Det här är en spännande twist på ett gammalt fenomen. I den gamla traditionella världen diskuteras numera produktplacering i tex tv-serier på ett ganska sansat sätt. När nu samma koncept kliver in i en nätsåpa är många oerhört upprörda.

Det handlar om Lonelygirl15 – en ikon på youtube som förra året avslöjades som en fake. Nu är ”hon” i blåsväder igen efter att ett pressmeddelande berättat om en ny karaktär som ska spelas in i den pågående storyn. Mashable berättar mer och är verkligen upprörda.

While the announcement reeks of blatant commercialism to us, the show’s creators think otherwise. “This type of integration actually allows us to achieve even more reality for our show … In this instance, the storyline comes first and the fact that the new character works at Neutrogena heightens the reality,” said LG15 creators Miles Beckett and Greg Goodfried, while counting bags of money.

Tänk om det är så att vi i det nya medielandskapet faktiskt blir mer nogräknade med vad som accepteras. Det vore väl ett skönt finger i luften mot de som ägnar spaltkilometer åt att måla fan på väggen och skrika om amoralism och förfall.

Andra bloggar om: , , , , ,

Helt orelaterat – testa ett nytt sätt att presentera ”radannonser” – me like. Taggmoln är ute, textmoln är inne!