Ingen har väl missat den högljudda debatten mellan traditionella kommersiella medier och Sveriges Radio. Jag håller till 100% på SR i den här frågan, det är upp till tidningarna att vara bra av egen kraft – och det är inte SR:s nya webb som kommer att bli deras undergång. Vi behöver en bra och stark public service, som får frihet att lösa sitt uppdrag på det bästa sätt de kan. Jag älskar public service. Men.

Är man stark måste man vara snäll. Den här tweeten från Morgonpasset var verkligen inte snygg.

Förklaringar om tounge-in-cheek håller liksom inte i det inflammerade läge som råder i mediedebatten just nu. Man bör inte strö salt i sår. En hashtag är inte skyddad, men borde ändå respekteras. Att tagga #nymo för att försöka att locka folk från TV4 till sin egen kanal är halvfult. Att göra det med argumentet ”reklamfritt” måste vara direkt olämpligt för ett public service-bolag.

Jag vill inte strö salt i morgonpassets twitter-sår heller, däremot vill jag använda det här exemplet för att skicka en uppmaning till hela public service-sverige:

Är man stor måste man vara snäll.

Bara så.