jardenberg kommenterar – 2009-08-19

  • SIME Talks 4: Bjorn Falkevik “There is no prime time on the internet, there is only prime space”
  • – Tre flugor i en smäll, slår ett slag för både Björn, SIME och Mahesh. Gillar alla tre, skarpt. Det coolaste med Björn är inte allt han gjort på egen hand, utan hans enorma givmildhet med sin kunskap.

  • Webbstjärnan – en tävling för alla elever
  • – Nu får grundskolan också vara med, och det är ju alldeles underbart. Skolor som inte är med i den här matchen borde läggas ner. Direkt.

  • Ungdomsbrott utreds allt oftare med hjälp av nätsajter – DN.se
  • – En tunn linje mellan polisarbete på nätet och ”Skvallrets nya verklighet” som Niclas Strandh skrev om https://jardenberg.se/2009/08/18/skvallrets-nya-verklighet/
    Det som skrämmer mig lite är min bild av poliserna som clueless i sådana här frågor. Det vill verkligen till att de förstår vad det är de tittar på, annars kan det bli väldigt fel…

  • DISQUS 3
  • – Jag kör Disqus på flera av mina sajter och har lärt mig att ta det onda med det goda. Nu är det dags för en rejäl uppdatering och jag hoppas VERKLIGEN att själva uppdateringen är bättre än den här videon. Skäms en smula, Disqus.

  • Nytt IKEA typsnitts val förvånar (för att inte tala om IKEA katalogen)
  • – En av världens största årliga trycksaker, för det är det väl fortfarande, berör så klart. Och jag älskar att läsa djupa reflexioner över saker som jag själv är yttligt intresserad av. Som boken Salt, rekommenderas varmt. Och har inte ett dugg med IKEA att göra. Men ni fattar?

  • Sensationell ökning av läsare på aftonbladet.se!
  • – Jag gläds givetvis med mina gamla vänner. Men funderar på ett par saker. 1. Min kommentar på ett tidigare inlägg på nystartade bloggen är fortfarande inte publicerat. Det känns konstigt. 2. Hur bra kompisar är egentligen Schulman och Helin? Jag har svårt att se pappabloggen som något unikt. Utan Aftonbladets etta som motor undrar jag hur trafiken sett ut. 3. Men mest av allt undrar jag hur mycket som är mätskillnader och hur mycket som är riktig trafikökning. Sant är att Aftonbladet spelar väl med de sociala medierna, men det är ändå svårt att se varifrån den kraftiga ökningen skulle komma. Och med mätfel menar jag även sådant som Jan själv är inne på. Mer uppkopplade, från fler enheter. Tex, tidigare besökte jag bRa Aftonbladet från min dator. Med min iPhone har jag istället blivit två individer i statistiken. Samma princip för alla sajter förvisso, men många av de här felen eskaleras med ökande volymer.

    Nåja, grattis för fan. Ni gör ett suveränt jobb alldeles oavsett.

  • Binero.se i karantän
  • – Undrar om Binero tänker blogga om den här fadäsen. Gärna med länk till Sulos inlägg så att Frobbit får lite välförtjänt cred.

  • Nu finns Spotify till mobilen
  • – Det värsta är att hårdvaran i min Magic inte räcker till. Tyvärr ännu ett bevis på hur viktig helheten är, och hur Google måste se till att hitta rätt partners. This sucks.

  • Ownership Struggles
  • – Intressant fokus på ledarskapet i medieföretag. Vore intressant att göra en ordentlig granskning av den svenska situationen.

  • Axel Andén: New York Times är farligare än Twitter
  • – Det är bra krut i Axel Andén på Medievärlden. I tidningarnas husorgan skriver han en krönika som avslutas med: “Nu är frågan emellertid inte längre om sociala medier har en plats i det nya medielandskapet, utan om Fox och New York Times har det.”

17 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2009-08-19”

  1. Introduktionsfilmen Disqusus 3 var ingen höjdare. Deras tjänst är utåt sett hur snygg och smidigt som helst. Är det jobbigt att administrera kommentarerna ?

    Vill köra Disqusus själv, men vad jag har sett så har ingen sett till att den är kompatibel med Joomla ännu. Vet du ?

    Vi hörs på SSWC
    mvh 24hbc T-shirt mannen

    Reply
  2. Trafikökningen på Aftonbladet är sensationell bara när de jämför med sina tidigare siffror. Bladet är knappast ensamma om en trafikökning runt 20 procent jämfört med föregående sommar. På HD.se och på våra tidningar ser det likadant ut liksom på drakarna i Stockholm (som ökat ännu mer). Förklaringen ligger säkert i att antalet enheter ökat (jo, jag ska gå igenom Analytics och ta reda på hur det egentligen ligger till). Jag misstänker också att de sociala medierna spelar en stor roll som tidningsbud. Om vi leker med tanken att nyheter verkligen är sociala objekt är det inte så konstigt om tidningssajterna växer när de sociala medierna gör så. På Trelleborgs Allehanda har inlänkningarna från Facebook ökat rejält i sommar jämfört med tidigare månader i år. Det förklarar redaktör Silfversten-Bergman med att sommarvikarierna jobbar mer i de sociala medierna än den ordinarie staben. Vågar vi lägga till en sommarvikariefaktor till förklaringsmodellen?

    Reply
  3. Hehe, att ökningen är “sensationell” får ju stå för Helin. Däremot är jag inte lika sugen på att tillskriva sociala medier och inlänkar deras ökning. Iaf inte om han inte rör ihop siffrorna. Så här tänker jag:

    För en sajt som TA är det relativt enkelt att öka antalet unika via bra länkar på Twitter, Facebook etc. Man har i vardagslag en väldigt begränsad målgrupp, ligger på låga tal i antal UB och därmed får det stort procentuellt genomslag när resten av världen får nys på ett knäck hos er.

    För AB ser det helt annorlunda ut. De har redan en grym penetration i UB, och det är svårt att se att de helt plötsligt skulle hitta 20% nya besökare som är aktiva i sociala nätverk, men som inte redan har aftonbladet på sin shortlist. Däremot borde de kunna se en betydande ökning i antal besök och antal sidvisningar, men det är ju inte det vi snackar om.

    Eller vad säger du?

    Reply
  4. Har läst den också, och håller med fullständigt. Nästan vilket ämne som helst blir intressant med en passionerad och kunnig berättare.

    Reply
  5. Ja, “Salt” är helt underbar. Och du har väl inte missat Kurlanskys andra bok “Torsk”. Den är minst lika bra.

    Reply
  6. Okej, lite otydlig är jag allt.

    Jag menar inte att AB hittat 20 procent nya ub i de sociala medierna.

    Jag menar att ökningen av enheter och ökningen i de sociala medierna samspelar. Rune i Hökarängen fesjbookar i datorn, i telefon och i sommarstuge-asusen.

    TA har inte haft några större buzz.bazooka-effekter i sommar. Jag uppfattar ökningen som lokal. I övrigt har jag inga invändningar mot ditt resonemang. Hur stor tror du att en begränsad sajt som TA kan bli i ub. Det bor 40 000 i kommunen. Vi närmade oss 20 000 före redesignen, nu är vi nere på 15 000-16 000.

    Reply
  7. Med lite flirtigt och buzzbart material tror jag att en sajt som TA kan bli nästan hur stor som helst i UB. Men det är en tveksam utveckling, om man inte är väldigt medveten om vad man gör. Tex skulle en sådan satsning betyda att det är SUPERVIKTIGT att man diffrentierar trafiken för annonssäljet. Du får inte ta dyrt betalt av lokala annonsörer för meningslös stycketrafik från stockholm. Där krävs en rejäl utveckling både sälj och teknik för att hantera det (det finns, bara inte hos oss ;)

    Reply
  8. Men om frågan gäller den lokala trafiken så är mitt svar att målet måste vara att vara relevant för alla uppkopplade i närområdet. Säg att du har 30K dagliga nätsurfare i Trelleborg, då ska det vara ditt mål. Spelar du roll blir du oumbärlig – och då kommer ju publiken ;)

    Reply
  9. Helt enig. Buzz är förstås kul när man ser till trafik men fullständigt meningslös för den lokale handlaren – och konsumenten. Den ene betalar för luft och den andre missar i värsta fall reklam den vill ha.

    Reply
  10. Droidify fungerar utmärkt när jag testar på HTC Magic! Däremot krävs god 3G-täckning eller wifi för att det inte skall hacka. Kan det vara ditt problem?

    Reply
  11. Nope, satt på superwifi. Det var typiskt prestandaproblemsbeteende, men det kan så klart bero på att jag är en atypisk användare med massor av applikationer igång.

    Reply

Leave a Reply to heppCancel reply