara ruskigt trött för jag förstår inte alls frågan, och texten bara om jag bryter upp den i enskilda chunks. Jag är alldeles säkert trött.
Men ändå.
– Nej, jag ser inte det som att de sociala medierna är slutna, ännu mindre idag än på den tiden vi knappt släppte en jävel över jaiku-bron.
– Jag har inte svårt att hitta framgångsrika exempel på nytta med sociala medier i organisationer och företag. Det vore ju orimligt annars, de grundläggande fundamenten i det som vi kallar sociala medier är samma som de grundläggande fundamenten i en sund organisation.
– Indien var det första kraftprovet för slagtåligheten i de sociala medierna. Klart att det brast på sina ställen. Men Haiti, och nu senast Island har visat på kraften. Den som försöker säga något annat ekar bara ihålig.
– Och sedan orkar jag faktiskt inte längre. Jag tycker det är extremt viktigt att vara vaken och problematisera också, men då måste det göras mer genomgripande än så här. Kom igen Waldemar, du har ju hur mycket som helst att ösa ur. Gör det. Jag spelar tillbaka bollen med uppmaningen att bryta loss ett av de områden du berör och göra en djupare kritik. Då kan vi mötas i ett spännande samtal.
– Jag vill inte gå lika långt som Unni – ”Jag greps av en märklig, apokalyptisk längtan” – men det är en märklig tid just nu. Varje timme, varje dag de senaste dygnen har jag blivit påmind om vår sårbarhet. Men imorgon står jag och eleverna på Berghs upp mot naturen. Då kör vi vår sextimmarssession på skype istället. Take that Eyjafjallajökull.
Å andra sidan. Det verkar som om vi har en next big thing lurandes runt höret. Den ilskna storasyrran verkar börja röra på sig. http://www.csmonitor.com/Science/2010/0418/Iceland-s-Eyjafjallajoekull-volcano-is-nothing-to-Angry-Sister-Katla
Kolla här: http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
– Funderar. Är Steve möjligtvis inspirerad av Craig Newmark?
– Så, det är på riktigt. Hur ska Apple hantera det här nu då? Jag hoppas så att de inte säger ett ljud innan Stevos presentation, och att han gör en härlig grej av det där och då.
PR-folk: kan den vara planterad?
Sätter en öl på att det är planerat från apples sida, gratis reklam vill väl alla företag ha..
Jag kan tänka mig att iPhoneläckan är planerad. Den är ju väldigt vältajmad med tanke på att Desire och vad alla Androidlurar nu heter faktiskt börjar bli populära och skapa lite buzz.
Det kan helt enkelt vara Apples sätt att få folk att vänta in nästa iPhone istället för att ersätta sin 3G med en Androidlur.
Det som talar mot att iPhonen skulle vara planterad är stället. Jag vet inte, kanske är det en bar som ofta besöks av en IT-crowd, men det finns en hög risk att Joe Schmoe hittar den och inte fattar grejen.
Å andra sidan, om det är regisserat så hade de likaväl kunnat haft folk på plats som såg till att rätt person plockade upp den. Om fel person plockat upp den hade de bara gått fram och sagt “ursäkta, har ni hittat en telefon” och tagit tillbaka den.
Eller oxå så har dom helt enkelt lagt ut flera telefoner och detta är den ända som “hittat” ut i media..
Länken till Facebook fungerar inte? Och de verkar för övrigt dragit tillbaka like-namnet? Ser inget om det i dag.
Jag märkte det oxå, på min FB sida med “fans” hette det “gillar” igår när jag kollade, såg jättekonstigt ut men idag ser det ut som vanligt igen: http://www.facebook.com/centralhotellet
Länken är fixad.
Och jag tror inte de har backat helt, det har jag iaf inte hunnit läsa något om. Däremot tror jag att de har lite utrullnings-problem. Det är liksom inte bara ett namnbyte på knappen. Det är en jätteförändring.
Tack,
Men, ja, konstigt.
@punkt3 Mathias Klang kör på TEDxÖresund i Malmö den 14:e Maj, inte så långt från dina trakter. http://www.tedxoresund.com/
Nu kör FB “gillar” igen..
http://www.flickr.com/photos/fornell/4540834720/
Spännande diskussion. Jag återkommer med svar på Skiften.se så fort jag kan, då jag vill utveckla lite.