I ett samtal på flyget upp till Stockholm insåg jag att en av de mest uppenbara fördelarna med nätet verkar mindre självklart välkänd än jag trodde.

På nätet behöver du inte köpa kanalen för att nå ut med ditt budskap.

Du behöver givetvis lägga minst lika mycket energi på att göra din produkt attraktiv, att formulera ditt budskap, att klura på vem du vill nå och allt annat som hänger ihop med god marknadsföring.

Men du behöver inte betala sköna miljoner till TV, du behöver inte slanta upp för helsidor i tidningarna, du behöver inte öppna plånboken för att hitta potentiella mottagare av ditt budskap.

På nätet har du potential att nå snart sagt alla svenskar utan att betala för distributionen av ditt budskap. För möjligheten att nå alla under 25 år via Youtube, väl över tre miljoner svenskar på Facebook eller varenda kotte som googlar betalar du i praktiken noll kronor. 0. Nada. Zilch. Det är lätt att glömma.

Det här betyder inte att internet är ett självspelande marknadsföringspiano, eller att det alltid är dumt att köpa exponering och reach i andra medier. Men det betyder att om du inte kände till det här så saknades det ett element i ditt beslutsunderlag. Och att spara pengar är ju också ett sätt att tjäna pengar.

Om inte annat så kanske du kan använda de insparade pengarna till att utveckla din produkt, bygga din kundrelation, göra bra saker. Då kanske till slut internet ändå blir ett självspelande piano för dig…