Visst är det skönt att få fokusera. Idag drar Mindpark till Halmstad för att tillsammans med Johan och Johan på Montania sitta en heldag och skissa på rubbet v2.

Under mina allmäna förberedelser kommer jag på att vi varit alldeles för tysta om vad som händer med den existerande hd.se/rubbet och vad som egentligen är våra tankar. Och tystnad betyder ju att vi inte få input. Så kan det inte ha det. Jag länkar till en bra synpunkt från Hanna Dunér på Svd och postar de kommentarer jag skickade till henne. Återvinning av elektroner, kan man bli mer miljömedveten?

Vi kommer att hålla ett öga på kommentarerna här hela dagen så tryck gärna till. Säkert dyker det upp ytterligare frågor på jaiku också, efterhand som vår dag fortskrider. Stay tuned om du vill vara med, meningen är ju att rubbet ska bli din sajt också.

—————Forwarded message—————
From: Joakim Jardenberg <joakim@jardenberg.com>
Date: 2008/3/5
Subject: Om rubbet
To: Hanna Dunér

Hej Hanna!

Kul att du minns Rubbet!

Håller med dig i din kritik av Rubbet så som den ser ut idag – men jag hoppas du är beredd att ge den en chans till om ett tag. Det ska nämligen hända saker: http://mindpark.se/2008/02/18/sandra/

Men lite bakgrund som fortfarande är giltig:

  • rubbet har inte varit menad som en konkurrent till blocket, inte heads-on iaf. Det handlar snarare om att komma åt det som blocket missar idag. Long shots, små-affärer, byte av tjänster, bortskänkes. Lite mysigare snarare än brutalt kräng – även om köpande och säljande självklart kommer att ha sin plats också.
  • rubbet siktar på att vara lika mycket community som nytta. Vår förebild är craigslist, inte blocket. Det ska vara ännu roligare på rubbet än på blocket;)
  • gratis är inte en anledning i sig. Gratis är svaret på hur tjänsten ska bli snabbare och enklare (inget krångel med betalning). Av samma anledning skippar vi förhandsgranskningen. Målet är max 30 sekunder från tanke till publicerad “annons”.
  • affärsmodellen är inte svår att räkna hem. vi har redan en tydlig plan för hur vi ska kapitalisera på trafiken den dagen vi se om tjänsten flyger och publiken gillar den. Non intrusive, och utan att krångla med betalningar från användarna. Som Chris Anderson säger – när våra kostnader för tjänsten närmar sig noll är det lätt att skapa bra marginaler utan att ta betalt av slutanvändaren.
  • alla som försökt ge sig in på blockets marknad har gjort det med olika varianter av blockets upplägg. Alla har misslyckats, så även vi och aftonbladet i den gemensamma satsningen finnmer. Vi lade ner och köpte in oss i blocket istället. Förutom att vi gjorde en bra hacka på den affären lärde jag mig mycket om hur blocket tickar. Och din analys är klockren. Man kan inte vinna över blocket genom att kopiera blocket. Man måste göra något annat.

Till sist. Du tycker rubbet är obegripligt. Det är det för att tjänsten inte sköts om så som det var tänkt och för att vi är för dåliga på att kommunicera hur man kommer igång med klickandet. Med ett bra textmoln och med Sandra som sköter om både molnet och användarna kommer det att bli något helt annat. En klickmaskin, som på ett helt innovativt och naturligt sätt leder dig fram till det du inte ens visste att du letade efter…

Det enda jag är helt säker på är att en blocket-kopia till kommer att misslyckas. Så vi håller fast vid taggmolen, skruvar till det rejält, kommunicerar det bättre, gör tjänsten extremt personlig och nära i tilltalet. I april är målet att vi med Sandra vid rodret ska göra en nylansering, nu under Mindparks paraply och med alla sajter inom HD, Sydsvenskan, Skånemedia och Gotamedia med på tåget. Det kommer att bli massivt.

Det kommer att bli så här bra:
http://www.flickr.com/photos/tags/
http://del.icio.us/tag/
Eller egentligen ännu bättre eftersom vi jobbar med contextuella moln vidare ner i klickandet. Du ska få se ;)


joakim@jardenberg.com +46735187700
VD/CEO, Mindpark AB
http://mindpark.se | http://jardenberg.com

“Those who say that it cannot be done
should get out of the way of those who are doing it!”