Hela Norge är på fötter, och de har fått fart på stora delar av omvärlden också. Jag skrev lite om kampanjen redan igår och förvånas över att det här hemma är så förfärande tyst. Jag har stött på TU, jag har stött på kolleger, men det verkar inte som om så många utanför de närmst sörjande i bloggosfären orkar bry sig. Sportlov?

Det är otroligt trist att vi inte hänger på. Om alla större sajter hade gjort det här samtidigt, som man gör i Norge, så ökar sannolikheten att det faktiskt ger utslag. Det handlar ju inte bara om att vi som sajtägare ska få det enklare – det handlar lika mycket om att upplysa de IE6-användare som faktiskt själv kan välja om att det finns bättre alternativ. Och upplysning tycker vi ju om att syssla med.

Att ta del i kampen mot en usel webbläsare är löjligt enkelt. Finn.no, inte precis en liten websajt, berättar om hur man lagt upp det. Till och med Microsoft verkar stötta kampanjen. En wiki är under uppbyggnad för att samla information om #IE6. TDH tar ett bra grepp på engelska The Blog Herald. Och på Twitter trillar det fortfarande in ett mess i minuten.

Så kom igen nu. Häng på! Jag har lagt upp en kodsnutt som vilken webbansvarig som helst kan lägga in på under minuten.

YES! Aftonbladet har lagt in varningen! Nu så.

IDG.se stoppade in varningen tidigare idag också. Kanon och en viktig symbolhandling. Men på IDG är det nog så att de flesta vet om att det finns bättre webbläsare än IE6. På aftonbladet.se är det inte alls säkert att det är så. De två största norska sajterna har redan, på ett dygn, haft nästa 9000 nedladdningar av nya webbläsare, utgående från deras varningsruta. Det är ju helt underbart!

Wow, Wired skriver om det och Matt Cutts twittrar, liksom MÅNGA andra. Det är inte tyst på Jaiku eller Bloggy heller. Ahh, uppfriskande.