När till och med tunga smartskallar som Erik Hörnfeldt, informationschef hos mobiloperatören 3, hugger till med vansinniga liknelser – då vet man att desperationen knackar på dörren. Han säger ”Vi anser att den här typen av tjänster är som att tjuvkoppla elnätet” och menar då lösningar för röstkommunikation på nätet. Men? Jag har ju betalt för datatrafiken. Vad är det jag tjuvkopplar när det är mitt eget abonnemang? Nåja, det blev debatt hos Studio Ett och jag åkte ner till studion i Helsingborg för att prata om galenskapen.

Jag rekommenderar att du lyssnar på inslaget (så snart jag hinner kommer det en version här som inte kräver flash…). Programmet har ett mysigt och lite lugnare format, man kommer lite djupare. Tyvärr var ingen operatör med, ingen ville ställa upp, men David Troëng från post- och telestyrelsen säger bra saker.

Mina åsikter i kortformat och ungefär samma ordning som i inslaget

  • Det är sjukt att prata om gratistelefoni. Jag betalar för datatrafiken. Punkt. Att det inte är operatörernas bild av hur voice ska debiteras (tick i linan) är liksom deras problem, inte vårt.
  • Det finns en stor mängd gränsdragningsproblem. Hur motivera att man blockar Skype och Viber men inte Google Voice (som kan användas i en webbläsare) eller röstkommunikation i Word of Warcraft. Hur ska man hinna med den tekniska utvecklingen och dra de gränserna. Och framför allt, hur ska konsumenten begripa vad som är ok och vad som inte är det?
  • En annan problematik (som operatörerna delar med hela innehållsindustrin tex) är att man fastnat i ett plattformstänkande. Man delar tex upp sina mobila internettjänster i ”internet i telefonen” och ”mobilt bredband för din dator”. I det första fallet vill man nu blockera röstkommunikation, i det andra fallet lär man knappast göra det. Så vad gäller då för iPad och dess kusiner? Är den en dator eller en telefon? Och vad gäller när jag kopplar upp min dator till internet via mobilen? Igen, helt omöjligt för konsumenten att reda ut.
  • Jag är inte fundamentalist när det gäller att alla bitar måste vara lika. När det blir trångt bland ettorna och nollorna kan man behöva sortera och prioritera av rent tekniska skäl. Det är rimligt att ett samtal till 112 får företräde. Det är rimligt att tjänster för live ljud och bild, eller för realtidsspelande får springa före i kön och att mitt mail får vänta lite. Men det är av rent tekniska skäl. Man ska fan inte forma trafiken som en del av sin affärsplan. I synnerhet inte strypa tjänster på tvären mot den utveckling som drivs av användarna. IMHO.
  • Rent tekniskt kan operatörerna spärra tjänsterna. Men man kommer alltid ligga i bakvattnet. Framförallt finns det en aspekt här som är besvärade: Jag som teknisk nörd kommer alltid att hitta ett sätt, min mamma kommer inte göra det. Det slår alltså hårt mot en redan ”svag” grupp på internet.
  • Det är pinsamt att operatörerna inte vill ta debatten, ens i ett sansat program som Studio ett. Men jag kan förstå dem, för hela det här upplägget är otroligt besvärande för dem.
  • Jag är en varm anhängare av fri marknad. Givetvis får operatörerna försöka tjäna pengar på alla sätt de önskar här. Men om konkurrensen funkar så kommer det alltid att finnas ett alternativ som ger oss det vi vill ha. Om inte: då måste vi nog börja titta på kartellbildning.
  • Vi har en lag för elektronisk kommunikation som ställer stora krav på operatörerna att definiera sina tjänster. Vi har flera myndigheter som utöver tillsyn och det här kommer att beröra både PTS, Konsumentverket och ev Konkurrensverket (mfl). Det kommer att bli en tuff match för operatörerna att komma någon vart med det här, och jag tror ärligt inte att de räknar med det. Det är vapenskrammel.
  • Vägen framåt är naturligtvis att erbjuda bättre paketerade datapaket, och sluta krångla så förbannat. Vi är nog inte så rädda för att betala, bara det görs tydligt vad vi betalar för – och att det sedan är precis det som levereras.

Jag skulle kunna fortsätt med 10 punkter till. Men. För att sammanfatta: Mobiloperatörerna är helt klara över att tiden då man kunde tjäna pengar på samtalsavgifterna är på upphällningen. Snabbt. Länge försökte man röra sig uppåt i värdekedjan. Man byggde portaler, man skulle sälja innehåll, man försökte bli en tjänsteleverantör på en helt annan nivå än tidigare (eller en jäkligt skicklig retailer, som 3 med viss framgång). Men i stort har det inte gått så bra, och då har man tvingats backa tillbaka till att vara en bitpipe.

Men i den rollen har man inte hunnit med att hitta intäkterna, samtidigt som tuff konkurrens och dyr 4G-utbyggnad pressar. Så då försöker man med det som vi i det militära kallade för fördröjningsstrid. Man vill vinna tid för att hinna fundera ut lösningen på den gordiska knuten. Genom att hindra min mamma och hennes väninnor från att använda Viber kan man krama lite pengar till ur minutkostnadskalven. Men jag förstår inte hur man vågar spela det spelet. Fördröjningsstrid var alltid ett skämt i planeringen, och jag tror att vi användare hellre hänfaller till den traditionella lösningen på knuten. Ett alexanderhugg. Hejdå traditionell operatör, hej uppstickare.

Men det värsta i hela den här affären är att det känns så oschysst. Så smutsigt och så ohederligt. Undrar om operatörerna verkligen gjorde en konsekvensanalys innan man gick ut och försökte skrämma bort min mamma från Skype. Undrar om de verkligen kan anse sig ha råd att förlora mer av sin sargade heder. Jag är inte så säker på det.

Fler som har skrivit bra på temat är tex: Patrik Fältström (så klart), Blaufish går igång på jämförelserna, TDH sammanfattar fint och Peter Lindén pekar vasst finger åt monopolisterna (uppdatering från Peter med citat av Hörnfeldt). Peter Krantz har gjort en fin sammanställning över tjänstetillgång hos olika operatörer, på knuff pratar alla ip-telefoni. Och så kom det så klart en barnporr-referens också. ”Same procedure as every time, James…”

Fyller på: @dekaminski samlade ihop situationen i somras. Om den gamla beefen mellan Skype och Telia.

Min vana trogen, en kort uppdatering på Youtube direkt efteråt. Bilderna jag pratar om hittar du på Flickr. Det kommer ”one more thing” under filmen också…

Parentes, titta här på ett mailsvar som Telia gett i frågan. Man hänvisar till sitt användaravtal: ”Vi tycker det är viktigt att kunderna tydligt informeras om vad som gäller för olika tjänsteabonnemang exvis på www.telia.se . I prislistan för andra abonnemang än Mobilsurf extra plus står som fotnot 17 : All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni eller att dela och ladda ner filer. Vi förbehåller oss rätten att begränsa trafikslagen IP telefoni och fildelning så att inte andra tjänster påverkas negativt.” (min kursivering). Varje gång du klickar på en länk i webbläsaren laddar du ner minst en fil, varje gång du skickar ett foto till Facebook delar du det. Smaka på den problemformuleringen… Och till sist: det är viktigt att det är tydligt, säger man. Det är väl därför man lägger informationen i fotnot 17. Ridå.

Ursäkta röran.