En heldag med rubbet

Visst är det skönt att få fokusera. Idag drar Mindpark till Halmstad för att tillsammans med Johan och Johan på Montania sitta en heldag och skissa på rubbet v2.

Under mina allmäna förberedelser kommer jag på att vi varit alldeles för tysta om vad som händer med den existerande hd.se/rubbet och vad som egentligen är våra tankar. Och tystnad betyder ju att vi inte få input. Så kan det inte ha det. Jag länkar till en bra synpunkt från Hanna Dunér på Svd och postar de kommentarer jag skickade till henne. Återvinning av elektroner, kan man bli mer miljömedveten?

Vi kommer att hålla ett öga på kommentarerna här hela dagen så tryck gärna till. Säkert dyker det upp ytterligare frågor på jaiku också, efterhand som vår dag fortskrider. Stay tuned om du vill vara med, meningen är ju att rubbet ska bli din sajt också.

—————Forwarded message—————
From: Joakim Jardenberg <[email protected]>
Date: 2008/3/5
Subject: Om rubbet
To: Hanna Dunér

Hej Hanna!

Kul att du minns Rubbet!

Håller med dig i din kritik av Rubbet så som den ser ut idag – men jag hoppas du är beredd att ge den en chans till om ett tag. Det ska nämligen hända saker: https://jardenberg.se/2008/02/18/sandra/

Men lite bakgrund som fortfarande är giltig:

  • rubbet har inte varit menad som en konkurrent till blocket, inte heads-on iaf. Det handlar snarare om att komma åt det som blocket missar idag. Long shots, små-affärer, byte av tjänster, bortskänkes. Lite mysigare snarare än brutalt kräng – även om köpande och säljande självklart kommer att ha sin plats också.
  • rubbet siktar på att vara lika mycket community som nytta. Vår förebild är craigslist, inte blocket. Det ska vara ännu roligare på rubbet än på blocket;)
  • gratis är inte en anledning i sig. Gratis är svaret på hur tjänsten ska bli snabbare och enklare (inget krångel med betalning). Av samma anledning skippar vi förhandsgranskningen. Målet är max 30 sekunder från tanke till publicerad “annons”.
  • affärsmodellen är inte svår att räkna hem. vi har redan en tydlig plan för hur vi ska kapitalisera på trafiken den dagen vi se om tjänsten flyger och publiken gillar den. Non intrusive, och utan att krångla med betalningar från användarna. Som Chris Anderson säger – när våra kostnader för tjänsten närmar sig noll är det lätt att skapa bra marginaler utan att ta betalt av slutanvändaren.
  • alla som försökt ge sig in på blockets marknad har gjort det med olika varianter av blockets upplägg. Alla har misslyckats, så även vi och aftonbladet i den gemensamma satsningen finnmer. Vi lade ner och köpte in oss i blocket istället. Förutom att vi gjorde en bra hacka på den affären lärde jag mig mycket om hur blocket tickar. Och din analys är klockren. Man kan inte vinna över blocket genom att kopiera blocket. Man måste göra något annat.

Till sist. Du tycker rubbet är obegripligt. Det är det för att tjänsten inte sköts om så som det var tänkt och för att vi är för dåliga på att kommunicera hur man kommer igång med klickandet. Med ett bra textmoln och med Sandra som sköter om både molnet och användarna kommer det att bli något helt annat. En klickmaskin, som på ett helt innovativt och naturligt sätt leder dig fram till det du inte ens visste att du letade efter…

Det enda jag är helt säker på är att en blocket-kopia till kommer att misslyckas. Så vi håller fast vid taggmolen, skruvar till det rejält, kommunicerar det bättre, gör tjänsten extremt personlig och nära i tilltalet. I april är målet att vi med Sandra vid rodret ska göra en nylansering, nu under Mindparks paraply och med alla sajter inom HD, Sydsvenskan, Skånemedia och Gotamedia med på tåget. Det kommer att bli massivt.

Det kommer att bli så här bra:
http://www.flickr.com/photos/tags/
http://del.icio.us/tag/
Eller egentligen ännu bättre eftersom vi jobbar med contextuella moln vidare ner i klickandet. Du ska få se ;)


[email protected] +46735187700
VD/CEO, Mindpark AB
https://jardenberg.se | http://jardenberg.com

“Those who say that it cannot be done
should get out of the way of those who are doing it!”

20 thoughts on “En heldag med rubbet”

  1. Gör nu något för jävla bra, som imponerar, exempelvis känner av vad jag behöver köpa efter att jag surfat runt lite och smygtittat ;-) och så glöm inte bort FireFox-pluginen… doh!

    Och så skippa den satans google-annonsen: det är ju läsarnas annonser som ska stå i fokus, inte HD:s. Varför inte låta privatpersonerna nyttja detta utrymme istället?

    Jag väntar fortfarande på en svensk köp och säljsajt som betalar mig för att jag lagt upp en annons på deras program – me ja e ju så futuristic ;-)

    Reply
  2. Gör nu något för jävla bra, som imponerar, exempelvis känner av vad jag behöver köpa efter att jag surfat runt lite och smygtittat ;-) och så glöm inte bort FireFox-pluginen… doh!

    Och så skippa den satans google-annonsen: det är ju läsarnas annonser som ska stå i fokus, inte HD:s. Varför inte låta privatpersonerna nyttja detta utrymme istället?

    Jag väntar fortfarande på en svensk köp och säljsajt som betalar mig för att jag lagt upp en annons på deras program – me ja e ju så futuristic ;-)

    Reply
  3. Jag har aldrig varit inne på rubbet innan men detta är vad som slår mig när jag går in där, samt en del tidigare generella tankar.

    1. Säljande

    En sida som rubbets primära uppgift bör vara att skapa ett “ha” begär hos köparna. Jag ska gå in, inte för att jag behöver något, utan för att kolla om det finns något jag skulle kunna behöva eller tycka är fräckt. Ett behov för att gå in på en sida för att jag faktiskt behöver något är inte intressant, då söker jag med ljus och lykta på vilket skitsida som helst. SKAPA BEHOVET!

    2. Vad är det jag vill ha som jag inte visste jag ville ha när jag gick in på den här sidan?

    Vem som helst kan sätta upp en sökning på namn. Men hur ska jag kunna veta vad jag ska söka på om jag inte vill ha något? Rubbet har en skön funktion på framsidan som används lite fel. De visar bilderna på det som senast lagts upp(tror jag). Jag skulle vilja ha slumpvis valda bilder i alla kategorier, eller varför inte slumpvis valda annonser i en kategori? Jag är intresserad av teknik, då vill jag se vad det finns för olika saker i teknik kategorin. Ingen pallar med text så en överskrift samt bild (film) är perfekt.

    3. Vanligaste sökorden
    Bra funktion men behöver ses över. Helt onödigt att klicka på knappen 500 och få upp 505 annonser som kostar något med 500 eller som har gått 500 mil.

    4. Integrera mera..
    Föregående talare har varit inne på det. Facebook koppling för att displaya mina annonser, lätt att länka in tub klipp, men glöm inte att vända på det. The Tivoli vill sälja ut några gamla mickar, klart att de ska kunna publisera sina annonser de har på Rubbet på sin egen sida! Lätt kod som de själva kan kopiera in var det nu vill det. Vilken Svensson som helst har en blogg idag och självklart ska de kunna ha en box på sidan av bloggen med “mina Rubbet annonser”.
    Email för att kontakta är standard. Sms är minst lika enkelt. Gör så att användaren kan skicka sms till den som lagt ut annonsen. Kunden behöver då inte se säljarens mobilnr utan kan skicka det direkt från sidan. Säljaren ska kunna antingen skicka det direkt till köparen eller via Rubbet så Rubbet så väljer om det ska gå som mail till säljaren eller varför inte som sms här med.
    Jag tröttnar på att aldrig få sålt mina diskettenheter som jag vill ha 500kr för så jag väljer att auktionera ut dem istället. De flyttas då till Tradera där jag enkelt kan välja startbud. Det hela kan övervakas från rubbet profilel eller med mail, sms, RSS.

    Bara lite tankar…spinn spinn spinn…

    Reply
  4. Jag har aldrig varit inne på rubbet innan men detta är vad som slår mig när jag går in där, samt en del tidigare generella tankar.

    1. Säljande

    En sida som rubbets primära uppgift bör vara att skapa ett “ha” begär hos köparna. Jag ska gå in, inte för att jag behöver något, utan för att kolla om det finns något jag skulle kunna behöva eller tycka är fräckt. Ett behov för att gå in på en sida för att jag faktiskt behöver något är inte intressant, då söker jag med ljus och lykta på vilket skitsida som helst. SKAPA BEHOVET!

    2. Vad är det jag vill ha som jag inte visste jag ville ha när jag gick in på den här sidan?

    Vem som helst kan sätta upp en sökning på namn. Men hur ska jag kunna veta vad jag ska söka på om jag inte vill ha något? Rubbet har en skön funktion på framsidan som används lite fel. De visar bilderna på det som senast lagts upp(tror jag). Jag skulle vilja ha slumpvis valda bilder i alla kategorier, eller varför inte slumpvis valda annonser i en kategori? Jag är intresserad av teknik, då vill jag se vad det finns för olika saker i teknik kategorin. Ingen pallar med text så en överskrift samt bild (film) är perfekt.

    3. Vanligaste sökorden
    Bra funktion men behöver ses över. Helt onödigt att klicka på knappen 500 och få upp 505 annonser som kostar något med 500 eller som har gått 500 mil.

    4. Integrera mera..
    Föregående talare har varit inne på det. Facebook koppling för att displaya mina annonser, lätt att länka in tub klipp, men glöm inte att vända på det. The Tivoli vill sälja ut några gamla mickar, klart att de ska kunna publisera sina annonser de har på Rubbet på sin egen sida! Lätt kod som de själva kan kopiera in var det nu vill det. Vilken Svensson som helst har en blogg idag och självklart ska de kunna ha en box på sidan av bloggen med “mina Rubbet annonser”.
    Email för att kontakta är standard. Sms är minst lika enkelt. Gör så att användaren kan skicka sms till den som lagt ut annonsen. Kunden behöver då inte se säljarens mobilnr utan kan skicka det direkt från sidan. Säljaren ska kunna antingen skicka det direkt till köparen eller via Rubbet så Rubbet så väljer om det ska gå som mail till säljaren eller varför inte som sms här med.
    Jag tröttnar på att aldrig få sålt mina diskettenheter som jag vill ha 500kr för så jag väljer att auktionera ut dem istället. De flyttas då till Tradera där jag enkelt kan välja startbud. Det hela kan övervakas från rubbet profilel eller med mail, sms, RSS.

    Bara lite tankar…spinn spinn spinn…

    Reply
  5. Pettzon – du är en tankeläsare… Mycket av det du nämner ligger i pipen, men tack för ytterligare bra idéer t ex Tradera-koppling, slumpvisa bilder från olika sökord etc.
    Sökordsmolnet funkar som en underbar klickmaskin (din 1 och 2) när man väl kommit över den första tröskeln, utmaningen är att hyvla ner den tröskeln…

    /Johan, Rubbet-gänget

    Reply
  6. Pettzon – du är en tankeläsare… Mycket av det du nämner ligger i pipen, men tack för ytterligare bra idéer t ex Tradera-koppling, slumpvisa bilder från olika sökord etc.
    Sökordsmolnet funkar som en underbar klickmaskin (din 1 och 2) när man väl kommit över den första tröskeln, utmaningen är att hyvla ner den tröskeln…

    /Johan, Rubbet-gänget

    Reply

Leave a Reply