- Rethinking Open Data
- Open Thread: Dealing With Real-Time Negativity
- @ AlwaysOn: For Online Video And TV, The Lines Blur—Problem Is, Data Is Blurry Too
- Historisk överenskommelse: Yahoo betalar för APs nyheter
- Starbucks Fails at Flickr
- The disrupted of Davos
- In Amazon vs. Macmillan, Amazon Is The Winner
- 15:45: Hur känns det i dag, Staffan Ander?
- Privacy 2.0
- Subscriptions are the New BLACK. (+ why Facebook, Google, & Apple will own your wallet by 2015)
- The Human Algorithm: How Google Ranks Tweets in Real-Time Search
- Underskattade sociala medier: Del 1 – Pusha | Joinsimon.se
- 40,000 More Extensions!
- iPoo | iPhone application | What you do-do when you poo-poo
- Facebook Could Become World’s Leading News Reader (Sorry Google)
- Here Comes The Social Internet Bank! – WalterNaeslund.com
- Två timmar på leriga vägar – DN.se
- Journalisten.se | Dala-Demokraten utan webbredaktion
- Preem till Forsman & Bodenfors
- Manual för bebisar
– Dagens viktigaste text. Läs den här om du är ens marginellt intresserad av “makten och öppenheten”. Men reflektera sedan över perspektivet. Ta vara på de goda råden men bli inte avskräckt. Jag är fortfarande helt övertygad om att alla data mår bra av att vara öppna, men visst kan det ibland ta tid innan resultaten syns. Så klart. De erfarenheter som finns är ju som mest ett par år gamla. Arbetet fortsätter!
– Intressant läsning idag, som några av er helt säkert förstår. Jag har ju skrivit en del om ämnet tidigare på mindpark (tex den om superskurkar och underbara Heather Champ), men i den här fastnade jag för “Don’t feed the trolls, unless you’re feeding them tranquilizers.”. Sedan gäller det givetvis att ha en hel del Churchill i tankarna också, så det inte bara blir en excess i flathet – men man måste verkligen välja sina strider med omsorg.
– Så var det då bara en liten detalj till: hur länge kommer man undan med att försöka göra skillnad på mobil och dator. Man borde så klart inte ens lyckats från början, det är ett konstigt resonemang, men nu om inte förr borde det väl stå klart för alla att det är helt omöjligt?
– Jag hänger inte riktigt med här. Vad är det som är historiskt. Är inte den här dealen identiskt med den som google gjorde med AP redan 2006 (men som man just nu kivas om…).
– Oj, ett Starbucks-fail. Det ser man inte varje dag. Men det säger ju en hel del om hur svårt det är idag. Det låter som en fjäder, policy ang fotografering inne på starbucks, men blir lätt till en supersized höna.
– Jeff Jarvis rapporterar med djupa, bekymrade, veck i pannan från Davos.
– Analyserna och spekulationerna runt helgens lilla bomb fortsätter. Intressant att se hur iPad verkar varit den tändande gnistan. Två månader innan den finns att köpa.
– Varför ställer ingen frågan om varför inte Rolf Matthies får bli chefredaktör också, på samma gång.
– Jag fick frågan så sent som idag: ”men är det inte en backlash på gång”, och kommer folk inte bli mer restriktiva med att bjuda på sitt liv. I det korta perspektivet kommer vi säkert att se cykler av oro och steg tillbaka. Men i det långa perspektivet vinner transparensen, oavsett om vi vill eller inte. Grunden är fortfarande att det blir med automatik den som är mest transparent som lägger ribban.
– Rått och oredigerat. En del tilltalar mig starkt, annat är nog mer right up @claes alley. Den här borde jag redigera ner till en bloggpost, mycket att säga. Men läs den här så länge, och reflektera gärna. Är annonsmodellen så död (nej)? Är det så självklart att FB, Apple och Google vinner striden (ja)?
– ”Perhaps the next iterations of Search Engine Optimization (SEO) and Social Media Optimization (SMO) will focus on enhancing the link structures of human relationships to escalate the prominence of our stature and the social objects we create and share.”
– Pusha-bete ;) Men jag håller med på alla punkter, och visst ser man trafik därifrån när det träffar rätt. Men hur är det, får man ego-pusha?
– Jag slår gärna ännu ett slag för greasemonkey. Det är ett ursmart upplägg och bästa sättet att addera små, smidiga, features till din webbläsare.
– Jodå, den finns alltså. På riktigt.
– Kan komma att bli… Dvs om allt innehåll som idag finns tillgängligt via rss också blir tillgängligt i Facebook. Så ser det ju inte ut idag, vilket gör att jämförelsen känns lite före sin tid.
– Om inte Walter redan pratar med @peterrosdahl och gänget på GoodOld så är det nog dags för dem att börja med det ;)
– Min gode vän Fredrik Wass (@bisonblog) skriver fint och nära från Afghanistan.
– Lennart gör mig grymt besviken med sitt resonemang här. En gång i tiden jobbade vi tillsammans i en grupp på TU, Unga vuxna, och det kändes som om han var helt med på banan. Det här resonemanget kan inte vara annat än ett försök att hålla ägare och personal så lugna som möjligt tills han själv hinner undan. För någon framtidssäker strategi är det då inte. Och det vet jag att Lennart vet…
– Grattis F&B, och när ni läser det här är jag på väg upp till er. Vi ses snart.
– Men ska det verkligen behöva vara så här besvärligt? Jag tror jag köper den där traktorn istället.
Visst får man ego-pusha! :)
Som med mycket annat är väl det bästa att göra det i en lagom dos i förhållande till hur mycket man pushar andras länkar. Lite som att man RT:ar sånt man gillar på Twitter och på så sätt ofta får RT-kärlek tillbaks.
Man kan t ex ta en titt på diagrammen i sin Pusha-profil. Ju mer man pushar andras grejer, desto större tårta och roligare kalas.
Tack än en gång för att du pushar för Pusha, Jocke! Det uppskattas verkligen!
Intressant, kul och läsvärt inlägg från Dave McClure kring värdet av en frekvent kundkontakt.
Han kanske har rätt kring de 3 stora han tror på, men är det redan dags att döma ut OpenID i det här sammanhanget? Hade hoppats de fortfarande fanns på den listan då PayPal ju gick med för ett år sedan och rimligtvis borde se potential där. Tyvärr rätt tyst från den ringhörnan på länge känns det som eller har jag bara missat just det bruset?
OpenID rullar på bra, jag har ju lite sökarljus på dem: https://jardenberg.se/?s=openid
Det är ju ett koncept som ligger inbäddat i andra lösningar, och mår ju egentligen bäst om det inte syns alls…