jardenberg kommenterar – 2010-03-14

  1. IKEA Subway Display in Paris : An Insane Idea or A Genius Promotion Campaign?
  2. – IKEA går från klarhet till klarhet. Mycket smart.

  3. Whopperface.
  4. – Briljant. Personifiera mera. Och skratta mera.

  5. SUPERLIVE – Premiär 19.30 i dag!
  6. – Superlive var ett bra fall framåt, och jag gillade att man (som förväntat) körde med off-the-shelf coveritlive. Mest gillade jag att man pushade in färska bilder och texter utan omladdning.
    Minst gillade jag att formen var så makalöst rörig. På min Air var det trångt, trångt och grejor som blippade och hoppade överallt. Det kanske inte skulle legat på ettan, inklämt i vanliga formen?

    Och absolut minst gillade jag Helins rubrik på nästa inägg. ”SUPERLIVE – SUPERSUCCÉ!”. Det borde finnas något i de pressetiska reglerna om precis hur förutsägbar man får lov att vara…

  7. » Sell Ice Cream, Not Cream and Ice – Currently Obsessed
  8. – ”By analogy, just remember that kids don’t buy eggs, milk, cream and sugar when they want ice cream — they pay $6 for a single scoop, because it’s ready to eat.”

  9. Universal Check-in App Confirmed: Brightkite's Stealth Service
  10. – Smart av Brightkite som förlorat mycket spinn sedan Gowalla och FourSquare gjorde spel och lek av location. If you can’t beat them – sugar coat the offer. Slår det här är man ju sannolikt lite mer med i matchen igen…

  11. Leo Laporte crowd surfing while live streaming @ Diggnation on Flickr – Photo Sharing!
  12. – Världsrekord, sägs det. Längsta livesända crowd surfing. Galenpannor. Men kolla publiken. Här är den andra vinkeln: http://www.youtube.com/watch?v=ODDxiTExRRg

  13. ”Största som har hänt mig!” | Melodifestivalen 2010 | Nöjesbladet | Aftonbladet
  14. – Säger stort grattis till Anna. Du var min favorit (även om det både är tveksamt och ointressant hur det går i Oslo). Däremot undrar jag om det inte var sista året av en livslång relation med melodifestivalen. I år slogs alla tråkighetsrekord.

  15. Matte Matiks blogg: Att tysta en kritiker med hjälp av upphovsrätt
  16. – Chefredaktören på UNT borde sättas i skolbänken. Det finns lite kunskaps- och tankeluckor där…

  17. How to Win Friends and Influence People by Dale Carnegie
  18. – Hoppas första punkten har förändrats en smula sedan 1936. Jag tycker inte kritik är fullt och jag tycker inte att det här stämmer alls. Pängen är HUR det görs:
    Don’t criticize, condemn or complain.
    (Och att det, i regel, inte är människan utan handlingen som kritiseras. Det är en avgörande skillnad)

  19. InfoQ: How to Design a Good API & Why it Matters
  20. – Det kommer mer på API-temat här på bloggen senare idag. Jag är en API-fanboy helt enkelt.

  21. Official Gmail Blog: Better controls for buzz in your inbox
  22. – Google fortsätter skruva på Buzz.

  23. Clarifying a couple points
  24. – Jag förstår Matts frustration över Valleywag. Jag älskar att läsa deras tech-skvaller, men jag är glad att jag inte kommit i vägen för dem. Däremot tror jag han ångra djupt att han överhuvudtaget gav sig på att kommentera sådant som ligger utanför hans eget område. I en organisation som Google är det inte enkelt att vara frifräsande åsiktsmaskin. Det är enklare för mig…

  25. Pi Day: Google Doodle Celebrates Math Nerds Everywhere
  26. – Idag firar vi Pi Day.

  27. It’s Hard To Watch The Newsosaurs Turn A Blind Eye To Their Own Extinction
  28. – Det är ju precis det här som är poängen. Eller en del av poängen. Det handlar alltså inte bara om nuläget[1] utan det handlar om hur kurvorna ser ut. Vill man bygga en hållbar affär så är det ju helt orimligt att inte dra ut lite linjer och dra slutsatser av dem…

    [1] och ändå, även om man tittar på nuläget så är det svårt att inte hålla med Marc när han säger “bränn båtarna”. Titta på Sydis tex, det är inte sydsvenskan.se som gjorde att man visade ett minus på 175M i förra bokslutet. Pappret ger stora intäkter. Men det är också en kostnad som man inte skojar om. Uträkningar brukar visa på att bara 15% av kostnaderna är direkt relaterade till innehållsproduktionen.

  29. Zamzon fyller år i dag « philipwildenstam.se | Philip Wildenstam | philipwildenstam.com
  30. – Kött?

  31. Melodifestivalen 2010, så tycker folket om '10 års festival – EventBuzz.se
  32. – Rafflande att följa under kvällen…

  33. Varningslista.se smyglanserad | Internet Sweden om domäner och annat
  34. – Bra initiativ för att tydliggöra renhållningsarbetet. Direktlänk: http://www.varningslista.se/

  35. Tack för Bonnier Hack Day
  36. – Next generation hackers

  37. Google Is Leaving China
  38. – Sådär, då verkar det vara klart.

15 thoughts on “jardenberg kommenterar – 2010-03-14”

  1. Ur mitt enkla perspektiv, som bara kan läsa det som står i Lars mail, tycker jag det är tydligt att han har reagerat på det som tjänsten försöker göra en poäng av.

    Reply
  2. Mailet från Lars Nilsson är väl ingen fortsättning, det var väl grunden för hela bloggposten. Eller har det kommit något mer från honom som inte ligger ute på bloggen längre?

    Reply
  3. Nja. Det kan också bero på allmän teknisk okunskap kombinerat med att de råkade få kännedom om just transgenus.

    Och en viktig skillnad mot t ex Google Translate är att transgenus avsiktligt förvanskar innehållet och att resultatet av en oinsatt lätt kunde misstas för en originalartikel från UNT. Det blir väldigt konstigt när man i en sån här diskussion bortser från det.

    Därmed inte sagt att Nilssons approach är bra – det är den inte (och det är inte heller den Godwinska genusargumentationen). Men att försöka göra det här till enbart en fråga om att illvilligt försöka tysta kritiker verkar fel.

    Reply
  4. Jag vill poängtera att jag inte stödjer hur Matte har valt att argumentera, men jag står 100% bakom hans rätt att argumentera på det sättet.

    Hmm, frågan är om det inte är kärnpunkten… att det kan misstas för att vara en unt-artikel. Borde man lägga på någon header eller dylikt?

    Reply
  5. Nja, man kan inte gömma sig bakom hur mycket tekniskt okunskap som helst om man ska fara ut som Lars gör. I första mailsvaret får han ju dessutom en liten lektion, av vilket han verkar ta åt sig ytterst lite.

    Det är klart som korvspad i min bok att det handlar om att tysta kritiker. Det här är en form av satir och sådana ska få stort svängrum i den politiska debatten. Lars Nilsson vill inte att den ska förekomma och dra, helt obefogat, upphovsrättskortet. DEN frågan är exakt den samma i fallet med Google Translate och Transgenus.

    Reply
  6. Var finns underlaget för slutsatsen att Lars inte vill att debatten ska förekomma?

    Det verkar uppenbart från Nilssons första mail att han inte helt har förstått hur tjänsten fungerar.

    Det verkar rimligt att man inte vill att en förvanskad artikel ska kunna misstas för äkta vara.

    Det är möjligt att han vill tysta kritiker – det har jag ingen aning om – med tanke på ovanstående ser jag ingen grund att rakt av bestämma sig för att det måste vara det detta handlar om.

    Om det handlar om att man inte vill ha “förfalskade” artiklar på nätet, oavsett innehåll, är upphovsrättskortet inte något obegripligt val. Inte rätt eller bra i det här fallet, men nog finns det visst fog om man utgår från de premisserna?

    Reply
    • Ur mitt enkla perspektiv, som bara kan läsa det som står i Lars mail, tycker jag det är tydligt att han har reagerat på det som tjänsten försöker göra en poäng av.

      Reply
  7. Men svaret han får från Mathias först innehåller ju just en förklaring och sen svarar han på det genom att varna för att det är polisanmälningar på gång… Det verkar för mig iaf som att Lars inte vill att debatten skall förekomma.

    Reply
  8. Bra poäng om Matt Cutts. Tror också han är ute på väldigt farligt vatten. Google har enligt min personliga åsikt rätt stora kommunikationsproblem där man inte riktigt tänkt igenom det här med hur man kommunicerar som ett multinationellt företag. Matt Cutts personliga åsikter kring både det ena och det andra riskerar bara att röra till det rejält för dem.

    Reply

Leave a Reply to Leif berinder ErshagCancel reply