Sökmotor

10 saker som gör din webbplats bättre

Jag var i går på frukostmöte hos inuse. Jonas Söderström presenterade 10 saker som är viktigare än navigationen på din sajt. Själva föredraget finns på Slideshare. Rent allmänt kan man säga att föredraget handlade om hur man ska få mer trafik till sin webbplats och hur man kan underlätta för besökarna att hitta rätt när … Read more

Google svarade för 73 procent av sökningarna i USA

Enligt Hitwise svarade Google för 73 procent av alla sökningar i USA under april. Sedan april förra året har Googles marknadsandel ökat med 7 procent. Under motsvarande period har Yahoo! Search minskat sin andel med 22 procent. Idag har Yahoo! en andel av sökningarna på 16 procent. Även MSN Search har minskat sedan förra året; … Read more

Yahoo! fortfarande störst på sök i Japan

Antalet sökningar i Japan ökade i januari 2009 med knappt 10 procent jämfört med januari 2008, enligt comScore. Totalt genomfördes 6,8 miljarder sökningar och Yahoo! svarade för 3,5 miljarder, vilket motsvarar en andel på 51 procent. Google är näst störst i Japan med 2,5 miljarder sökningar eller 38 procent av samtliga sökningar. Tillsammans står Yahoo! … Read more

Google håller ställningarna

Google fortsätter att dominera sökmarknaden i USA. Enligt Hitwise svarade Google för 72,1 procent av alla sökningar under januari 2009. Jämfört med januari 2008 är det en ökning 9,2 procent. Yahoo Search har en marknadsandel på 17,8 procent, MSN Search landar på 5,4 procent och Ask.com på 3,3 procent. Övriga 44 sökmotorer som Hitwise mäter stod … Read more

72 procent av alla sökningar i USA via Google

Enligt de senaste siffrorna från Hitwise, har Google en marknadsandel på 72 procent bland sökmotorer i USA i november 2008. Det är en ökning med 11 procent sedan november 2007, då Googles andel var 65 procent. Det är bara Google som ökar av de större sökmotorerna under perioden nov-07 till nov-08. Yahoo! tappar marknadsandelar och … Read more

Google ökar med 11 procent

De senaste siffrorna från Hitwise, visar att Google har en marknadsandel på 72 procent bland sökmotorer i USA i oktober. Det är en ökning med 11 procent sedan oktober 2007, då Googles andel var 64 procent. Yahoo! fortsätter att tappa marknadsandelar och ligger nu på 17,7 procent. Och under senaste året har marknadsandelen för MSN … Read more

Google inte störst i Ryssland

I Ryssland är inte Google den största sökmotorn, utan ryska Yandex är störst. I oktober 2008 svarade Yandex för mer än hälften av de ryska sökningarna (55 procent). Och Google hade en marknadsandel på 23 procent i Ryssland. Det visar siffror från LiveInternet som Lenta.ru rapporterar om (engelsk version via Google Translate). Sedan följer Mail.ru … Read more

Jämnt i toppen bland sökmotorer i Asien

Google dominerar inte lika klart bland sökmotorerna i Asien-Pacific-området som i USA och i Europa. Siffror från comScore visar att Google toppar med en tredjdedel av sökningar i regionen. Men det är jämnt i toppen. Baidu som är näst störst har en andel på 27 procent av sökningarna i juli 2008. Efter Yahoo! på tredjeplats … Read more

MSN Search’s marknadsandel halverad på två år

Både MSN Search och Yahoo! Search som är två och trea bland sökmotorerna i USA har tappat marknadsandelar under senaste två åren. De senaste siffrorna från Hitwise visar att MSN Search har en marknadsandel på 5,3 procent i augusti 2008. Sedan september 2006 (11 procent) har MSN Search tappat 51 procent av sin marknadsandel. Även … Read more

Googles marknadsandel i USA över 70 procent

Under juli 2008 nådde Google upp i en marknadsandel på 71 procent på den amerikanska sökmarknaden. Det visar de senaste siffrorna från Hitwise. Det är en ökning med 10 procent sedan juli förra året. Yahoo! fortsätter att tappa marknadsandelar och ligger nu på 18,7 procent. Även MSN Search tappar. Under senaste året har marknadsandelen för … Read more

Mindparks Mediesök – din hjälpreda i mediesverige

Om du, liksom vi, är intresserad av svenska medier så har vi en present till dig. Tack vare tjänsten Google Custom Search har vi gjort det lite lättare för dig att hitta nålen i den svenska mediestacken. Här presenterar vi en anpassad variant av Googles sök som bara letar igenom utvalda källor. Det gör det … Read more

Sök + öppna arkiv = trafik

JupiterResearch har tittat på vikten av öppna arkiv för trafiken till tidningssajter. Några få tidningssajter i USA har helt öppna arkiv som indexeras av sökmotorerna. Dock har de allra flesta sina arkiv låsta bakom någon form av betallösning med inloggning. Boston.com och SFGate.com har haft öppna arkiv under lång tid och New York Times öppnade … Read more

77 procent av internetanvändarna i Europa använder sökmotor

Enligt en undersökning från JupiterResearch så har användandet av sökmotorer ökat under de senaste två åren. 77 procent av internetanvändarna i Europa sa att de sökte minst en gång i månaden under 2007, upp från 63 procent under 2005. Av de undersökta länderna har Sverige den minsta ökningen. 2005 låg redan Sverige på en hög … Read more

Google står för 68 procent av alla sökningar i USA

Enligt de senaste siffrorna från Hitwise mätning av sökmotorernas marknadsandel i USA fortsätter Google att öka. Under april 2008 svarade Google för 68 procent av alla sökningar i USA. Det är en ökning med 4,1 procent sedan april förra året. Yahoo! har en marknadsandel på 20 procent. MSN Search fortsätter att tappa och ligger nu … Read more

Personaliserade sökmotorer

Sociala söktekniker grundar sig på mänsklig interaktion och bedömningar av tjänster och webbsidor. Social search baseras på användarens möjligheter att kommentera, ställa frågor, ge svar, skapa in och ut länkar, rösta, dela med sig av information och tagga webbsidor, nyheter, bilder, filmer och texter. Det är personligt, men inte individuellt. Technology Review skriver att företaget … Read more

Internets bakgator

Sökmotorer som Google, Yahoo och Live hjälper oss att hitta allt på internet. Enligt Hitwise stod Google för 66.44% av sökningarna i USA under feb 08, Yahoo hade en användningsfrekvens på 20,59% och Windows live 6,95%. De återstående 46 sökmaskinerna i Hitwise undersökning stod för 1,87% av sökningarna. Vi är livrädda för att lämna huvudgatan … Read more

Social Media Optimization -Being in the neighbourhood

Social media optimization är en term som vuxit fram i och med att web 2.0 fullkomligt slagit upp internets dörrar på vid gavel. Det råder en öppenhet som inte finns någon annanstans. En av hörnstenarna inom marknadsföring på internet har länge varit SEO (search engine optimization) men termen har precis som internet de senaste åren … Read more

Stor förändring på hur vi söker information

I den brittiska motsvarigheten till Svenskarna och Internet har Oxford Internet Institute (University of Oxford), i undersökningen The Internet in Britain, sett en dramatisk förändring på hur informationssökningen går till. I den förra undersökningen, som genomfördes 2005, var användningen av både sökmotorer och direkta sidor (t ex bokmärken) vanligast. 2007 ser det annorlunda ut. Allt … Read more