jardenberg kommenterar – 2010-01-29

  1. Productivity in 11 Words – Productivity – Lifehacker
  2. – En sak åt gången. Det viktigaste först. Börja nu. (bara nio ord;) Sedan är det en annan sak att jag inte helt håller med. Som GTD:are lär du dig att ”viktigaste först” inte är helt självklart och att ”en sak åt gången” beror på var du befinner dig. Men ”Börja nu” kan jag skriva under på, ställtid är bra, men inte hela tiden ;)

  3. How to Suck at Facebook – The Oatmeal
  4. – Åhh, så bra. Den här åker rakt in i länklistan för nästa kurs ;)

  5. Jobs har presenterat Apples nya läsplatta – DN.se
  6. – SLUTA KALLA DET LÄSPLATTA!!! (ja, versaler och tre utropstecken. Det ser du inte så ofta här). Själv tycker jag till när Resumé frågar: http://resume.se/nyheter/2010/01/28/det-forandrar-ingenting/

  7. A Virtual Jam Session – Virtual jam session – Gizmodo
  8. – När jag återupptog mitt trummande för två år sedan grävde jag mycket i det här. Problemet är så klart lag/eftersläpning. En lösning för ”live-jamming” måste ta hänsyn till massor med tekniska nätverkseffekter. Men det verkar som man börjar lyckas nu. Cool, way cool.

    (och tack Gizmondo för påminnelsen om den här som jag inte kunde se mig mätt på förra våren: http://gizmodo.com/5231112/best-video-ive-seen-today-will-make-you-smile)

  9. peHUB » Yelp Helps Kill the IPO Market
  10. – Lite VC-nördvarning men det här är spännande. Helt klart är att nästan inga nya företag går till börsen, och inte har gjort så på flera år. En del av förklaringen kan vara den här sortens investeringar.

  11. Wikileaks
  12. – Udda grepp, man stänger sajten för att sätta tryck på insamlingen. Jag tillhör de som pushat hårt för wikileaks, och det finns ett grymt behov av sajten. Men jag förstår inte riktigt deras kostnader – och jag förstår inte varför de inte redovisar dem. Det finns dessutom en del kommentarer om att de inte är så benägna att svara på frågor.

    Om någon har mer insikt och kan kliva fram och säga med full trovärdighet att det är en sund operation, så kommer jag att göra ännu en, och mycket fetare donation än den jag gjorde för två månader sedan. Men först då.

  13. Social Media Marketing: How Pepsi Got It Right
  14. – ”Rather than spending money on Super Bowl television ads this year, the company is spending $20 million on a social media campaign.”

  15. Ustream Producer: Download the free video streaming desktop application. Broadcast from PC, Mac. Transitions, multiple cameras, picture in picture, HD, H.264
  16. – Tjoho – och med en mac-version. @bjornfalkevik – vad säger du? Bra nog? (Får det godkänt av dig så är $199 för Pro-versionen ett fynd.)

  17. YouTube – Hitler responds to the iPad
  18. – Det här klippet kan det uppenbart göras oändliga varianter på. Och som parentes, tröttsamt med alla som dissar iPad…

  19. Unicode nearing 50% of the web
  20. – Den här är en speciell hälsning till de briljanta Hyper Island-eleverna som jag hade glädjen att tillbringa gårdagen med. En liten fråga som dök upp i ett stickspår handlade om hanteringen av special-tecken på webben. Och som ett brev på posten kommer Google med en lägesrapport. Här är förresten en post om Facebooks räksmörgås: https://jardenberg.se/b/facebook-gor-en-raksmorgas/

    Och här är presentationen från igår: http://www.slideshare.net/jocke66/hyperisland-interactive-art-director

  21. Fokus » Kan Saab bli ett nytt SSAB?
  22. – Intressant jämförelse mellan stålstödet och varvsstödet, och ett försök att reda ut vad det kan innebära för SAAB. För egen del är domen klar, det här är en kalle anka-deal, och det är ingen tvekan om att det bara är en förlängd plåga. Tyvärr. Jag är givetvis grymt ledsen över alla de som kommer bli arbetslösa nästa gång SAAB går åt helvete, men jag kan inte sörja att en gammal industri får maka på sig.

  23. Henrik-Alexandersson.se: Det tror jag väl ändå inte…
  24. – Jan Rosén visar igen att han i ett rasande tempo närmar sig rättshaverist-status. (senast jag skrev om honom: https://jardenberg.se/b/vad-sager-egentligen-jan-rosen/)

  25. Årets snyggaste laptopfodral
  26. – Wifey hittade det här fodralet redan för ett par dagar sedan och vi är sjukt sugna. Men det funkar sådär med Air tydligen. Snyggt som fan, iaf.

  27. Skillnaden mellan taktik och strategi | The Brand-Man
  28. – En annan sak jag inte kan motstå är Sun Tzu-citat. Givetvis ska du läsa Miccos fina post, men egentligen räcker den här onelinern: ”Strategy without tactics is the slowest route to victory. Tactics without strategy is the noise before defeat.”

  29. YABA — Yet Another Blog Award
  30. – Du tänker väl inte glömma nominera jardenberg.se och jardenberg.se?

  31. Please copy me » Teknik + kreativitet + människor = kurragömma på IKEA!
  32. – Kurragömma på IKEA. Ännu en idé som är självklar när du läser om den. Ett typiskt tecken på riktig innovation – det här gjorde mig knottrigt glad.

  33. Supporting students from under-represented backgrounds in the pursuit of a technical education
  34. – Åhh vad jag önskar att jag kunde göra lika mycket för skolan som Google kan. Men mina muskler räcker bara till för lite opinionsarbete och att då och då ställa upp när http://www.transfer.nu kallar. Var är det de säger: ”alla kan göra något”. Och skolan behöver oss. Akut.

  35. Sju goda skäl att låta webbmedier vara självständiga
  36. – Björn Hedensjö, klok webbchef på DN.se har skrivit ett bekvämt inlägg. Bekvämt för att det slår in öppna dörrar, i det han säger finns mycket lite som är kontroversiellt i min bok. Jag är mer intresserad av de frågor han inte svarar på. Kolla i kommentarerna.

9 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2010-01-29”

  1. Joakim, kan du vänligen försöka förklara varför vi behöver en iPad? Med vi menar jag alla vi som inte riktigt ser poängen med Twitter (eftersom vi inte själva är konsulter inom Social Media) och som inte kan läsa mer ett par sidor av en PDF på en vanlig skärm.

    Bärbar TV? Hmm. Ja.

    Reply
  2. Nope, jag jobbar inte på Apples marknadsavdelning;) För min del är det helt ointressant om du vill köpa en iPad eller inte.

    Min kommentar handlade om att det är helt uppenbart att den kan användas till så mycket mer än vad som ryms i begreppet ”läsplatta”. Det skapar helt fel bild av vad iPad kan göra.

    Att jag ruttnar lite på dissen beror enbart på att ingen av oss har en aning om hur bra den egentligen är. Apple har en viss tradition av att överaska positivt i själva leveransen.

    Så jag tror att det för väldigt många kommer att bli en bra sak när de väl håller den i handen. Precis som med iPhone så är det svårt att på förhand veta precis vart det kommer att ta vägen.

    Reply
  3. Instämmer med svaret på frågan, med Apple handlar magin om känslan, design, användargränssnittet och infrastrukturen (iTunes/Mac/iPod/iPhone/iPad/iBooks etc.). Något som man inte kan bedöma som sagt innan man håller apparaten i handen och den har blivit en del av systemet.

    Det går inte att veta vad som händer innan produkten har kommit ut på marknaden och man kan börja se på vilket sätt den kommer att påverka (eller inte påverka) vår mediekonsumtion.

    Reply
  4. Nej, iPad innebär inga förbättringar för dem verksamheter som förlorar på att annonsutrymmet växer – för med iPad ökar totala mängden annonsutrymme många gånger om. 2013 får vi säkerligen i oss 5 gånger så många kommersiella budskap som idag, när vi har med oss tablets och smarta telefoner i vardagens alla situationer. Men då den totala annonspengen knappast ökar på samma sätt, så är matematiken enkel: Med dagens annonsformat (den som Internet ärvt från tv och papper) så kommer knappast intäkten per skriven journalistisk produktenhet att öka :/.

    Det enda som återstår är att göra det du pratade om igår – komma närmre de kassaflöden som fungerar på nätet. Kickback direkt på avslut, marknader i anslutning till de publikdragande mediesajterna osv. Om Nelly kan starta en kundtidning så kan väl Bonnier starta en klädbutik!? ;)

    Reply
  5. Kul med någon som har samma syn på Saab för en gångs skull! Bara förlängt lidande. Särskilt efter att klustret kring fordonsindustrin med Volvo redan idag är för litet och att det kommer att utarmas än mer på sikt då jag är rätt övertygad om att Geely kommer att plocka hem en hel del till Kina rätt snabbt om det blir en affär där.

    Miccos inlägg var bra om man bortser från att han missade en av Kamis 16 punkter och dessutom en av de jag personligt insett the hard way faktiskt är viktigast…

    Hade förresten önskat att jag känt att det handlade om öppna dörrar som Björn slår in. Det borde ju vara det, men tyvärr är de rätt stängda på många håll fortfarande. Så bra med en debatt som kommer igång kring organisation för digitalt dock.

    Reply

Leave a Reply to Mattias AspelundCancel reply