President 2.0-Den digitala folkrörelsen. Så hette en postning som jag publicerade häromdagen. Den handlad om hur det senaste presidentvalet och valvakan mer än någonsin har utgjorts av kommunikation i sociala medier. Fortsatt beskriver den inom vilka sociala kanaler som Obama och McCain befunnit sig i och även lite kort om de svenska politikerna och deras relation till web 2.0 som kommunikationskanal för sitt politiska manifest.

I måndags 10/11 publicerade Metro en artikel under rubriken “Bloggkampen.” Här berättas det hur de svenska politiska partierna har imponerats av Obamas kampanj i de sociala medierna och hur de inför det svenska riksdagsvalet 2010 ska satsa på allt från bloggar till YouTube och sociala nätverk för att föra ut sitt budskap.

Det börjar alltså äntligen hända lite grejor. Sociala medier är på väg in bland storpampar och organisationer. Men varför just nu? Jag har ju egentligen redan gett er svaret, Barack Obama och hans presidentkampanj. Det har tjatas i gott och väl ett till två år nu, med stigande påtryckningar, om hur viktig social media är och kommer att bli för företagen. Bloggar hit, sociala nätverk dit, yada yada yada… Men inte förrän nu har det funnits en opinionsledare som verkligen gett de sociala medierna och deras styrka ett ansikte och enhetlig röst. JMW ställer sig frågan vem som kan väcka uppmärksamheten för sociala medier på samma sätt som Al Gore gjorde för klimatfrågan? Mitt svar är Barack Obama, eller i alla fall han tillsammans med hans parti.

Genom att lyfta fram sina och sitt partis politiska åsikter på ett enhetligt sätt har Barack Obama äntligen gett syre åt något som tidigare bara legat och bubblat under utan. Obama har redan växt till mer än ett namn och till och med mer än en president. Tack vare hans person och en politik och kampanj som avspeglar samtiden är Obama ett varumärke som står för framtiden och den gemenskap som sociala medier innebär. “Yes we can!”

Allt detta har gjort att Obama blivit mer än Amerikas förste svarta president i det vita huset. Varumärket Obama och inriktningen gentemot social media i hans kampanj, tror jag är det sista slaget med trollspöt som äntligen kommer få de sociala medierna att börja leva inom det privata och statliga storväsendet. Det handlar om branding, Obama har gett de sociala medierna en image. Detta bevisar bara att allt tjat i världen inte hjälper om inte någon gör det först. För verklig och koncentrerad förändring behöver människor någon eller något att följa, någon eller något som i sig definierar vägen framåt. De svenska politikerna följer Obamas exempel i den studande valdebatten, kanske kommer företagen och de regionala organisationerna efter dem och så är bollen i rullning…