Jag har ju länge varit förundrad över hur det kan komma sig att de traditionella medieföretagen fortsätter betala miljoner för webbpubliceringssytem när det finns så bra alternativ som inte kostar ett öre? Men det börjar klarna. Och lite längre ner i texten kanske det finns en lösning…

I fredags fick jag en inbjudan till ”Workshop – webbpubliceringssystem”, med IFRA som avsändare. Texten uppmanar mig att ”Ta chansen att se det senaste vad gäller webbpubliceringssystem för svenska medieföretag!” Det låter ju kanon. Enligt texten handlar det om att kika på system från

Inget ont i den listan, men det saknas ju onekligen en hel del lösningar. Här finns en lista på ett hundratal cms med en jämförelsefunktion. Alla är så klart inte relevanta för ett medieföretag, men det är svårt att ducka för att system som WordPress, Drupal, Typo3 och Joomla vinner en hel del segrar även hos tunga mediespelare.

Eftersom jag precis i helgen skulle jobba med den nystartade wordpressklubben så tyckte jag att det vore ett bra tillfälle att erbjuda våra tjänster. Svaret kom snabbt, vi var välkomna då det fanns en ledig plats – men kostnaden för att få medverka var en avsevärd ekonomisk insats. Och att låta oss medverka utan kostnad skulle inte vara rätt mot de betalande företagen…

Alltså. När en medlemsorganisation sätter ihop en workshop för att visa sina medlemmar det senaste avseende webbpublicering så är formen sådan att de fria alternativen med självklarhet exkluderas.

Det här eventet går av stapeln den 13 maj, min förhoppning är att tillsammans med resten av crew på WordPressklubben hinna få ihop en ”alternativfestival” i nära anslutning. Det vore härligt att få visa att WordPress är mer än bara ett bloggverktyg, att Drupal är otroligt kompetent för de stora installationerna, varför Google Analytics borde få kia-status och att OpenX är ett annonssystem att räkna med. Varför gratis inte är sämre än betal, helt enkelt. Håll tummarna för att vi sätter det, för lyckas vi kommer det att bli TUNGT!