- 10 Terrific iPhone and iPad Musical Performances [VIDEOS]
- Winnie the Pooh Mental Disorders gifs
- What is the First Programming Language You Would Teach Your Child? | daddymodern
- TNW Picks: Chrome extensions we love
- Diary Of An x264 Developer » Patent skullduggery: Tandberg rips off x264 algorithm
- Webbstrategerna Sverige AB – Webbstrateger skänker sin marknadsbudget till tredje världen –… – MyNewsdesk
- Twitter / (a)Martin Schori: (a)jocke glömdes bort! Ska o …
- The TSA Needs to Opt Out of Tweeting
- The Social Formula For Small Business Owners
- Det här ska du fråga din sociala medier-konsult – bisonblog
- Connect and don’t be evil – Zadie Smith och kultursnobberi | Prat PR
- Surfplatta årets julklapp – DN.se
- Mideast Youth » Blog Archive » Roadmap to the social media in the Middle East: A 140-character-interview with Joakim Jardenberg – Thinking Ahead
- Spännande afterwork: Historien om sverigedemokraterna.de | Disruptive Media
- WordPress › WordPress 3.1 Beta 1
- Smurf-uppföljning (del II)
- Helena Bengtsson, Sveriges Television | Stora Journalistpriset
– Flera av de här hade jag sett tidigare, men när de sammanställs så inser man att det faktiskt finns något här. Ett nytt uttryck. När får vi se den första iPhone-konserten på Helsingborgs konserthus? Redan till våren?
Anway. Fredag. Full fart.
– Visst kan man skoja så här, det är ju så snyggt gjort. Eller hur?
– Är inte det här en alldeles underbar fråga. Den är i samma kategori som att det är viktigt att se till att göra lite sökordskollar innan man namnger, att se till att de har en bra webhistorik redan från dag ett och att deras username är claimat hos alla väsentliga tjänster.
Och jag skojar alltså inte.
– Jag har aktivt avinstallerat extensions på senaste tiden. Borde kanske skriva ihop en lista. Eller är det iPad-apps-posten som går före?
– Tandberg är inga favoriter i min bok…
”Furthermore — the patent application was filed a mere two months (Dec. 30, 2008) after my original commit (Oct. 22, 2008). Funnily enough, they are missing one minor part of my algorithm, the use of the Phenom’s SSE4a. Want to know why? It was added the day after they filed the patent application, so they didn’t get a chance to copy it.”
– Usch. Värsta sortens CSR-washing. Skänk pengarna utan prut till Actionaid (eller min favorit Kiva) direkt istället. Eller sätt ett pris per follower som känns. Det här blir ju bara ett billigt sätt (1 kr / follower – kom igen liksom) att få en massa uppmärksamhet.
Jag har i grunden inget emot att man kopplar CSR och ekonomiska incitament till marknadsföringsaktiviteter. Men då ska det göras så att det känns och kostar (https://jardenberg.se/b/marknadsforing-for-miljoner-men-pa-ett-smart-satt/)
Frågan är, när jag nu ändå hjälpt till att sprida deras namn hur man bäst hanterar det här. För företaget är ju inte dumt och Magnus är ingen dum människa. På sätt och vis blir jag sugen på att försöka se till att de har sju miljoner followers på julafton, men det vore elakt.
Så jag tror att jag tar fram linjalen och ger dem ett rapp över fingrarna istället bara. Och hoppas att andra använder det här för att tänka ett varv till.
(BTW, bildvalet i den här pressreleasen gör min än mer ledsen)
Uppdatering: Kollar man in bloggposten och inte bara pressreleasen så ser man att de dessutom satt en maxgräns på 10K. Tack till @mariastarck som påminde om det. Det gör en ännu tydligare skillnad mot de riktigt bra initiativ som jag sett på det här området.
– Som synes lite längre ner, journalistpriset delades ut igår. När jag såg artikeln (http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3023574.ece) fascinerades jag över att den inte innehöll en enda länk. Frågade på twitter och kudos till @schori som var snabb att svara.
Men titta igen på svaret. Glömde bort att länka? Smaka på den en stund.
– TSA gör en @SJ_AB…
– Small company 2.0. Men varför bara för små företag. Varför inte för alla företag, eller kanske rent av för kommuner. (Eftermiddagen blir spännande)
Hur som helst, bra take av Johan, men lätt rörigt. Som min skalle, alltså gillar jag ;)
– Fredrik har samlat ihop en het fråga och gjort bra jobb för internetworld. Men det är mycket i det här som jag har svårt för. Ska se om jag kan hinna klä det i ord. Eller så är det här ett av de fall då man ska ligga lågt ;)
– Den här texten från Zadie har gnagt som en sten i skon, på så många sätt. Men jag har inte skrivit mot – annat än när vänner frågat mig på Twitter och Facebook vad jag anser.
Jag tycker hennes text är bajs. Långt utdraget elände ur ett oerhört inskränkt synsätt. Hon har naturligtvis all rätt till sin uppfattning, precis som jag får tycka att hon är out of this world.
Förutom de slutpunkter som Hannes nämner här så vill jag bara tillägga att Facebook i allra högsta grad är frivilligt, så varför öda så många ord på det. Och att det finns oerhört mycket mer på internet som är med och definierar vår tid – Facebook är bara en rörelse.
Till sist, och viktigast av allt. Det finns inte någon anledning att föra en kamp mellan online och offline. Mellan digitalt och fysiskt. Mellan där och här. Det finns skäl att reflektera och fundera, men min övertygelse blir allt starkare. Vi går mot den holistiska människan, igen. Och då menar jag inte på något pseudovetenskapligt sätt alls. Please. Bara att vi blir hela individer, på tvärsen över jobb och fritid, online och offline, här och där.
– Surfplatta eller läsplatta, DN verkar lite ambivalenta. Smurfplatta kanske? Hur som helst väntat, men jag är inte så säker. Framför allt är det väl något oroväckande över att bli utsedd till årets julklapp, minns bakmaskinen… Det är lite som att bli årets svensk, det bådar inte så gott. Liksom.
Sedan återstår igen frågan om vad de svenska mediebolagen sysslar med… Vilken svensk mediesajt blir först med att berätta att man nu gjort en “platteanpassning”. Den första versionen av m.hd.se hackade jag ihop på en natt och på två nätter skulle vilken svensk mediesajt som helst funka svinbra i paddan. Snälla HD, kan ni inte bli först med en touch-version. Det är såååå lite som behöver fixas. Martin, David och Noah gör det på 24h. Jag lovar!
– Skäms en smula över min yxiga engelska men det här väcker ändå härliga minnen till liv. Det händer mycket i regionen. Och de unga sitter verkligen i förarsätet, på ett mycket tydligare sätt än här hemma.
– Mycket spännande, önskar jag var där. Men filmen finns att beskåda, bland annat hos Pontus Löf som nu klivit fram som sajtens grundare: http://pontuslof.se/fem-lardomar-av-min-kampanj-mot-sverigedemokraterna-i-sociala-medier/
Men. Det finns alltid ett men. Fredrik Wass väcker den intressanta frågan om det vore lika bejublat om det var Moderaterna som gjorde det. Eller om Nikke och Pontus sänkt ett etablerat parti på det här sättet. http://www.dn.se/blogg/pawebben/2010/11/25/darfor-blev-sverigedemokraterna-slagna-pa-google-8598
– Jag har ju kört nightly builds sedan begynnelsen. Ett tag var det lite pyssel med editorn, men nu är det bara att tuta och köra. Kom inte och skäll på mig bara, om det mot förmodan honkar för dig.
– Jag tyckte Perko fick ett fantastiskt bemötande. On time, no tjafs. Det är klart att de måste höja en varningsflagga för att de inte kan hålla på och refunda saker hela tiden.
Lite ansvar måste man väl kunna utkräva av konsumenten också?
– Stolt över mina vänner. Det börjar bli en tradition att jag känner vinnarna i just den här kategorin (och har otroligt dålig koll på vinnarna i andra kategorier;)
Och till Helena säger jag inte ”Grattis!” – jag säger ”BRA JOBBAT!” och ”VÄRT!”
Ang. #6 Jag blir nyfiken. Vad är peng/follower som “känns” enligt dig? Det är ju väldigt relativt efter förmåga, menar jag.
Jag tror mer det handlar om hur det känns hos mottagaren än hos avsändaren. Och att det ska finns en slags vettig relation mellan det förväntade buzzvärdet och vad man sedan levererar till ändamålet.
I det här fallet har man förmodligen kalkylerat med ett par tusenlappar och då blir det cyniskt.
Men det är viktigt att du inte tror att jag har något emot smart marknadsföring. Men det finns många sätt att göra det snyggt, och utan csr-washing…
Angående artiklarna jag skrivit om konsulterna så känner jag att vinkeln inte riktigt håller hela vägen. @pelles tyckte att det var för många konsulter och för lite kunder som fick komma fram, och jag är benägen att hålla med. Däremot tycker jag att Therese checklista för saker att fråga den du anlitar känns både rolig och tankeväckande. Jag ville lyfta ämnet då jag hört från olika håll om företag som fått budskapet av sina rådgivare att “ni MÅSTE finnas på twitter” utan någon som helst analys bakom.
Men absolut. Problemet är väl bara att problemet är problematiskt. Det bevisas bland annat genom att många av råden som ges går på tvären mot varandra (om man läser ihop alla texterna). Därför blir avslöjandet av “sociala medier-bluffen” en hårdvinkel som smakar lite illa. Men egentligen är det ingen biggie för min del. Jag reder mig ju ;)
Ang. #6.
All heder till Webbstrategerna som skänker pengar, och jag vill inte vara en gnällspik. Men, jag håller med dig. Speciellt gällande att sätta ett tak, det känns inte riktigt rätt.
Dessutom känns den här typen av kampanj väldigt förlegad. Administrerade själv ett par liknande kampanjer för nästan två år sedan på Facebook (dock utan tak, såklart). Här borde man kunnat komma på nåt nytt.
#2 Helt underbar
#1 Har sett en del liknande videos och någon av dem tidigare och det är helt klart kul och fräckt att det fungerar så bra. Vad jag fastnade mest för dock var MoPhO, Stanfords Mobile Phone Orchestra och Ocarina appen han visade, där man kan se andra använda appen över hela världen och vad dem spelar. Tänk vad man skulle kunna göra om det var helt i realtid och det var möjligt att hoppa in och spela med någon.
Jag har testat det där med att jamma online i realtid (tex här: http://www.ejamming.com/) Det är inte helt enkelt, eftersom nätet alltid har en viss latency. Det är illa nog när du spelar spel, men när du spelar musik krävs det ganska seriösa lösningar för att det inte ska kännas otajt. Det leder tyvärr till att den mesta kollaborativa musikskapandet idag sker asyncront, med filer som skickas fram och tillbaka.
Jag har inte hittat något som funkar hundra.
#2 Helt underbar
#1 Har sett en del liknande videos och någon av dem tidigare och det är helt klart kul och fräckt att det fungerar så bra. Vad jag fastnade mest för dock var MoPhO, Stanfords Mobile Phone Orchestra och Ocarina appen han visade, där man kan se andra använda appen över hela världen och vad dem spelar. Tänk vad man skulle kunna göra om det var helt i realtid och det var möjligt att hoppa in och spela med någon.
#6 Hur “usch” kampanjen är måste ändå ha med motivet att göra och det är väldigt svårtolkat utan att ens förutfattade meningar spelar in. Medan de flesta gett Webbstrategerna en eloge för att vi tar steget och skänker pengar (däribland Actionaid) har några uppfattat idén som slug vilket såklart är oerhört trist. Vi hade redan beslutat att skänka ett antal tusen kr men det hade inte heller gjort något om summan blev större. Om 1 kr är mycket eller lite är ju högst relativt. Det är ingen insamling. Vi säljer inget. Vi ger bara pengar till välgörande ändamål. Men debatten är nyttig och vi har nu beslutat att skänka 10 000 kr oavkortat till Actionaid. Delvis tack vare våra kloka vänners kommentarer (däribland @jocke). Läs hela förklaringen på http://blogg.webbstrategerna.se/arets-julklapp-fran-webbstrategerna
/mb
Hej Magnus!
Vill bara säga att jag på alla sätt stöder själva initiativet, och uppfattade det inte alls som slugt på något sätt. Dock tyckte jag själva tillvägagångssättet med summa baserat på followers kändes lite gjort. Här finns ju alla möjligheter att hitta på något mer kreativt.
Men väldigt bra och snabbt agerat mot kritiken från er sida!
Magnus, all is well. Smart att lyssna på vad er crowd säger. Och genom mina hårda ord hoppas jag ändå att du noterade att ”företaget är ju inte dumt och Magnus är ingen dum människa”.
Ang nr5, Tandberg borde ju slå i en hård vägg som heter “prior art”, dvs om koden redan fanns i public domain som öppen källkod var den ju känd och därmed ej patenterbar.
Absolut. Pang och smack in i väggen. OM patentsystemet vore vattentätt och fungerande varje gång. Nu är det inte så. Och alldeles oavsett förtjänar de kaktus och grovsalt för att de ens försöker.
Apropå smurfarna #16: Jo, det var utmärkt hanterat och ett dygn senare fick jag ytterligare ett mail som undrade om jag var nöjd eller hade fler frågor så det fungerade verkligen.
Men jag tror ändå att det måste bli lite tydligare, verkar vara många som råkar ut för samma sak.
Det kanske bidrar lite till förvirringen att beloppet är i kr med valutan är $ (fast det betydde inget i mitt fall eftersom det inte var jag som handlade och barnen bara tryckte på alla knappar ;).
Men bra att det uppmärksammades, kanske färre som råkar ut för det nu.