mediabranschen

Liten övning för mediehuset (relevans, relation och realtid)

För att kunna bearbeta komplexa frågor behöver de brytas ner i mindre bitar. Jag tror mig ha märkt att mediehusen allt för ofta attackerar internet med för trubbiga verktyg. Och i de fall vi försöker bryta ner dem så blir det ofta i gamla kända och invanda munsbitar. Ni vet Tidning eller webb Vi eller … Read more

Hyper Island frågar om framtiden

Och vi är många som försöker svara. Hittills har jag hittat poster från Richard Gatarski och Walter Naeslund, men det lär komma mer. Jag tror det kan vara intressant för Mindparkare eftersom frågan i allra högsta grad kretsar kring medierna. Inte bara ur det traditionella perspektivet, att man diskuterar i största allmänhet, utan också för … Read more

ACAP är ett j***a skit…

Men nu verkar de ha baxat det ändå in i Göteborg. ACAP, alltså, Automated Content Access Protocol. Jag hinner inte skriva nu egentligen, så jag återpublicerar ett mail från tidigt 2008 istället: 2006 hade jag en shoot-out med Ali Rahnema från WAN under nordiska branschdagarna (eller vad det nu hette). Wan försökte redan då hårdlansera … Read more

DN bjuder bloggarna på ett köttben. Typ!

I en notis om tidningsmedia och bloggare avslutar Therese Uddenfeldt med att kasta ut ett köttben. Hon bygger det på mitt uttalande om att vi enbart har papperstidningar på helgen om ett par år, och att det bara finns plats för en rikstäckade dagstidning. Uppmuntrad av mina tidigare kommentarer avslutar hon med: Det ni, bloggare. … Read more

Martin Jönsson i Mindpark-soffan

Nästa vecka, torsdagen den 24/4 samlar vi åter Mindparks stora arbetsgrupp. Det blir ca 15 personer som jobbar i beslutande och verkställande position inom digitala/nya medier hos våra ägare som dyker upp @Parken i Helsingborg. För första gången kan du vara med, på riktigt. Vi sänder live! Med start ca kl 16 sätter vi Martin … Read more

Igen – miljoner för webbpublicering…

Jag har ju länge varit förundrad över hur det kan komma sig att de traditionella medieföretagen fortsätter betala miljoner för webbpubliceringssytem när det finns så bra alternativ som inte kostar ett öre? Men det börjar klarna. Och lite längre ner i texten kanske det finns en lösning… I fredags fick jag en inbjudan till ”Workshop … Read more

IFRA Search – och att bita den hand som föder en…

IFRA är en branschorganisation med ca 3000 mediehus från 70 länder som medlemmar. Den startade 1961 som ”International Newspaper Colour Association” men är nu lite bredare än så. Man anordnar konferenser och studiresor, bedriver FoU, och kör en del projekt för att öka samordningen inom branschen etc. Bra så. Jag ska själv delta i ett … Read more

Trådlöst nätverk – nä, varför det?

Så var det dags för stor konferens igen, tidningskonferens. Beyond the printed word är en av årets stora internationella familjefester för den här branschen. Det är här man samlar de från gamla medier som är intresserade av nya medier. Det är hit branschen åker för att lära sig mer om ”Connecting with the Digital Consumer” … Read more