Obama har gett sociala medier en högre röst

President 2.0-Den digitala folkrörelsen. Så hette en postning som jag publicerade häromdagen. Den handlad om hur det senaste presidentvalet och valvakan mer än någonsin har utgjorts av kommunikation i sociala medier. Fortsatt beskriver den inom vilka sociala kanaler som Obama och McCain befunnit sig i och även lite kort om de svenska politikerna och deras relation till web 2.0 som kommunikationskanal för sitt politiska manifest.

I måndags 10/11 publicerade Metro en artikel under rubriken “Bloggkampen.” Här berättas det hur de svenska politiska partierna har imponerats av Obamas kampanj i de sociala medierna och hur de inför det svenska riksdagsvalet 2010 ska satsa på allt från bloggar till YouTube och sociala nätverk för att föra ut sitt budskap.

Det börjar alltså äntligen hända lite grejor. Sociala medier är på väg in bland storpampar och organisationer. Men varför just nu? Jag har ju egentligen redan gett er svaret, Barack Obama och hans presidentkampanj. Det har tjatas i gott och väl ett till två år nu, med stigande påtryckningar, om hur viktig social media är och kommer att bli för företagen. Bloggar hit, sociala nätverk dit, yada yada yada… Men inte förrän nu har det funnits en opinionsledare som verkligen gett de sociala medierna och deras styrka ett ansikte och enhetlig röst. JMW ställer sig frågan vem som kan väcka uppmärksamheten för sociala medier på samma sätt som Al Gore gjorde för klimatfrågan? Mitt svar är Barack Obama, eller i alla fall han tillsammans med hans parti.

Genom att lyfta fram sina och sitt partis politiska åsikter på ett enhetligt sätt har Barack Obama äntligen gett syre åt något som tidigare bara legat och bubblat under utan. Obama har redan växt till mer än ett namn och till och med mer än en president. Tack vare hans person och en politik och kampanj som avspeglar samtiden är Obama ett varumärke som står för framtiden och den gemenskap som sociala medier innebär. “Yes we can!”

Allt detta har gjort att Obama blivit mer än Amerikas förste svarta president i det vita huset. Varumärket Obama och inriktningen gentemot social media i hans kampanj, tror jag är det sista slaget med trollspöt som äntligen kommer få de sociala medierna att börja leva inom det privata och statliga storväsendet. Det handlar om branding, Obama har gett de sociala medierna en image. Detta bevisar bara att allt tjat i världen inte hjälper om inte någon gör det först. För verklig och koncentrerad förändring behöver människor någon eller något att följa, någon eller något som i sig definierar vägen framåt. De svenska politikerna följer Obamas exempel i den studande valdebatten, kanske kommer företagen och de regionala organisationerna efter dem och så är bollen i rullning…

15 thoughts on “Obama har gett sociala medier en högre röst”

  1. Men det känns inte naturligt när Mona Sahlin står framför kameran och presenterar socialdemokraterna som det första svenska politiska parti på YouTube.

    När tidigare, redan mossiga och förlegade, partistrukturer ska fösa in sociala medier i sitt arbete känns det bara påklistrat.

    Istället, tror jag, att skillnaden med Obamas kampanj var att den var byggd på en interaktion mellan volontärarbetare/bidragsgivare och kampanjledning. Gräsrötterna talas det om i varenda eftervalsanalys från USA.

    Obamas kampanj byggde på gräsrötterna, en dröm som Sahlin (och Reinfeldt) har, men som med nutida partistruktur ter sig nästintill omöjlig.

    Jag tror inte att det bara går att klistra på de sociala medierna, det måste kännas som en naturlig del av partiet(/föreningen/företaget).

    Hänger du med i mina tankegångar?

    Reply
  2. Men det känns inte naturligt när Mona Sahlin står framför kameran och presenterar socialdemokraterna som det första svenska politiska parti på YouTube.

    När tidigare, redan mossiga och förlegade, partistrukturer ska fösa in sociala medier i sitt arbete känns det bara påklistrat.

    Istället, tror jag, att skillnaden med Obamas kampanj var att den var byggd på en interaktion mellan volontärarbetare/bidragsgivare och kampanjledning. Gräsrötterna talas det om i varenda eftervalsanalys från USA.

    Obamas kampanj byggde på gräsrötterna, en dröm som Sahlin (och Reinfeldt) har, men som med nutida partistruktur ter sig nästintill omöjlig.

    Jag tror inte att det bara går att klistra på de sociala medierna, det måste kännas som en naturlig del av partiet(/föreningen/företaget).

    Hänger du med i mina tankegångar?

    Reply
  3. Fast jag sökte egentligen en svensk förebild : ) Obama blir så dyr, så dyr och dessutom hela antitrenden runt att det inte var sociala medier som spelade någon roll. Jag kan dock säga att Obama betytt stort intresse för mikrobloggandet : ) men vem blir företagsledaren som törs/vågar/kan/vill säga hur sociala medier varit verktyget till hard core affärsutveckling….

    Tack för allt bra ni gör! Glad blir man.

    Reply
  4. Fast jag sökte egentligen en svensk förebild : ) Obama blir så dyr, så dyr och dessutom hela antitrenden runt att det inte var sociala medier som spelade någon roll. Jag kan dock säga att Obama betytt stort intresse för mikrobloggandet : ) men vem blir företagsledaren som törs/vågar/kan/vill säga hur sociala medier varit verktyget till hard core affärsutveckling….

    Tack för allt bra ni gör! Glad blir man.

    Reply
  5. oj vad snabbt jag skrev…jag håller självklart med om allt vad gäller Obama och att det gett sociala medier en större roll (håller inte med om tankarna om att sociala medier inte spelade ngn roll och ser att värdet är stort mycket mer än intresset för mikrobloggandet…). Men som sagt låt oss hitta en förebild som förmår ta sociala medier in i ledningsrummen och inte bara låter det bli en fråga för marknadschefen (i bästa fall)…

    Reply
  6. oj vad snabbt jag skrev…jag håller självklart med om allt vad gäller Obama och att det gett sociala medier en större roll (håller inte med om tankarna om att sociala medier inte spelade ngn roll och ser att värdet är stort mycket mer än intresset för mikrobloggandet…). Men som sagt låt oss hitta en förebild som förmår ta sociala medier in i ledningsrummen och inte bara låter det bli en fråga för marknadschefen (i bästa fall)…

    Reply
  7. @Marcus Friberg: Är helt med dig:) Och visst är det så att de sociala medierna bör vara, eller i alla fall kännas som, en naturlig del av av budskapet. Obama står för “Vi!” inte jag. Yes we can. marknadsföring handlar ju till stora delar av att anpassa budskapet efter din målgrupp och vad du vill kommunicera. Det handlar om att uppnå en rödtråd mellan företag och målgrupp. Sociala medier är baserade på Obamas Yes we can och det är en av de främsta anledningarna till att han har nått fram hos yngre. Obama står för att involvera en befolkning från gräsrotsnivå till trädtopparna, gamla som unga, demokrater som republikaner Yes we can, och vilket medium skriker mer vi än sociala medier. För att de svenska politikerna ska lyckas inom de sociala medierna är det möjligt att det krävs en traditionell omprofilering av deras ursprungliga politiska varumärke? Eller så är de sociala medierna just vektygen som kan hjälpa dem med det?

    @Brit: Aha, en svensk, ja det sätter ju saker och ting i ett annat perspektiv:)
    Sitter Just nu på SIME 08 och lyssnar på 3, men en snabb och spontan tanke, vad sägs om Von Holstein? Tack själv!:)

    Reply
  8. @Marcus Friberg: Är helt med dig:) Och visst är det så att de sociala medierna bör vara, eller i alla fall kännas som, en naturlig del av av budskapet. Obama står för “Vi!” inte jag. Yes we can. marknadsföring handlar ju till stora delar av att anpassa budskapet efter din målgrupp och vad du vill kommunicera. Det handlar om att uppnå en rödtråd mellan företag och målgrupp. Sociala medier är baserade på Obamas Yes we can och det är en av de främsta anledningarna till att han har nått fram hos yngre. Obama står för att involvera en befolkning från gräsrotsnivå till trädtopparna, gamla som unga, demokrater som republikaner Yes we can, och vilket medium skriker mer vi än sociala medier. För att de svenska politikerna ska lyckas inom de sociala medierna är det möjligt att det krävs en traditionell omprofilering av deras ursprungliga politiska varumärke? Eller så är de sociala medierna just vektygen som kan hjälpa dem med det?

    @Brit: Aha, en svensk, ja det sätter ju saker och ting i ett annat perspektiv:)
    Sitter Just nu på SIME 08 och lyssnar på 3, men en snabb och spontan tanke, vad sägs om Von Holstein? Tack själv!:)

    Reply
  9. @jocke: haha, mycket möjligt han svårt att hålla kolla på den där mannen. Men han verkar vara en man som vågat satsa, tänker främst på hans försök med uppbyggnaden av hans nya sociala nätverk som ska “konkurrera” med facebook.

    Reply
  10. @jocke: haha, mycket möjligt han svårt att hålla kolla på den där mannen. Men han verkar vara en man som vågat satsa, tänker främst på hans försök med uppbyggnaden av hans nya sociala nätverk som ska “konkurrera” med facebook.

    Reply

Leave a Reply to Daniel NüüdCancel reply