Jag har haft många möten den senaste tiden med folk som vill vädra sina affärsidéer med mig. Jag älskar verkligen de träffarna, de ger alltid föda för tanken och det är härligt med den smittande entusiasm som de uppvisar. Ofta är de också duktiga på att nagla problemet och tänka hyfsat rätt i lösningen. För att inte tala om hur duktiga de är på att bygga presentationer och lova €200M efter tre år. Men tyvärr leder de alldeles för sällan till något.

Ett av skälen är att de inte har koll, och det gör mig lite grinig. Tänk er följande situation: en ung entreprenör som lagt ner månader på att fokusera på sin idé å ena sidan. Och så jag, gammal och trött, med tusen bollar i luften samtidigt, å andra sidan. Det är inte rimligt att jag ska veta mer om deras business än de själva vet. Ändå…

En smartskalle som vill ta ett grepp om våra identiteter och kontakter online måste givetvis ha koll på Open Stack. En smartskalle som vill göra grejor med bildförsäljning på nätet får inte ha missat Creative Commons eller aldrig varit inne på Flickr. Det är absolut ingen enskild kritik mot de här två personerna, de var hur bra som helst på alla andra sätt, men det är fet spark i häcken på alla kids där ute. Ni måste lägga in en växel till, spotta i nävarna, göra läxan, stoppa in fler timmar.

Mer kritik, eller tips till den som vill utveckla något idag:

  • Transparens vinner över NDA:er varje gång. Din idé är sällan så originell som du tror. Det är bättre att få testat den tidigt i ett större sammanhang. Öka basen av folk som kan berätta för dig att ”det där finns redan”. Det behöver inte betyda att du ska avstå, men att inte ha koll på konkurrensen är förödande.
  • Excel är inte vägen till world domination. Att inte ha en fungerande prototyp men visa en resultaträkning som pekar på miljardbelopp inom två år känns bara tramsigt.
  • Köpt marknadsföring är inte lösningen på allt, oavsett om det är gerilla eller traditionell reklamplats du köper. Tvärtom i de flesta fall. Om du har en någorlunda specifik målgrupp, och du lyckas tilltala dem med din kvalitet och den känsla du sprider, så sköter marknadsföringen sig bättre själv. Viralt är bra, men när vi snackar tjänster på nätet så ska den inte behöva köpas.
  • Ingenting idag tar månader att utveckla tekniskt. En första prototyp är det minsta kravet för en bedömning och den ska du kunna få fram på ett par dygn. Läs på om 24HBC.
  • Jobba med ett team som är lika dedikerade som du. Måste du börja köpa in kompetens redan på prototyp-stadiet så är det något som är fel. Smartskallar gillar smartskallar som har bra idéer och vet vad de sysslar med. Nätverka och jobba tillsammans tidigt.
  • Tänk grötkapital. Glöm miljonerna. Och glöm för satan lönen den första tiden. Hard work! Visa att du tror på det du presenterar.

Så. Jag inser att jag sannolikt framstår som en värsta sortens kombination av Statler och Waldorf. Men det är skrivit i all välmening. Har du checkat av punkterna ovan hoppas jag att du lägger ett mail och ser till att få ett möte med mig. Jag är inte så farlig som det låter.

statler-waldrof

Parentes: Ted, min idol, hävdar att man inte ska ta råd från folk över 30. Hmm, får nog diskutera det med honom ;) Men hans bloggpost är strålande. Gå dit och läs.