1. Öppet brev till Binero (och till webbhotell som söker kunder de kan hantera)
  2. – Jag vill verkligen inte heller sparka på @binero, gillar gänget skarpt – men det här är inte bra. Så här ser mitt facit ut för den här sajten

    Jag håller nu på att flytta till Glesys, mindpark.se är redan på plats. Jag hade tänkt göra det under tystnad, men jag vill gärna ge Micke och andra drabbade kunder mitt stöd. En knuff på Binero, i all vänskaplighet.

    Och nu, vidare. Vi ses imorgon – då är det morgonedition som gäller ;)

  3. Vem snackar mest skit? | Christina Stielli
  4. – Så märkligt att man kan se samma sak på så olika sätt. @stielli skriver så mycket klokt här, ändå tycker jag att hon missar det viktigaste, det flyger förbi i en bisats.

    Så här, vi är helt överens om att nätet fungerar som en megafon. Skitsnacket hörs och syns. Det är ju helt enastående bra. Äntligen kan vi göra något åt det.

    Nätets öppenhet och det stora antalet öron gör ju att vi ÄNTLIGEN kan fånga upp det underliggande problemet. Att människor gör andra människor illa.

    Bjästa, igen, började inte på nätet. Det pågick länge under ytan och i en miljö där någon god kraft svåreligen kunde reagera. För så funkar ju skitsnacket, det sprids bland skitsnackarna. Mun till öra, lapp från hand till hand, osynliga blickar. DET är illa, det är skitilla. Använd nätet, när skitsnacket väl når dit, som en väckarklocka. Som ett lackmuspapper på missförhållandena.

    Och gör något åt dem.

    Nätets storhet är inte dess problem, det är dess styrka. Use the force.

  5. State of the Stack 2010 (a message from your CEO) – Blog – Stack Overflow
  6. – Stack Overflow berättar en story som är värd att både lyssna på och fundera över. Det är lite som med Ben Huhs humorimperie, de som verkligen kan förstå sig på internets DNS kan bygga fantastiska innehållstjänster. I allt väsentligt är det ju precis det som det här handlar om.

  7. Dropbox Founder on New Features and Global Expansion.
  8. – ”The success of Dropbox is thanks to our alpha users. They liked us [Dropbox] so much that they kept on sharing it and talking about it” – så då tar jag åt mig en del av äran då ;) Lite samma läge som med 4sq, en annan tjänst som växer på att vi gillar den. Se här http://blog.foursquare.com/2011/01/24/2010infographic/

  9. KFGymnasiet.se valde WordPress istället för EPiServer
  10. – WP tuffar på. Det gör tyvärr episerver också!

  11. The LinkedIn Blog » Visualize your LinkedIn network with InMaps «
  12. – Snyggt. Det finns gott om visualiseringar av nätverk, men med tajt integration med LinkedIn blev det här lite extra ballt.

  13. How Many iPhone Apps Are There? 306,554 – And 60,000 iPad Apps
  14. – Uppdaterar lite stats inför eftermiddagens preso på #IDD11. Men det mest fascinerande är nedladdningsvolymerna. iTunes behövde 7 år för att nå 10 miljarder. Appstore gjorde det på 2,5 år. Varav det sista året står för 7 miljarder. Då spräcker man sannolikt 20B redan under 2011. Det är brutalt, grymt, överväldigande.

  15. How Microsoft plans to market against the iPad | ZDNet
  16. – FUD!!!

  17. Google Public Policy Blog: Keep your opt-outs
  18. – Jag tycker DNT är en sund rörelse. Jag tror inte det kommer att göra få stort genomslag i praktiken – helt enkelt för att bra annonser är bättre än dåliga annonser – men det är viktigt för diskussionen att möjligheten finns. Det skapar ännu lite bättre förutsättningar för kreativt, men ansvarsfullt, skapande i andra änden av skalan. Maximalt personaliserat FTW.

  19. Korta klipp – 25 Januari 2011
  20. – Haha, det här må vara lite naivt, men i sak håller jag med dem om mycket. Om inte annat är det underbar att se sådant som skickar upp @stroemberg i omloppsbana. Vi har alla våra glasögon, och genom deras filter ser vi världen.

    Uppdatering: det var ju till ”Forget apps, OnSwipe is the future of publishing” länken skulle peka ;)

  21. An interesting essay on search neutrality
  22. – Jag har tagit hem PDF:en men inte hunnit läsa än. Matts text innehåller tillräckligt mycket bra för att ändå få en länk, av egen kraft liksom.

  23. 127 new dimensions and metrics through the Google Analytics API
  24. – Imponerande api, nu hoppas jag vi får se en störtflod av coola byggen ovanpå. Du kanske har något speciellt på önskelistan?

  25. Recept mot näthat
  26. – Brit fortsätter balansera och resonera. Väldigt bra, men lite för försiktigt för min smak;) Där hon ofta pratar om att ”vi måste våga ta debatten”, tror jag tyvärr inte alltid det är modet som saknas. Det är helt enkelt latmasken och uppgivenheten som skapar passiviteten. Man skulle kunna säga
    TA DIG I KRAGEN OCH TA DISKUSSIONEN!

    Kliv ner från gnälläktaren och kom in i matchen. Typ.

  27. Jag är inte spammare ju
  28. – Ja, det här är ett jäkla otyg. Utöver att märka oss som ”not spam” hade jag rakt av uppskattat om ni hört av er till akismet och berättat. Jag tror att vi behöver hjälpas åt om det ska märkas.

  29. Bokmärken från Daytona University – 2011-01-24
  30. – Om du vill ta betalt för något som egentligen är fritt tillgängligt (legalt eller inte) så måste du addera något värde. Det finns inget alternativ. Och det är en underbar tid.
    ”It’s a perfect storm of maker culture, free culture, and independent arts.”

  31. Tracking down my online haters – CNN.com
  32. – Så passande, och dessutom efter tips från @opassande. Lånar det citat hon twittrade också: ”when they realize someone is listening, they rediscover their manners.” Just så.

  33. INFOGRAPHIC: 5 Interesting Facebook Marketing Facts
  34. – För maximal uppmärksamhet ska du skriva något om Livesex på Facebook och posta det kl 08.00 en lördagmorgon. Tack, men jag tror inte det ;)
    Dessutom var det en ful grafik. En neggoshare alltså.

    Men däremot – vad vet du om din publik. Hur bra koll har du på när du ska posta och om vad. @lowengrip har koll. Grym koll. So should the rest of us.

  35. Should we really expect VoIP to be accepted by Mobile Operators? « The Mobile Phone Connoisseur’s Blog
  36. – Lite tankar från en (fd) mobiloperatör. Men det är klurigt det här – jag har ju inte svårt att begripa hur operatörerna tänker på ett väldigt grunt plan. Jag har heller inte svårt att förstå att man rent generellt har ett problem med att hantera övergången från voice till data, eller explosionen i vårt datanyttjande.

    Det jag har svårt att förstå är hur man tror man kan lösa det på de sätt som man nu siktar på.

Ursäkta röran.