Öppen statistik – november, high and low på jardenberg.se

En bra tradition ska man hålla fast vid. Ett par dagar in i november summerade jag oktober för jardenberg.se och nu är det dags att se hur vi klarat vår andra månad i ”livet”. Helt kort: det har gått bra. Men det kunde gå bättre.

Först, en bild från Google analytics. Blått är november och grönt är oktober.

Google Analytics oktober vs november

4.145 unika besökare har gjort 10.447 besök och tittat på 26.042 sidor sedan den 1 oktober. Trafiken har i huvudsak kommit direkt in på sajten – men 201 sajter (inklusive google som är störst med 865 besökare) har också hjälpt nya besökare att hitta till oss. Snabbanalys av ett par intressanta punkter.

  • Vår trafiktopp är fortfarande från den 29/10 och det är inlägget om superskurkar som drog till sig den mesta trafiken. Original content, with a twist och med stort intresse för bloggosfären drar trafik. Helt otippat;)
  • Ett fåtal av våra artiklar är ”evergreens”. Way to few. Å andra sidan är både Eriks analyser och Daniels Long tail-saga långlivat material. Men för få hittar till det.
  • En artikel som dragit trafik under hela november och som är den enskilda artikel som fått mest trafik totalt handlar om papperstidningens död – mediehusens framtid. Många inlänkar till den, då den var en del av Aftonbladets bloggpanel. Men det intressanta är att man inte kan se en topp i statistiken den 9/11 när det gick i bladet, trots placering på atonbladet.se-ettan under flera timmar. Ska jag lita på Google Analytics kom 21 besökare från aftonbladet. Vad säger övriga i bloggpanelen – såg ni mycket aftonbladet-trafik?
  • Vår inkommande google-trafik har ökat med 150%, men det beror med all sannolikhet mest på att vi har fått mer innehåll. Helt enkelt.

På tal om innehåll. Sedan starten har vi postat 122 inlägg, fått 286 kommentarer och sett akismet stoppa 1.332 spamkommentarer. Tack för det. Jag är helt övertygad om att vi tagit skada av det server och dns-strul som drabbat oss i flera perioder under november. Till jul ska vi lägga tid på att en gång för alla få upp stabiliteten.

Mest glad är jag att vi ser en fortsatt stadig ökning av rss-prenumeranter. Idag räknar vi in 233 prenumeranter och vad jag kan se i feedburner så läser de inläggen också. Så här ser ökningen ut

feedburner-over-time-november

Feedburner är ett enastående bra redskap och vi har rekommenderat alla mindpark-sajter att börja utnyttja det för att få koll på rss-läsandet.

Benchmark är ju kul och att använda knuffs funktion för trendgrafer ger en fingervisning om vilket avtryck man gör i bloggosfären.

knuff trendgraf mindpar vs citygate

Här fick jag använda en gammal bild, försökte jag köra den nu fick jag reda på att det inte fanns tillräckligt med data på Citygate för att kunna rita en graf. Det är samma läge för Mktmedia, förresten. Hoppsan ;)

Mycket kvar att jobba på, som synes. Vet ungefär vad jag tror vi ska skruva på. Tyvärr kommer väl dock december att få bli en månad med ganska låg trafik. Julen är hemsk. Men vi ska försöka hålla ångan uppe med i princip dagliga inlägg. Något speciellt du vill läsa om under ledigheten – hör av dig.

11 thoughts on “Öppen statistik – november, high and low på jardenberg.se”

  1. Märkte väldigt lite, blev 18 besök den 9/11 från aftonbladet.se. Under perioden efteråt betydligt fler från de andra bloggarna som medverkade i panelen än från Aftonbladet.

    Reply
  2. Märkte väldigt lite, blev 18 besök den 9/11 från aftonbladet.se. Under perioden efteråt betydligt fler från de andra bloggarna som medverkade i panelen än från Aftonbladet.

    Reply
  3. Samma här, knappt märkbar ökning den dagen. Fick 22 besök från aftonbladet.se den 9/11 och totalt 56 besök under november (enligt Google Analytics).

    Som jämförelse så länkade Jorn Barger, ni vet han som myntade begreppet weblog, till min blogg under november via Robot Wisdom (nu verkar dock länken försvunnen). En liten rad i hans länkblogg tiodubblade trafiken till min blogg under ett par dagar. Mitt webbhotells statistiktjänst flippade ut den dagen. Enligt Spray hade min blogg 110 000 besök på tre dagar, vilket jag har extremt svårt att tro på.

    Reply
  4. Samma här, knappt märkbar ökning den dagen. Fick 22 besök från aftonbladet.se den 9/11 och totalt 56 besök under november (enligt Google Analytics).

    Som jämförelse så länkade Jorn Barger, ni vet han som myntade begreppet weblog, till min blogg under november via Robot Wisdom (nu verkar dock länken försvunnen). En liten rad i hans länkblogg tiodubblade trafiken till min blogg under ett par dagar. Mitt webbhotells statistiktjänst flippade ut den dagen. Enligt Spray hade min blogg 110 000 besök på tre dagar, vilket jag har extremt svårt att tro på.

    Reply
  5. >Något speciellt du vill läsa om under ledigheten – hör av dig.

    Jag hänger på en fråga som Hjalmar/Grazzy ställde i en tidigare bloggpost (den om “nu ska vi upp i pagerank”):

    Varför är ni på Mindpark så intresserade av att dra besökare till er “företagsblogg”? Jag trodde att idén med Mindpark var att få ihop en gemensam idé- och utvecklingsplatform för de webbtidningar som är med, och att ni därmed vill locka fler besökare till era tidningssajter. Om det är 500 eller 2000 som besöker Mindpark.se låter som ointressant för tidningssajterna? Är det inte bättre att försöka få 5% fler besökare på HD.se, BLT.se och de andra? Varför detta fokus på Mindpark.se-bloggen, den kan väl knappast vara kärnverksamheten, eller har jag missat Mindpark-idén?

    Clas

    Reply
  6. >Något speciellt du vill läsa om under ledigheten – hör av dig.

    Jag hänger på en fråga som Hjalmar/Grazzy ställde i en tidigare bloggpost (den om “nu ska vi upp i pagerank”):

    Varför är ni på Mindpark så intresserade av att dra besökare till er “företagsblogg”? Jag trodde att idén med Mindpark var att få ihop en gemensam idé- och utvecklingsplatform för de webbtidningar som är med, och att ni därmed vill locka fler besökare till era tidningssajter. Om det är 500 eller 2000 som besöker Mindpark.se låter som ointressant för tidningssajterna? Är det inte bättre att försöka få 5% fler besökare på HD.se, BLT.se och de andra? Varför detta fokus på Mindpark.se-bloggen, den kan väl knappast vara kärnverksamheten, eller har jag missat Mindpark-idén?

    Clas

    Reply
  7. @clas: Ett av våra verksamhetsområden är “flugpapper” – att komma upp ovanför radarskuggan så att vi kan attrahera de med goda idéer, och gärna de som söker en mediepartner. För att åstadkomma det måste vi synas och höras, och den här bloggen är en bärande del i det arbetet.
    http://www.jardenberg.se/uppdraget/

    Reply

Leave a Reply to HansKCancel reply