- Aftonbladets mobilsajt får kommentarer – Dagens Media
- Facebook får Stockholmskontor – Dagens Media
- BBC NEWS | Technology | Keeping Google out of libraries
- The bar for success in our industry is too low – (37signals)
- Internet vill vara neutralt | Internetdagarna
- Veckans krönika: Musmagneten som var lånad | Jag heter Klaus
- Självbedrägelsernas tio-i-topp · Mindpark
- Happy 10th birthday, Blogger
- Vi behöver journalistik. Men kanske inte just den här journalistiken…
- "Otroligt viktigt med en engagerad journalistik" – DN.se
- En konsult stämplar ut | Slumpnavigator
- NFL bans tweeting before, during, after games | Webware – CNET
– Men för fan, Aftonbladet. Ni har ju alla resurser i världen. Varför inte se till att göra er app så social det bara går. Att kunna läsa kommentarerna, men inte skriva egna är ju som att… (hjärnsläpp, vad brukar man säga?)
– En kort notis om Facebook. Den är till och med gammal som gatan. Men jag snubblade in här ikväll och landade i kommentarerna. Och det är ju helt fantastiskt. Vi har vant oss vid bittra personangrepp och allmän förvirring. Men här gör man sig verkligen till experter på det mest bisarra sätt. Det måste vara ett speciellt, felvaggat, släkte som har koloniserat kommentarsfältet på DM
– Jag fattar inte riktigt. Om argumentet mot google är att det skulle krävas av alla andra som vill scanna in böcker i den här omfattningen att de gör en del om copyrighten i samma omfattning – vad är det som är orättvist. Det är väl inte ett monopol om motspelarna får exakt samma förutsättningar? Gahh, my brain hurts.
– En släng av eftertanke. Är vi för snabba att både utdelas flaggor och vimplar för nya affärer och börja gräva graven för de gamla?
Men så går det över. Jason F har en poäng, men det finns många mått på framgång (och undergång) och jag ser inget fel i att läsa trenderna. Så länge man har hela bilden, dvs.
– Först ska jag erkänna, jag är lite allergisk mot de där ”internet vill vara…” ”information vill vara…” – men det förlåter jag Marcin i ett grisblink. För det här är så bra skrivet, om en så otroligt viktig fråga. Vi ska ha ett möte i helgen, för det finns beröringspunkter mellan Juliagruppen och Makten och öppenheten som inte få gås miste om.
– Kul att se google-skyltarna recyclas – i ett roligt sammanhang dessutom. Han är rolig, tyskungen, körde till och med standup på #sswc. Och skyltarna fick lite attention idag också, fast jag inte tänkte på det själv: http://brightkite.com/objects/b0e5930697a811deacc5003048c10834
– Måste puffa för den här. Givetvis för att Judy Sims lista över de vanligaste lögnerna, men också för att hanteringen med översättning var så smidigt. En fråga på twitter, två som högg in, och saken var biff. Bra för alla, hoppas jag. Så. In och diskutera lögn och sanning nu.
– Blogger fyller tio år, och det roligaste med det är nästan att när Google köpte dem hade de ingen egen blogg att berätta om det i. Det känns ganska udda idag, att det faktiskt fanns en tid då inte varje företag med minsta lilla tech-anstrykning hade en blogg som huvudsaklig kommunikationskanal.
Numera tycker jag att bloggen har börjat hitta sin plats. I allt större utsträckning blir den vår digitala hub. Navet i vår online-personlighet, oavsett om vi är en person eller ett företag.
– Strömberg ångar på. Och en rad som den här är grymt värdefull att suga på: ”Och ju mer energi vi lägger på att bevara DEN HÄR journalistiken, desto svårare får vi att skapa den nya”
– OK, det är en sak att den nye chefredaktören för Ulricehamns tidning vill skruva tillbaka klockan, men det är en helt annan sak när nya chefen för DN vill göra det samma. Det här känns otäckt.
“- Mitt fokus kommer att ligga på papperstidningen.”
– Martin Lindvall byter spår och ger en tillbakablick på tio år som PR-konsult.
– NFL har ”modifierat sin sociala medier-policy”. Bland annat ”… they will not be allowed to tweet or update social-networking profiles 90 minutes before a game and until post-game interviews are completed.”