Medieinvesteringarna globalt kommer att nå 475 miljarder USD under nästa år enligt en prognos från ZenithOptimedia som AdAge skriver om. Det är 6,7 procent mer än vad som spenderades under 2007. Det kan tyckas vara en stor ökning. Men med tanke på att nästa år innebär några riktigt stora evenemang (OS, presidentval i USA och EM i fotboll) som påverkar annonsering, så är ökningen inte imponerande.
Medieinvesteringarna i internet förväntas växa till 44,6 miljarder USD från 36 miljarder i år, en ökning med 29,9 procent. Det är en ännu större ökning än den på 28,6 procent som förutspåddes i somras.
Internet kommer att passera radio på den globala marknaden under nästa år och ZenithOptimedias prognos visar att internet kommer att vara större än tidskrifter 2010.
Medieinvesteringarna i USA kommer bara att öka med 2,5 procent i år, betydligt lägre än ZenithOptimedias tidigare prognos i år på 3,7 procent. Det är också lägre än inflationen på 3,6 procent för de första 10 månaderna i år är.
De snabbast växande marknaderna fram till 2010 enligt ZenithOptimedia är Kazakstan följt av Vitryssland, Serbien, Egyptien, Ryssland, Moldavien, Indonesien, Förenade arabemiraten och Ukraina.