Sådär. Där betalade den här resan sig. Jag kanske borde skämmas för att jag inte känner till Gatehouse, men jag har missat dem tidigare. De bland de största i USA när det gäller lokala medier. Melinda Gipson är en oldtimer från branschen som nu har ansvar för att utveckla den digitala affären för Gatehouse. Och nu är jag lite förälskad.

Deras tagline är ”It’s all about you” och på den vägen är det. Jag håller absolut inte med om allt hon säger – men här är en del av det jag gillade:

  • Hon öppnar med ”I love Google, they bring us great business”
  • De lever och andas Basecamp
  • Allt de gör är opensource, de rullade tex ut 250 lokala sajter förra året. Licenskostnad $0. ”You can’t beat that pricetag”. Och det är ju så sant.
  • Syndikera allt du kan. ”Get out there”.
  • ”Be willing to do the dirty work”.
  • Mycket om att hitta vinna-vinna, lösa avtal som alla vill hålla, inte måste hålla. Att utvecklas tillsammans.
  • Blogga, kommunicera, kör IM, mailinglistor, håll igång flödet av idéer och kunskap.
  • Be committed ”like the pig, not the chicken”. Ahhh ;)
  • Sluta försöka KÖPA innovation. Återigen, partnerskap, jobba tillsammans.
  • Men en partner som inte fattar lokalt på riktigt ska du inte ödsla tid på.
  • Ja, och sådär håller det på. Underbart. Briljant presenterat dessutom.

De är alltså en litet, snabbfotat utvecklingsgäng som sitter som ett nav för flera traditionellt starka, lokala medier. Känns det igen?

Här har vi vänner att jobba tillsammans med. Jag ska forska lite mer om dem och återkommer säkert snart till dem. Ni ska få se när Melindas preso blir tillgänglig. Stora skillnader, mycket likheter och ett riktigt bra tänk i ett antal konkreta bullets. Det här var omtumlande häftigt. Vi är inte ensamma där ute…

(Melinda på beyondbloggen)