Riktiga siffror – på fel sätt

Är på Public Service-dagen och för en liten stund sedan sa Mats Knutson från scenen: ”siffror som släpptes idag berättar att 3,2 miljoner svenskar står utanför internet”. Helt fokuserad på här och nu hade jag missat att IIS släpper en rapport från World Internet Institute idag. Twitter hjälpte mig rätt, fram för allt @hepp som kunde berätta det som pressmeddelandet och sajten borde berättat: Man har rapporterat på ett nytt sätt mot tidigare undersökningar.

Normalt sett brukar man prata om intervallet 16-75, men här tar man ut svängarna och väger in hela spannet från vaggan till graven...

Jag förstår hur man har tänkt. Med 4 år som entréålder på nätet och med allt fler äldre som faktiskt ÄR aktiva så är det givetvis bra att kolla hur helheten ser ut. Men varför inte tydligt ange det i de korta referaten? Vi är sannerligen inte betjänta av en siffertango, där siffror utan sammanhang kastas mot varandra. Jämför tex med den här sammanställningen från 2008.

Jag ser fram emot att se den här rapporten presenterad – i sammanhang – på internetstatistik.se.

9 thoughts on “Riktiga siffror – på fel sätt”

  1. Intressant läsning och helt riktigt ska man ju jämföra på rätt sätt. En fråga man kan ställa sig är ju hur samhället ska få ut fler i gruppen 65+ på nätet – där finns ju mycket pengar att spara om även de använder internet för deklarationer och andra ärenden. Samt inte minst att de lär sig använda internetbanker istället för att springa med tusenlappar i kontanter och betala räkningar på bankkontoren…

    Samtidigt – 37 procent i gruppen 66-75 är ute på nätet VARJE dag.

    Som jämförelse – finns det statistik med samma åldersuppdelning på tv-tittandet i procent?

    Reply
  2. Tillhör de 37%. Är med i något som heter 60plus där vi borde bli ännu flera. Betalar alla räkningar via datorn. MS:ar med mina vänner samt barnbarn dagligen. Vet också att många ensamma kvinnor är med. Trevliga diskutionspartner.

    Reply
  3. Jag är inte säker på att jag ser problemet, så länge man läser och tolkar siffrorna rätt (och det är kanske just bristen på det det du reagerar mot) men det låter väl suveränt att vi låter @hepp reda ut begreppen på internetstatistik.se nån gång snart.

    Reply
  4. Problemet är att man normalt sett tidigar einte har kommunicerat uppgifterna från vaggan till graven. 16-65 är, om jag minns rätt, det spann vi sett mest av tidigare. Man borde varit tydligare.

    Ex på problem: i en debatt idag om politik på nätet hävdades (från normalt sett klokt håll) att “3,2 miljoner av väljarna finns ju inte ens på nätet”. Men så är det ju inte om man räknar bort den dryga miljon i undersökningen som är under 18. Enligt den gamla rapportmodellen hade skillnaden blivit avsevärt mindre påtaglig (mellan 16-18 är ju i princip alla internetanvändare så…)

    Reply
  5. Jag antar att du vid det här laget insett att siffrorna på 3,2 miljoner handlar om svenskar i ålder 17+ och inte som du fick för dig, 3-åringar. Den graf du återpublicerar ovan visar visserligen även yngre svenskar, eftersom undersökningsunderlaget för SoI innefattar många fler än 17-75, men den statistik som grafen illustrerar är inte den som ligger som underlag för .SE:s pressmeddelande.

    Det är lite olyckligt att du använder data som illustrerar något annat, för att visa hur fel .SE har, samtidigt som den första meningen i den faktiska rapporten pressmeddelandet handlar om tydligt klargör “2009 var det 17 procent av befolkningen över 16 år som inte hade tillgång till Internet.” ( http://www.iis.se/docs/Hur-stort-%C3%A4r-det-di… ) WordPress konverterar inte filnamn när de laddas upp, därav den bisarra länken.

    Jag vet att @hepp, @janneelvelid och Olle Findahl just nu arbetar med att förtydliga siffrorna, och gör ett mycket bättre arbete med det än jag någonsin kan hoppas göra, men det du gick igång och började veva på stämmer ju helt enkelt inte.

    Att någon annan tar rapporten och drar sina egna slutsatser (3,2M användare finns inte på nätet) är dels något som står utanför vår kontroll, och till viss del en önskad effekt. Självklart var syftet med att bredda själva bilden av utanförskapet (utan att för den sakens skull “fuska” med åldrarna) att skapa rubriker och att öka medvetenheten om att det finns många människor som oavsett tillgång till Internet faktiskt inte använder det, och därmed inte kan betraktas som nåbara för myndigheter och andra organisationer och företag som går över mer och mer till helt nätbaserad kommunikation och webbtjänster.

    Där Sverige haft en bredbandsstrategi som syftat till att koppla upp så många som möjligt har man lyckats skapa en världsledande Internetpenetration. Det som är ett problem med den strategin är att man sen klappar sig på ryggen och tycker att det är klart när fibern är dragen. Det vi ville visa på med rapporten och onsdagens hearing var att det inte är så enkelt.

    Reply

Leave a Reply