jardenberg kommenterar – 24 May, 2010

  1. Infrastructures
  2. – Hahaha, xkcd när det är som bäst.
    Måndag. Nu kör vi, det blir en intensiv vecka till. Näsan ovanför vattenytan, ok?

  3. Official Google Blog: PAC-MAN rules!
  4. – Marissa Mayer visar att hon fortfarande är en Geek Girl.

  5. Top 5 DIY iPhone Stands [PICS]
  6. – Pyssel á la 2010

  7. Aftenpostens arkiv. Alle utgaver fra 1860 til i dag – Kjøp Aftenposten
  8. – Jag blir helt matt. Det här vore ju ett fantastiskt smörjmedel för både den mekaniska relevanswebben och för att klä sin aktuella artiklar i ett historiskt perspektiv. Istället låser man in.

    Jag blir, på riktigt, ledsen.

  9. Strandh.DigitalPR » Blog Archive » DigitalPR omvärldsanalyserar [2010/05/23]
  10. – Spana in spaningarna från DigitalPR, och en backup när jag inte hinner med ;)

  11. Sports Illustrated som HTML5-blaska | Webbfeber
  12. – Håller med Roger till fullo: ”Detta är intressant av flera skäl så klart, men främsta skälet tycker jag är att framtiden för internet är ljus – det finns ju absolut ingenting som hindrar att helt vanliga siter blir så här bra och genomarbetade.”
    Om man nu vill flytta magasinet till nätet så är det ju så här man ska göra, hör ni det Bonnier? Det här går ju att begripa…
    HTML5 FTW!

  13. Hans Månson om ett utgivarskap med arvsynd | Medievärlden
  14. – Månson resonerar. Jag har inte ens hunnit tänka på frågan över helgen, och högen texter som pockar på att skrivas bara växer. Måtte det bli sommar snart så jag hinner skriva ikapp.
    BTW, i just den här frågan kanske frågan ser annorlunda ut… http://www.medievarlden.se/nyheter/2010/05/inte-sakert-daniel-sandstrom-ar-ansvarig

  15. Det är dags för ett WordCamp i Sverige
  16. – Tack TDH för att det verkar som om det här äntligen blir av. Hatten av.

  17. Disruptive Media – Disruptive Code är här – höstens coolaste konferens för – MyNewsdesk
  18. – Det här kan helt säkert bli en fest utöver det vanliga. Annika och crew sätter alltid ihop bra samlingar, och att vända sig till geeksen på det här sättet är ju helrätt.

  19. (title unknown)
  20. – Och på hemmplan kan jag stillsamt notera att Spring Mobile skulle vara rejält i hissen om ett sydsvenskt medieföretag hade börjat med något liknande…

  21. Google TV: everything you ever wanted to know — Engadget
  22. – Finfin sammanställning från Engadget

  23. 6pm.com Pricing Mistake | Blogs | Zappos.com
  24. – Zappos här magnifika, på gränsen till skogstokiga. Ett fel på deras systersajt, 6pm.com som säljer dyra märkesprylar, gjorde att allt kostade som mest $49.95. Men de tar smällen och levererar till dem som köpt för det priset. Rent konkret kostar den smällen dem $1.6M. Deras egna siffror, förvisso. Men ändå. Vilken jävla smäll…

  25. Quora (1) – Why is Facebook creating a Q&A product to compete against Quora?
  26. – Lite kul att den här frågan toppar Quora just nu. Men av det jag kan se och läsa på TC http://techcrunch.com/2010/05/23/facebook-questions/ så känns det inte speciellt nära, och lika långt från Aardvark. Facebooks Q&A verkar mest handla om skoj och trams. Inte sagt att det måste stanna i den boxen men…

  27. When do you throw a CEO’s privacy under the bus? — Scobleizer
  28. – På ett slags teoretiskt plan kan man ge Scoble en poäng här, men att Steve Jobs inte kallt räknar med att hans mail ska publiceras tror jag inte en sekund på.

    Anyway, intressant besked från Mark Z: ”I want to make sure we get this stuff right this time.”

  29. Sociala medier gör att man träffas mer
  30. – Niclas träffar mitt i prick. Igen kommer jag att tänka på Dagens Medias gamla nidbild av bloggarna som satt isolerade i sina stugor och knappade på sina datorer. http://www.flickr.com/photos/jocke66/2331491111/

  31. Veckan som gick – vecka 20 « Same Same But Different
  32. – Måndagslänk. Enjoy!

  33. Om 24 timmar släpps biljetterna för Sweden Social Web Camp | Sweden Social Web Camp
  34. – Klockan Kalle, 19.00 måndag

  35. Brit Stakston – Militärhjälmen, arbetet med Politik 2.0 och om att vara en spamrobot :) | Internetdagarna
  36. – Kul intervju med Brit

5 thoughts on “jardenberg kommenterar – 24 May, 2010”

  1. 11. GoogleTV – Ojoj, tänk “AdWordsTV” när tittarna zappar bort från TV-reklamen till nästa program via sökrutan i GoogleTV. Det här kan nog röra om en del…

    Reply
  2. 6. Jag tycker nog det gränssnitt vi utvecklat med Mag+ slår pdf-bläddringen i Sports Illustrated ganska rejält, även om det är tjusigt med videointegrationen och delningsfunktionerna (de kommer i Mag+ också, vad jag förstått).

    Reply
  3. På ett teoretiskt plan håller jag med dig. Mitt problem med mag+, i popsci-kostymen, är att mina användaretester säger något helt annat än era. Det är inte för att vara elak, men alla (verkligen alla) som jag satt den i händerna på har blivit totalt förvirrade. Ovetenskapligt, javisst. Men faktum kvartstår: i “min” testgrupp, vid det här laget runt 50 pers, är det ingen som har fattat, känt sig bekväm med, tyckt om, eller önskat sig popsci-gränssnittet. Ingen har lyckats hantera magasinet, ingen har känt sig bekväm.

    Det kan visst vara så att ett koncept behöver en instruktionsbok, men det känns inte som det var det som var meningen med mag+

    Reply
  4. Några korta kommentarer och frågor:
    1. Jag håller med Jocke, det finns en utmaning i vår produkt i dag när det gäller navigationen – och vi jobbar rätt hårt med vissa tekniska bitar av navigationsprincipen, som faktiskt är en del av varför man kan ha lite svårt att direkt hantera produkten. (I korta drag, swipe-rörelsen är inte optimal, vilket gör det lite hit and miss ibland).
    2. Det är dock lite falska indikatorer att bara slänga en PopSci på “runt 50 pers” som inte är läsare – för det FINNS faktiskt en instruktion i början av varje nummer. Så, när vi pratar med de som de facto är våra köpare för att de vill läsa tidningen är problemet inte speciellt allvarligt. För de tar faktiskt till sig instruktionen i början av magasinet.
    Men detta till trots – det kostar på att försöka göra något nytt.

    Och nu till frågan/frågorna:
    Vad är det du gillar med SI? Att den är html5? Mag+ kan också vara html5, eller vilket outputformat som helst – det är inte kärnfrågan. Gillade du deras demo (av exakt samma produkt) lika mycket när den skulle byggas i Flash?

    Time Inc kommer inte att släppa SI gratis i en browser bara för att de kan bygga den i html5. Men vi måste applådera dem för att de har byggt en mycket fin teknisk demo. Så, gillar du produkten i sig och tycker att det är så vi borde ha gjort (den mer pappersärvda presentationen) – eller gillar du teknikdemon i html5? Undrar jag.

    Reply
  5. Jag tror det är mycket som Fredrik skriver: Det är knepigt att introducera nya former av gränssnitt. Om det vi gjort hittills inte är tillräckligt bra, då måste vi jobba vidare med det. Men jag tror ändå att det är den vägen vi innehållsproducenter måste och vi kommer att vandra.

    Mitt perspektiv i det här har varit fem år framåt. Tror vi att vi kommer att konsumera och vilja betala för högkvalitativt innehåll i bärbara plattor som Ipad då? Ja, det tror jag. Tror vi att gränssnittet för de digitala produkterna kommer se annorlunda ut än dagens webbsajter? Ja, det tror jag också, inte minst i ljuset av hur Iphone & Ipad har förändrat gränssnitten redan idag.
    Idag har naturligtvis många papperstidningsläsare lättare att förstå en digital pdf-tidning än något helt nytt. Så det är möjligt att vi kommer behöva göra de första digitala produkterna mer traditionella, under den här övergången.

    Reply

Leave a Reply to Mikael Zackrisson Cancel reply