I takt med att sociala medier får allt större genomslag ökar också behovet av att hålla koll på läget. Jag har tidigare berättar om både Dell och Gatorade som lägger stora resurser på att skapa sina ”Social media listening command center”. Notera ”listening” i namnet, det handlar om den inverterade krokodilen: stora öron och liten mun…

Utbudet av lösningar för att lägga örat mot marken har givetvis också vuxit, på mediabevakare.se listas inte mindre än 15 olika tjänster och det är ändå bara ett ytskrap. En av de tjänster jag tidigare haft ögonen på är Meltwater Buzz, och våra samtal har lett till att vi nu ska göra ett samarbete under Almedalsveckan.

Jag har fått väldigt tidig tillgång till deras nya modul, Engage, och kommer under veckan att testa och utvärdera den. Poängen med modulen är att den ska kunna komplettera lyssnandet med ett mer aktiv interaktion och uppföljning. Det som normalt sett kräver flera olika verktyg ska man här kunna göra i en och samma tjänst, kollaborativt dessutom. Om löftet håller är det så klart superintressant. Men jag hoppas man varit ödmjuk inför utmaningen…

Ramen för utvärderingen är politikerveckan, och jag kommer att skriva texter som publiceras både här och på den blogg som Meltwater har klar på måndag. Mina texter kommer att bygga på de analyser som görs av händelserna under Almedalen. På deras blogg kommer det dessutom publiceras texter av, och intervjuer med, andra intressanta almedals-personligheter. Syftet är så klart att bjuda på bra läsning, men också att ha riktigt och värdefullt innehåll att mäta på. För så är det ju – det är innehållet som räknas.

Tillsammans med gänget från Buzz, och via Engage, kommer jag också att twittra på @mBuzzSweden – så se till att hålla koll där. Målsättningen för det kontot är inget mindre än att det ska vara den värdefullaste källan för almedalsinfo.

Transparens: Jag får ersättning av Meltwater Buzz i Sverige för det arbete jag gör tillsammans med dem i det här projektet. Men precis som vanligt: jag väljer mina kunder med omsorg och mina åsikter går aldrig att köpa. Meltwater har varit extremt professionella i våra samtal, och jag ser fram emot att jobba tillsammans med dem. Nu kör vi!