Om du, liksom vi, är intresserad av svenska medier så har vi en present till dig. Tack vare tjänsten Google Custom Search har vi gjort det lite lättare för dig att hitta nålen i den svenska mediestacken. Här presenterar vi en anpassad variant av Googles sök som bara letar igenom utvalda källor. Det gör det lite lättare att hitta relevanta texter om du vill läsa om Smålandspostens chefredaktör Magnus Karlsson och inte bara vilken Magnus Karlsson som helst. Testa. Först på vanliga google och sedan på Mediesök.

Sökningen finns på mindpark.se/sok och funktionen är givetvis i ständig beta. Än så länge indexerar den ca 60 sajter, med fokus på branschpress och de bloggar jag kunde komma på i första svängen, men mer ska in såklart. Och du får gärna hjälpa till. Antingen genom att skicka ett mail till oss och tipsa om en sajt som inte verkar vara med, eller genom att själv bli en medarbetare. Jag kan släppa på 100 personer till som hjälper mig att hålla reda på vilka sajter som ska vara med. Vill du bli en av dem så bara hör av dig.

En kul twist och inspirationskälla är att branschorganisationen Ifra har lagt ner två år och många miljoner på att utveckla IFRA Search. Jag har lagt ett par minuter på Mindparks mediesök. Deras syfte är att ge Google en match med en sökmotor som bara letar på mediesajter. En väldigt, väldigt dålig idé som dessutom är klumpigt genomförd, vilket jag skrev om i mars. Mitt syfte är att visa hur man borde gjort. Inte nog med att det här gick snabbt – min kostnad var bara $100 för att ta bort adsense-annonserna. Inte av princip, utan för att de gjorde lösningen för bred för vår egen sajt.

Givetvis får du lägga in sökrutan på din egen sajt, rulla ner till botten av den här texten så hittar du koden. Nu får vi se var det här tar vägen. Det finns extremt stora möjligheter att skruva på det här, och skulle det visa sig bli populärt så kommer det en version 2 som utnyttjar mer av det godis som finns. Och blir det inte populärt så har iaf jag nytta av den, och mina 10 minuter får ändå anses välinvesterade. Release early, relase often. Fail fast, fail cheap.

Igen för att vara tydlig: Klicka här för att använda Mindparks Mediesök!

Kopiera koden nedan för att använda en sökruta på din egen sajt



Ursäkta röran.