sök

Yahoo! fortfarande störst på sök i Japan

Antalet sökningar i Japan ökade i januari 2009 med knappt 10 procent jämfört med januari 2008, enligt comScore. Totalt genomfördes 6,8 miljarder sökningar och Yahoo! svarade för 3,5 miljarder, vilket motsvarar en andel på 51 procent. Google är näst störst i Japan med 2,5 miljarder sökningar eller 38 procent av samtliga sökningar. Tillsammans står Yahoo! … Read more

Google inte störst i Ryssland

I Ryssland är inte Google den största sökmotorn, utan ryska Yandex är störst. I oktober 2008 svarade Yandex för mer än hälften av de ryska sökningarna (55 procent). Och Google hade en marknadsandel på 23 procent i Ryssland. Det visar siffror från LiveInternet som Lenta.ru rapporterar om (engelsk version via Google Translate). Sedan följer Mail.ru … Read more

Sökordsmarknadsföringen upp 70 procent till 2012

JupiterResearch har publicerat en prognos för sökordsmarknadsföring i Norden (Sverige, Norge, Finland och Danmark). Enligt beräkningarna kommer det i år att spenderas 411 miljoner euro, vilket är en ökning från 2007 med 27 procent. 2012 kommer siffran vara uppe i 703 miljoner euro, enligt JupiterResearch. De kommande fyra åren kommer sökorsmarknadsföringen i Norden öka mer … Read more

Mobilt sök upp 55 procent på ett år

På ett år har antalet användare av mobilt sök ökat med 55 procent. M:Metrics och comScore har tittat på hur många mobilanvändare i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien, som använder mobilt sök. Totalt har antalet ökat från 21,5 miljoner i juni 2007 till 33,4 miljoner i juni 2008, alltså upp 55 procent. Andelen … Read more

MSN Search’s marknadsandel halverad på två år

Både MSN Search och Yahoo! Search som är två och trea bland sökmotorerna i USA har tappat marknadsandelar under senaste två åren. De senaste siffrorna från Hitwise visar att MSN Search har en marknadsandel på 5,3 procent i augusti 2008. Sedan september 2006 (11 procent) har MSN Search tappat 51 procent av sin marknadsandel. Även … Read more

Googles marknadsandel i USA över 70 procent

Under juli 2008 nådde Google upp i en marknadsandel på 71 procent på den amerikanska sökmarknaden. Det visar de senaste siffrorna från Hitwise. Det är en ökning med 10 procent sedan juli förra året. Yahoo! fortsätter att tappa marknadsandelar och ligger nu på 18,7 procent. Även MSN Search tappar. Under senaste året har marknadsandelen för … Read more

Hälften använder sök en vanlig dag

Nästan hälften (49 procent) av internetanvändarna i USA använder sök en genomsnittlig dag, enligt en ny undersökning från Pew Internet & American Life Project. Andelen som använder sök har ökat stadigt sedan första undersökningen 2002, då knappt en tredjedel använde sök en genomsnittlig dag. Andelen som använder sök en genomsnittlig dag har ökat med 69 … Read more

Mindparks Mediesök – din hjälpreda i mediesverige

Om du, liksom vi, är intresserad av svenska medier så har vi en present till dig. Tack vare tjänsten Google Custom Search har vi gjort det lite lättare för dig att hitta nålen i den svenska mediestacken. Här presenterar vi en anpassad variant av Googles sök som bara letar igenom utvalda källor. Det gör det … Read more

Dagens internet – kvalitet inte kvantitet

Under all de år jag spenderat bakom skolbänken fanns det en fråga som framförallt dök upp oberoende av ämne eller årskurs. Det spelade ingen roll om det var låg eller mellanstadiets fröknar, högstadiets och gymnasiets lärare eller högskolans professorer som yttrade ordet "uppsats", den stående följdfrågan blev alltid: "hur många sidor ska den vara på?" … Read more

Tre av fyra sökningar i UK via Google

Google svarar för tre av fyra (74,2 procent) sökningar i Storbritannien under april 2008, vilket motsvarar 3,0 miljarder sökningar av de 4,1 miljarder som totalt genomfördes. Siffrorna bygger på comScores mätning qSearch, där man tittar på sökningar gjorda av personer 15 år eller äldre från hem- eller arbetsdatorer. eBay hamnar på andra plats med 6 … Read more

77 procent av internetanvändarna i Europa använder sökmotor

Enligt en undersökning från JupiterResearch så har användandet av sökmotorer ökat under de senaste två åren. 77 procent av internetanvändarna i Europa sa att de sökte minst en gång i månaden under 2007, upp från 63 procent under 2005. Av de undersökta länderna har Sverige den minsta ökningen. 2005 låg redan Sverige på en hög … Read more

Google står för 68 procent av alla sökningar i USA

Enligt de senaste siffrorna från Hitwise mätning av sökmotorernas marknadsandel i USA fortsätter Google att öka. Under april 2008 svarade Google för 68 procent av alla sökningar i USA. Det är en ökning med 4,1 procent sedan april förra året. Yahoo! har en marknadsandel på 20 procent. MSN Search fortsätter att tappa och ligger nu … Read more

Google står för 8 av 10 sökningar i Europa

Google svarar för åtta av tio sökningar i Europa under mars 2008. Det mostvarar 19,5 miljarder sökningar av de 24,6 miljarder som totalt genomfördes. Siffrorna bygger på comScores mätning qSearch. Google dominerar stort och steget ner till de övriga sajterna är gigantiskt. Vad som är intressant är att flera östeuropeiska sajter tar sig in på … Read more

IFRA Search – och att bita den hand som föder en…

IFRA är en branschorganisation med ca 3000 mediehus från 70 länder som medlemmar. Den startade 1961 som ”International Newspaper Colour Association” men är nu lite bredare än så. Man anordnar konferenser och studiresor, bedriver FoU, och kör en del projekt för att öka samordningen inom branschen etc. Bra så. Jag ska själv delta i ett … Read more

Baidu störst i Kina och tredje störst i världen

Baidu.com, Kinas största sökmotor, är nu också stora globalt sett. I comScores siffror för december 2007 är Baidu rankade som tredje störst i världen, efter Google och Yahoo! I december gjordes 3,4 miljarder sökningar på Baidu, det motsvarar 5,2 procent av alla sökningar. Och de slår Microsoft med marginal. Google är som vanligt störst, med … Read more

Google fortsätter att knapra marknadsandelar

I december 2007 svarade Google för två tredjedelar av alla sökningar i USA, enligt Hitwise. Och fortsätter därmed att öka sina marknadsandelar. Steget ner till tvåan Yahoo!, som stod för 21 procent, är stort. MSN Search (inklusive Live.com & MSN Search) svarade för 7 procent och Ask.com för 4 procent. Övriga 49 sökmotorer som Hitwise … Read more

Distruptive media – reload…

Precis som i lördags sitter jag på konferens, och precis som i lördags gör jag lite noteringar på en och samma sida. Så gör en klassisk reload om du vill se det senaste. Den här gången är det ”Disruptive media: Sociala medier för kommunikatörer” som arrangeras av Annika Lidne och hennes Lidne Inc. Hygienfaktorerna är … Read more

Google står för 2 av 3 sökningar

I oktober svarade Google för nästan 2 av 3 sökningar i USA (64 procent), enligt Hitwise rapport om sökmotorernas andelar. Yahoo Search svarade för 22 procent, MSN Searchs för 7 procent och Ask.com för 5 procent. Resterande 2 procent delas på de övriga 49 sökmotorerna som ingår i Hitwise undersökning. Jämfört med samma period 2006 … Read more